Trh se smartphony zpomaluje. Výrazněji roste jen Huawei

I když se opět prodalo historicky nejvíc smartphonů, trh ve 4Q 2015 zpomalil na jednociferný růst.

Ve čtvrtém čtvrtletí 2015 se do prodejní sítě celosvětově distribuovalo 404,5 milionu kusů chytrých telefonů. To je sice rekord za jediný kvartál, ale zároveň také nejpomalejší meziroční nárůst o pouhých 6 % za celou dobu existence smartphonů. Pro značky ovládající trh je čím dál obtížnější obhajovat své pozice, růst rychleji než trh se daří jen několika z nich. Vyplývá to ze čtvrtletní studie společnosti Strategy Analytics.

Objem prodeje v 4Q a za celý rok 2015 (zdroj: Strategy Analytics)

Klepněte pro větší obrázek

Zpomalování prodejů svědčí o nasycování globálních trhů. Země, které před několika lety patřily k rozvíjejícím se smartphonovým trhům, jsou dnes považovány za vyspělé. Západní trhy přitom stagnují už delší dobu a příležitost k růstu výrobcům prakticky neposkytují. Tento trend asi nejnápadněji dopadl na Apple, který sice meziročně nepatrně navýšil počet dodaných iPhonů, ale jeho tržní podíl o procento poklesl. Analytici Applu radí expandovat na nové trhy (Indie, Nigérie), aby mohl v roce 2016 opět nastartovat růst.

Samsungu se v říjnu až prosinci 2015 prodejně dařilo. Jihokorejci prodali 81,3 milionu smartphonů, což firmě zajistilo udržení prvního místa a také tržního podílu, protože 9% meziroční růst (nejvyšší za poslední dva roky) byl vyšší než růst celého trhu. Samsungu může v udržení pozice lídra pomoci včasné uvedení modelu Galaxy S7, jenž by se měl do prodejní sítě dostat ještě v průběhu prvního čtvrtletí 2016.

Rok 2015 byl rekordní

Za velmi úspěšný může rok 2015 považovat Huawei. V posledním čtvrtletí firma opět navýšila objem prodeje, a to víc než o třetinu. S 32,6 miliony dodaných smartphonů upevnila třetí místo, byť propast mezi Číňany a druhým Applem je stále více než 40 milionů kusů. Huawei se v minulém roce dobře dařilo budovat povědomí o značce, kterou podpořilo uváděním kvalitních a cenově přijatelných modelů.

Tržní podíl výrobců v 4Q a za celý rok 2015 (zdroj: Strategy Analytics)

Klepněte pro větší obrázek

Čtvrté a páté místo si s nepatrným vzájemným odstupem dělí čínské značky Lenovo a Xiaomi. První jmenovaná těží z globální distribuce smartphonů a povědomí o značce ze světa počítačů, v roce 2015 jí ale chyběl výrazný top model, aby mohla zaútočit na konkurenci. Xiaomi má stále velký potenciál pro růst díky tomu, že působí pouze v domovské Číně a na několika asijských trzích. Letos se očekává uvedení modelu Mi5 jako prvního globálního smartphonu Xiaomi.

Za celý rok 2015 se prodalo globálně celkem 1,44 miliardy smartphonů a podle některých prognostiků by to mohlo být nejvyšší číslo, jakého smartphony v podobě, v jaké je známe dnes, dosáhly. Dále už může trh podobně jako u tabletů postupně klesat. Oživování mohou přinést až výraznější inovace, které přinutí zákazníky vyměnit starší modely za nové.

Témata článku: Apple, Samsung, Huawei, Lenovo, Xiaomi, Hospodaření a finance

55 komentářů

Nejnovější komentáře

  • dušan rajninec 15. 2. 2016 9:50:04
    Trh zo smarphonmi sa nespomaluje , iba sa nasycuje ! A to je rozdiel ....
  • Ladislav Výsmek 12. 2. 2016 15:30:29
    Nedám dopustit na KingZone. Za málo peněz hodně muziky :)...
  • n7610 12. 2. 2016 12:51:38
    Go HUAWEI Go
Určitě si přečtěte

Skládačka, která dává smysl. Moto Z a všechny Moto Mods v jednom videu

Skládačka, která dává smysl. Moto Z a všechny Moto Mods v jednom videu

** Modulární mobil zkoušel Google i LG, ale za správný konec to bere až Lenovo/Moto ** Smartphony Moto Z a Z Play jsou skvělé samy o sobě ** Moto Mods fungují jako nenásilný bonus

Dnes | Kůžel Filip, Láska Jan | 6

Huawei ColorBand A1: pěkný náramek, který toho moc neumí [recenze]

Huawei ColorBand A1: pěkný náramek, který toho moc neumí [recenze]

** Huawei Color Band A1 je v ČR k dostání jen s gumovými řemínky ** Náramek nemá žádný displej, má pouze jednu LED diodu ** Při běžném používání vydrží Color Band A1 na jedno nabití 3-4 týdny

Včera | Měchura Milan | 5