Tuzemští virtuálové živoří. Dominuje trio pod O2

Boom virtuálů skončil. Studentfone oznámil, že v květnu končí a my jsme pro vás zjistili, jak to s opravdovými virtuály na českém trhu doopravdy je.

Tuzemští virtuálové živoří. Dominuje trio pod O2

Tuzemský trh virtuálních operátorů je stejně jako trh síťových operátorů specifický. Příběh o tom, jak si síťoví operátoři založili svoje vlastní virtuální operátory, aby vám nabídli alternativu, jsme na MobilManii v minulosti mnohokrát rozebrali. Zdá se ale, že po boomu virtuálních operátorů v letech 2013 a 2014 a stagnaci v roce loňském definitivně přichází fáze konsolidace.

Virtuálové končí, fúzují, nebo jinak utlumují činnost. Tedy někteří z nich. Jsou samozřejmě i tací, kterým se daří a prosperují. Většinou to platí u těch firem, které nabízejí vícero služeb a mobilní volání a data mají jako součást širšího portfolia. Zajímavé je, že síťoví operátoři lidově řečeno „balí“ své vlastní projekty.

Jak si stáli virtuální operátoři v roce 2015? V loňském roce pokračoval vývoj již započatý v roce 2013, který vedl ke...

Zveřejnil(a) Český telekomunikační úřad dne 1. březen 2016

Ukázkovým případem je Gorila mobil – projekt O2, který dle našich informací definitivně skončil minulý měsíc. O2 toho ale má víc, prsty má v Tesco Mobile, Mobilu od ČEZ a pod značkou BleskMobil nabízí prakticky vlastní předplacenku. T-Mobile provozuje úspěšný projekt jménem Kaktus zacílený na mladé, kteří jsou cool, chodí na Facebook a úvazků se bojí jako čert kříže a k tomu pod křídly mediálního domu Mafra nabízí předplacenku Mobil.cz.

Vodafone spolupracuje s Coop Mobilem, Sazkou, oživil Oskartu, ale jeden ze svých projektů nyní také ukončí. Jde o Studentfone, který se dle Twitteru virtuála stane součástí Vodafonu:

Podle Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) byl ke konci loňského roku podíl virtuálních operátorů na trhu zhruba 6,5 %. Zákazník tak nepochybně má z čeho vybírat. Jen si dávejte pozor na podezřele výhodné nabídky, které vás následně mohou stát čas, nervy, peníze a v nejhorším případě i vaše telefonní číslo. I takové případy se už vyskytly.

O2 je vítěz, jen pod jinou značkou

Ale zpět k virtuálům a jejich podílu na trhu. Zajímavá čísla lze totiž vyčíst z prezentace O2 pro investory z února 2016 (PDF, str. 15), kde operátor sebevědomě ukazuje, jakým způsobem on sám, respektive jeho tři projekty berou 60 % trhu. V grafu je hezky vidět, že dalších 70 značek má nějak rozdělených zbylých 40 % onoho pomyslného koláče:

Klepněte pro větší obrázek
Virtuálové mimo síť O2 jsou menší i větší, ale zbývá jim jen asi 40 % trhu (obr.: o2.cz)

MVNO

(Mobile virtual network operator)

Nemá licenci a infrastrukturu,
ale má přímý vztah ke koncovému
zákazníkovi. Poskytuje zákaznické
služby, vyúčtování, provozní a
technické informace pro uživatele a
nastavení koncových zařízení.

Provádí marketing a prodej
koncovým zákazníkům.
Zpravidla má vlastní SIM karty,
vlastní kód mobilní sítě a vlastní
roamingovou smlouvu.

Jak vidno, tuzemští operátoři jsou velmi vynalézaví, ostatně graf výše to ukazuje v plné nahotě. Stačí jeden orientační propočet: 14 milionů SIM karet a 6,5% podíl virtuálů – to se rovná 0,9 milionu SIM, které „patří“ virtuálům. Z toho tři velcí v síti O2 mají řekněme půlku, tedy 450 tisíc SIM.

Zbytek si nějak dělí zhruba 150 menších a maličkých virtuálů. V průměru tak má každý nějakých 3 000 SIM karet.

Větší virtuálové jako třeba Sazkamobil, Coop nebo Mobil.cz dominují zbývající polovině trhu, tudíž zbytek subjektů (147) má třeba už jen čtvrtinu z celého trhu, možná méně.

12 komentářů

Diskuze

  • Auvergnac , 14. 3. 2016 9:24:51
    Hm, to je fakt kreativní práce s tím grafem. 60% by mohli i mít, ale...
  • Petr Soukup , 12. 3. 2016 10:36:42
    Pozor Blesk mobil, Oskarta, mobil.cz, Kaktus a další nejsou žádní...
  • Redmarx , 12. 3. 2016 1:28:37
    V podstate je to cele dane pomerne velkou casti klientu, kteri si uz...

Určitě si přečtěte

E-tržby podle T-Mobilu: eintopf s donáškou a instalací

E-tržby podle T-Mobilu: eintopf s donáškou a instalací

T-Mobile podnikatelům představil své řešení pro Elektronickou evidenci tržeb (EET), ale to nejpodstatnější, tedy ceny, zůstaly schované pod pokličkou.

Geniální nápad? Překroč hranici, O2 aktivuje pojištění

Geniální nápad? Překroč hranici, O2 aktivuje pojištění

Nemusíte nikde nic zařizovat, v okamžiku, kdy překročíte hranice máte postaráno o cestovní pojištění díky mobilu. Letos v létě bude zdarma.

O2 data nezakáže a navíc převede. Na Slovensku

O2 data nezakáže a navíc převede. Na Slovensku

České a slovenské O2 jsou jedna firma. Slovákům ale operátor data po FUP nezatrhne a dokonce jim nevyužité MB převede do dalšího měsíce.