ČTÚ: Až vám O2 zastaví internet, reklamujte vyúčtování

Nelíbí se vám, že O2 po dosažení zaplaceného objemu dat už ne zpomalí, ale rovnou zastaví internet? „Reklamujte,“ radí ČTÚ. Pomoc nabízí i úřad samotný.

Dopoledne jsme vydali článek o tom, že po dosažení FUP limitu O2 zcela zastaví internet. Zároveň jsme položili tři otázky Českému telekomunikačnímu úřadu a tady je máte i s reakcemi tiskového mluvčího Martina Drtiny.

Otázky

  1. Co úřad na dnešní datovou novinku O2 říká?
  2. O2 tvrdí, že jedním z důvodů pro tuto změnu jsou požadavky ČTÚ. Přikládám celé vysvětlení vytržené z textu, který jsme od operátora dostali. Co říkáte na tohle?
    Operátor k úpravě fungování dat po vyčerpání jejich základního objemu v tarifu přistupuje také proto, aby vyhověl výzvě Českého telekomunikačního úřadu. Ten po O2 požaduje úpravu velkoobchodní nabídky pro virtuální operátory. Ta vychází z poměru výnosů a celkového objemu přenesených dat. ČTÚ však do výpočtu zahrnuje právě zmíněná nezpoplatněná data nad rámec datového limitu, která přitom žádný výnos negenerují. V případě, že objem spotřebovaných nezpoplatněných dat nad rámec datového limitu bude nadále růst, aniž by souběžně stoupaly výnosy, může se operátor dostat do absurdní situace, že by v konečném důsledku velkoobchodní nabídka klesla na nulu. Abychom byli schopni férově přizpůsobit velkoobchodní nabídku virtuálním operátorům, musíme upravit naši nabídku určenou rezidentním zákazníkům. A tímto opatřením je právě ukončení nabídky nezpoplatněných dat nad rámec datového limitu.
  3. O2 trvá na tom, že se touto změnou nezhorší postavení zákazníka, tudíž neumožní odstoupení od smlouvy bez sankce. Má v tomto tvrzení O2 pravdu? Jak má postupovat zákazník, který to cítí opačně? Případně budete proti tomuto postupovat vy jako úřad?

Odpovědi

Data publikovaná Českým telekomunikačním úřadem ve výroční zprávě, získaná od operátorů, dokazují, že zájem o mobilní datové služby vzrůstá. ČTÚ proto považuje za prospěšné ty aktivity, které čerpání datových služeb podpoří. ČTÚ rozhodně v žádné výzvě nikdy nepožadoval úplné zablokování datových služeb po vyčerpání základního balíčku dat. Zároveň je ale pravda, že i tato data hrají roli při výpočtu velkoobchodní ceny pro virtuální operátory.

Naproti tomu, přistoupí-li operátor k úpravě datových tarifů a aplikace FUP, jde čistě  o jeho obchodní rozhodnutí, na které má právo. ​V takovém případě ale musí být splněny všechny zákonem dané podmínky. Obecně tedy platí, že operátor musí patřičným způsobem informovat své zákazníky o chystané změně a umožnit jim na tuto změnu reagovat tím, že dovolí ukončit smlouvu na dobu určitou předčasně bez sankcí.

Pokud tuto možnost účastníci nedostanou, mohou vyúčtování obsahující smluvní pokutu reklamovat a následně se svých práv domáhat v námitkovém řízení u ČTÚ. 

Témata článku: Internet v mobilu, O2

40 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Mark28 22. 6. 2016 18:02:59
    řešením jsou virtuální operátoři, důsledně nikdy nepoužívat nabídku...
  • ko33 21. 6. 2016 18:30:26
    sakra JAKÉ!!!! ""....zmíněná NEZPOPLATNĚNÁ data nad rámec datového...
  • intago 16. 6. 2016 12:31:59
    Já už jsem vychladl. Stejně je to marné, čtú vám řekne jděte jinam a má...

Určitě si přečtěte