Vodafone jednal nezákonně, zákazníci po něm mohou vymáhat poplatky za data

Operátor měl tu smůlu, že peníze bez ptaní účtoval i právníkovi, který má v popisu práce ochranu spotřebitele.

V roce 2014 přišel Vodafone s automatickým dokupováním dat. Bez ptaní tuto „vymoženost“ zákazníkům aktivoval, což je dle pravomocného rozhodnutí ČTÚ nezákonná agresivní obchodní praktika. Vodafone měl tu smůlu, že mezi jeho zákazníky v té době patřil i právní poradce dTestu Miloš Borovička, který vyúčtování reklamoval. A protože mu Vodafone nevyhověl, obrátil se s námitkou na regulační úřad.

ČTÚ na konci letošního července potvrdil své dřívější rozhodnutí a označil jednání Vodafonu za agresivní a protizákonné. Regulátor se kauze věnuje v červencové monitorovací zprávě.

 

Autodokup Vodafonu označil ČTÚ za agresivní obchodní praktiku

 

Ve sporu šlo sice jen o 98 Kč, ale z pohledu dalších podobných případů jde o důležitý precedens. Vodafone se v řízení hájil tím, že nešlo o jednostrannou změnu smlouvy, ale o pouhý dopředu oznámený návrh změny smlouvy, k němuž má zákazník právo zaujmout příslušné stanovisko tím, že návrh buď přijme, nebo odmítne. Toto tvrzení však ČTÚ posoudil jako účelové.

Chtějte peníze zpět

Argumentace protistrany se opírala hlavně o ustanovení § 1817 občanského zákoníku, které zakazuje, aby jakýkoliv podnikatel požadoval platbu, se kterou spotřebitel nedal předchozí výslovný souhlas. Vodafone si souhlas nahrazoval jednostranně změněnými obchodními podmínkami.

Pro běžného spotřebitele se tu otvírá možnost vymáhat od operátora zpět poplatky za internet, které kvůli nezákonné změně účtování uhradil. Platba za službu, kterou si spotřebitel neobjednal, je bezdůvodným obohacením operátora. Zákazník ji tudíž může vymáhat od operátora zpět, dokud není promlčená.

Reklamovat lze každé vyúčtování operátora, které neodpovídá skutečnosti, a to do dvou měsíců od jeho doručení. Operátor má měsíc na vyřízení, a pokud nevyhoví, lze se v námitkovém řízení obrátit na ČTÚ. To je i cesta pro zákazníky O2, kteří nesouhlasí se změnou obchodních podmínek, které proběhly před měsícem:

Reklamovat a následně u ČTÚ napadat lze jak neoprávněně účtované pokuty, tak poplatky za data, která si zákazník musí koupit kvůli nefungujícímu internetu a nezákonně změněným podmínkám.

Naúčtoval vám Vodafone data bez ptaní?

Diskuze (14) Další článek: T-Mobile zaplatí pokutu 3,6 milionu kvůli úniku dat zákazníků. Neuhlídal databázi před bývalým zaměstnancem

Témata článku: , , , , Zákaz, Data, Pop, Letošní červen, Zak, Podobný případ, Voda, Vyřízení, Obchodní podmínka, Výslovný souhlas, Regulační úřad, Zákazníci, Obchodní praktika,