Průměrná výtěžnost z hovorného na jednoho uživatele má klesnout během čtyř let o deset dolarů měsíčně. Úbytek nevyváží ani datové služby a 3G technologie. Vyplatí se vůbec operátorům do těchto technologií investovat?
Se zajímavou prognózou přišla společnost Yankee Group: příjmy z „bezdrátového telefonování“, jak nazývá mobilní komunikaci, počítané na uživatele mají v příštích letech jen a jen klesat. Vysoce sestupnou tendenci plateb za hovorné údajně nevyváží ani růst příjmů z datových služeb realizovaných přes mobily. V loňském roce dosahoval průměrný příjem operátora na zákazníka (ARPU) v USA 51,36 dolarů, letos má klesnout už pod 50 dolarů a v roce 2007 má činit příjem z hovorného cca 42,12 dolarů plus zhruba 6 dolarů průměrných měsíčních příjmů z dat.
Změnou operátora ušetří
Pokles nemá být samozřejmě způsoben tím, že by Američané telefonovali méně – spíše naopak, v intenzitě užívání mobilů zdatně dohánějí Evropu a východní Asii. Na rozdíl od menších trhů (ČR nebo Slovensko jsou dobrými příklady) ale panuje v USA v mobilní telefonii „brutální“ konkurence. Působí zde šest obřích celofederálních operátorů (Verizon, Cingular, AT+T, Sprint, T-Mobile a Nextel) a velký počet menších až středních operátorů, kteří se soustřeďují hlavně na výnosné městské aglomerace.
Kromě této konkurence působí na snižování cen i snadnost změny operátora. Každý měsíc tuto změnu provede až milion Američanů (!) a výměna, jak je dobře známé, probíhá beze změny telefonního čísla. (Toto pochopitelně nešlo dobrovolně: příkazem a proti velkému odporu to v Americe přikázal FCC, obdoba českého ČTÚ). Povinná přenositelnost čísla při změně operátora tak působí jako katalyzátor změn, různých marketingových akcí a slev pomáhajících přetahovat klientelu.
Na druhé straně ale platí, že služby, které nevytvářejí a nevyžadují loajalitu klientely, jsou často budovány způsobem „quick and dirty“, a to platilo rovněž pro kvalitu služeb mobilní telefonie v USA ještě v nedávné době, v porovnání se západní Evropou. Nyní je už americký mobilní trh považován za vysoce kvalitní. Zajímavé je, že uživatelů mobilní telefonie je v USA zatím jen 153 milionů z celkové populace 290 mil. – porovnejte český trh, kde operátoři už udávají stejný počet „zákazníků“ jako je součet všech obyvatel ČR.
Nevydělají ani data
I když jde jen o prognózu, je rovněž pozoruhodné, že nepřisuzuje větší tržby datovým službám, jako jsou různé typy připojení k internetu přes mobil (běžné, vysokorychlostní atd.), SMS/MMS, online hry a stahování hudebního či filmového obsahu. Za čtyři roky se za tyto služby má utržit méně než desetinu částky, kterou lidé protelefonují – opět srovnejme s ambicemi evropských (též českých) operátorů, které jsou vyšší. Zklamání z tržeb mimo volání vyjadřuje také japonský operátor (NTT) DoCoMo, který je spustil jako první. V rozhovoru udává šéf firmy, že přes gigantické investice do vybudování infrastruktury pro 3G a vytvoření řady služeb jeho firma získala jen 2 mil. uživatelů (v Japonsku je jich celkem 80 mil.) a služba je vysoce ztrátová.