Řidič s mobilem může být smrtící kombinace. Nejhorší jsou přitom mladí řidiči ohrožující nejen sebe, ale i ostatní.
Každá země na světě má jiné zákony a jinak také trestá viníky pokud se proti nim prohřeší. Stejně tak je ale třeba takové telefonování bez hands free za jízdy trestné snad ve všech vyspělých zemích. Telefonování za jízdy totiž nejen snižuje schopnost řidiče kontrolovat své vozidlo, ale také odvádí jeho pozornost někam úplně jinam, nezřídka se proto stává, že takový nezodpovědný řidič zaviní nehodu nebo hůře, když někoho zraní či dokonce usmrtí.
To máme dva tisíce s bločkem nebo tisíc bez něj...
Takoví volající jedinci, kterým na našich silnicích podobné přestupky často bez větších problémů prochází, jsou ale stále „bezpečnější“ než jiní účastníci silničního provozu, kteří při řízení rovnou píší SMS nebo e-maily. Třeba v Anglii jsou k takovým hazardérům opravdu přísní a za textování při řízení vás může soud poslat až na dva roky do chládku o pokutě nemluvě.
Řidiči SMSkaři mohou jít v Anglii do vězení až na dva roky, tedy v případě že se jinak nic nestalo
Ďáblův advokát
Používání mobilu za volantem je zkrátka nebezpečné a to hlavně s ohledem na ostatní. O to hůře vyznívá nedávný průzkum americké právnické společnosti FindLaw, která zkoumala jak moc jsou řidiči různého věku nezodpovědní. Výsledek příliš lichotivý není, ale právníci mohou být spokojeni, jejich teoretický počet budoucích klientů vypadá totiž velmi slibně.
Výzkum byl proveden na reprezentativním vzorku jeden tisíc respondentů ve věku od 18 let a nutno podotknout, právě ony mladší ročníky dopadly nejhůře. A to zde ani nemáme šestnáctileté výrostky, jež by určitě tuto nelichotivou bilanci ještě „vylepšili“. Ale přejděme raději k faktům, téměř polovina respondentů ve věku 18 až 24 let a více než čtvrtina (27 %) ve věku 25 až 34 let připustila, že textuje za volantem. Sedmnáct procent dotázaných se dokonce přiznalo, že píší i za jízdy.
Mobilní telefon za volantem ohrožuje nejen řidiče, ale hlavně ostatní účastníky silničního provozu
S rostoucím věkem počty řidičů – hazardérů klesají. Ve věkové skupině 35 až 44 let je to zhruba každý pátý a ve skupině 45 až 54 let už jen každý desátý. Mezi staršími motoristy tvoří hříšníci zanedbatelnou část. Demografický přehled výsledku průzkumu ještě jednou přehledně:
- 18-24 let 48 %
- 25-34 let 27 %
- 35-44 let 19 %
- 45-54 let 11 %
- 55-64 let 2 %
- 65 a více let 1 %
„Možné právní dopady textování při jízdě dalece přesahují hranice pouhého porušení zákona a dopravních předpisů“, říká advokátka společnosti FindLow Stephanie Rahlfs a dodává: „Pokud se v případě dopravní nehody prokáže, že řidič psal na svém mobilním telefonu zprávu, může to být bráno jako přitěžující okolnost či důvod přiřknutí odpovědnosti za nehodu, a to i ve státech, jež psaní při jízdě zatím nezakázaly.“
Třetina hazardérů
Zajímavé je, že lidé jsou zdá se nepoučitelní a navíc lehkomyslní. Průzkum Američanů totiž do značné míry kopíruje jiné šetření provedené ve Velké Británii. Tamější pojišťovna se dotazovala pro změnu dvanácti stovek svých zákazníků na totéž. Závěr bez demografického rozdělení zní podobně hrozivě: 37 % respondentů uvedlo, že už při řízení vozidla někdy textovali. A to i v zemi s takto přísnými postihy, ale jak se říká, neznalost zákona neomlouvá. Takže pokud také za jízdy nemůžete vydržet to napětí a podívat se kdo vám zrovna píše, popřípadě ještě odpovědět, raději se zamyslete nad možnými důsledky svého jednání. Poměrně živě je také můžete vidět v aktuální kampani ministerstva dopravy a trocha inspirace nikdy neuškodí.
Zdroj: IntoMobile (1,2)