Vodafone má nové datové tarify. Podfuk!

Vodafone předvádí, jak moc chce vaše peníze. Zrušil FUP, ale není to dobrá zpráva. Někdejší férový operátor našel nové dno.
Kapitoly článku

Proč podfuk? V jistém smyslu slova jej Vodafone udělal už před rokem, když představil „službu“ Data nad rámec balíčku. Český telekomunikační úřad dal operátorovi přes prsty a nařídil, aby přestal zákazníkům účtovat peníze za služby, které si neobjednali. Vodafone se odvolal a znovu prohrál. Měl zaplatit milión a odstranit ze smluv závadná ustanovení. Vodafone kolem sebe kopal dál, zažaloval ČTÚ, ale povinnost měnit smlouvy zůstala.

Dnes má Vodafone nové datové tarify. Z pohledu zákazníka se moc nemění, ceny jsou stejné, systém účtování v podstatě také, jen se různé věci jinak jmenují a operátor přidává nový příběh. FUP už není FUP, podle vyjádření operátora nové tarify nemají FUP. Automatickému dokupování dat se teď říká služby odebrané nad rámec paušálu.

„Naše nové tarify jsou postavené na účtování služeb po určitých jednotkách, jako je běžné například u hlasových služeb. Kombinace měsíčního paušálu, který již zahrnuje určitý objem služeb, a zpoplatnění služeb odebraných nad rámec tohoto paušálu jednotkovou cenou, pro zákazníky není nové. Jedná se o vyúčtování ceny poskytnutých služeb podle tarifu.“
(Tiskové oddělení Vodafonu, pátek 6. listopadu, 20:55)

Jinými slovy: Vodafone se rok rval za zachování služby Data nad rámec balíčku. Když právní boj s ČTÚ definitivně prohrál, službu „přejmenoval“ a zákazníkům ji předkládá znovu. Po podfuku na zákazníky tak přichází podfuk na ČTÚ. Jakoby právní oddělení dostalo zadání „vyhovět ČTÚ a zároveň změnit tarify tak, aby se v praxi nic nezměnilo“.

Doprovodný příběh (viz odstavec výše) se zdá být neprůstřelný – data se teď účtují stejně jako hovory, a to je přece normální.  I kdyby se ČTÚ rozhodnul Vodafone znovu napadnout, boj může trvat další rok. I to je pro Vodafone výhra, je to totiž další rok, po který budou lidé platit víc než by zaplatili za základní datový balíček.

Nohy na ramena

Vodafone se i tentokrát bude hájit tím, že lze způsob účtování změnit tak, že po dosažení FUP limitu (i když teď se tomu říká jinak) potečou data pomalu a zadarmo jako bylo dlouhé roky zvykem. Stratégové ale vědí, že tento krok značná část zákazníků neudělá a zůstane u standardně nastaveného automatického dokupování (i když teď se tomu říká jinak).

Oskar byl férový operátor a jeho nástupce Vodafone se o to v prvních letech také snažil. Dokonce útočil na „Reklamštinu“ konkurenčních operátorů. Vodafone ročníků 2014/2015 ukazuje, že mu jde pouze o peníze.

Doporučení? Až přijde čas (mezi 6. a 21. lednem), změňte si způsob účtování mobilního internetu (kdo si automatický dokup dat vypnul už dříve, nemusí nic měnit) a celou tuhle kauzu nechte za sebou. Nebo ve stejném období využijte svého práva, bez sankce odstupte od smlouvy a od Vodafonu odejděte. Problém ale je, kam jít, protože další dva z velké trojky na tom s férovostí nejsou o moc lépe.

Top secret!

Pikantní je, že nové datové tarify platí od středy 4. listopadu. Proč jsme o nich neslyšeli v televizní reklamě? Proč na domovské stránce Vodafonu nevisí obří nápis? Proč nevyšla tisková zpráva? Proč o nových podmínkách neinformují média? Protože Vodafone ví, co provedl a snaží se to ututlat.

Zákonnou povinnost si splnil, o změně se dočtete v sekci Péče Vodafone, změny jsou zapracované do ceníku, ale vypadá to, že si jich všiml až jeden z našich čtenářů (Michale, díky za tip).

Témata článku: , , , , , , Občanský zákoník, Konkurenční operátor, Gentleman, Značná část, Voda, Podfuk, Odveta, Tarif, FlexiStrop, Výslovný souhlas, Určitý objem, Celá kauza, První varianta, Výchozí nastavení, Odstavec, Nov,