ČTÚ: od tragické tabulky ke kalkulačce tarifů

Poslanec Jan Husák vyzval ČTÚ, aby zavedl webový kalkulátor a pomohl lidem ušetřit za telekomunikační služby. Reakce úřadu byla nezvykle rychlá.

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) se netěší příliš dobré pověsti doma a už vůbec ne v evropském měřítku. Stejně laxní jako při regulaci telekomunikačního trhu je i jeho přístup k ochraně spotřebitele a poskytování relevantních informací. Záměrně jsem použil slůvko relevantní, jelikož ČTÚ poskytuje informací opravdu hodně, ale jsou psané nesrozumitelným úřednicko-právnickým jazykem. Běžný spotřebitel se v nich jednoduše nevyzná.

Jedním z ukázkových příkladů je fakt, že ČTÚ nenabízí tzv. kalkulačku tarifů - nástroj, který spotřebiteli pomáhá vybrat nejvhodnější cenový plán s ohledem na jeho potřeby. Pro regulátory v jiných zemích je to samozřejmost. ČTÚ tak nechává spotřebitele na pospas trhu, respektive operátorům. Absenci webového kalkulátoru kritizoval na čtvrtečním semináři Digitální výzvy i poslanec Jan Husák, předseda vládního Podvýboru pro elektronické komunikace a ICT průmysl.

Jinde ho mají, u nás to zase nejde

Ten na semináři položil  tento dotaz: „Proč nemáme ještě dnes k dispozici kalkulátor účtu na webu ČTÚ tak, jak je to běžné v okolních zemích? V některých zemích fungují kalkulátory už šest let. Proč ne u nás?

Takový kalkulátor by přitom fungoval velmi jednoduše a z pohledu spotřebitele by představoval velmi efektivní nástroj. Stačilo by totiž najít vyúčtování za poslední měsíce a potřebné údaje napsat do kalkulátoru. Ten by byl průběžně aktualizován a obratem by spotřebiteli našel nejvýhodnější nabídku na trhu dle jeho potřeb a preferencí.

Výtah z prezentace Jana Husáka na semináři Digitální výzvy (10. listopadu 2011):

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Jan Husák by si představoval kalkulátor jaký je k mání na webu britského regulátora
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ve třech krocích zadá uživatel své preference a za okamžik ví jaký operátor a tarif mu nejlépe sednou
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
A takto se o ochranu spotřebitele stará ČTÚ. Hrůzně vyhlížející tabulka s téměř rok a půl starými daty. Najdete ji na této stránce

Tým kolem Jana Husáka takový nástroj hledal i u tuzemského regulátora, ale stávající způsob jakým ČTÚ v tomto směru chrání spotřebitele, naprosto nevyhovuje. Můžete se o tom přesvědčit sami, srovnávací tabulku najdete na této adrese. Tabulka je jeden a půl roku stará, ale i kdyby byla aktuální, je naprosto nepřehledná a spotřebitel se z ní tak jako tak mnoho nedozví.

...a najednou to jde

Ve svém vystoupení proto Jan Husák vyzval ČTÚ, aby takový kalkulátor také zavedl. Reakce byla rychlá a podle poslance trochu podezřelá. Jan Ševčík, ředitel Odboru státní kontroly elektronických komunikací ČTÚ, na semináři přednášel jen o několik minut později a uvedl, že vznik tarifové kalkulačky je schválený. Žádné podrobnosti o službě neuvedl. Na to poslanec Jan Husák říká: „Tuhle službu jsme jim v minulosti navrhovali několikrát, nechtěli o ní ani slyšet. Dnes jsem je vyzval veřejně a kalkulačka je najednou už schválená? Zvláštní.“ 

Témata článku: Operátoři, Hospodaření a finance

52 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Arny 18. 1. 2012 14:12:44
    A co k tomu asi tak operátor napsal?
  • pulpivo 20. 11. 2011 2:04:19
    mam takovej pocit, ze CTU je tak laxsni urad, ze ani ty uplatky neberou....
  • pulpivo 20. 11. 2011 1:38:42
    :-D:-D trefne, hlavne s tou tabulkou se obavam, ze to to tak dopadne
Určitě si přečtěte

Irsko: V otázce daní pro Apple překročila EK své pravomoci

Irsko: V otázce daní pro Apple překročila EK své pravomoci

7.  1.  2017 | E15.cz , Schwarzmann Marek | 34

Ministr Mládek zapomněl, co slíbil. Ochranu spotřebitele ze zákona vynechal

Ministr Mládek zapomněl, co slíbil. Ochranu spotřebitele ze zákona vynechal

** Operátoři už nám několikrát ukázali, jaký vliv na zákonodárce mají ** V Senátu loni neprošla novela zákona z pera Aleny Dernerové ** Ministr Mládek sliboval, že zákonnou ochranu spotřebitele posílí

4.  1.  2017 | Pospíšil Aleš | 33

Jak se daří virtuálům? „Velcí operátoři nám občas hodí kost,“ říká šéf Connectiky

Jak se daří virtuálům? „Velcí operátoři nám občas hodí kost,“ říká šéf Connectiky

** Virtuálové to nemají lehké, velcí operátoři je drží pod krkem ** Alespoň tak to vidí Radek Vymazal z Prostějova, majitel Connecticy ** „Operátořina“ je pro něj koníček a zároveň i práce

2.  1.  2017 | Pospíšil Aleš | 32

Velký průzkum zákaznické spokojenosti ČTU: Nejlíp Vodafone, nejhůř O2

Velký průzkum zákaznické spokojenosti ČTU: Nejlíp Vodafone, nejhůř O2

** Pozitivně hodnotili respondenti menší virtuály, třeba GoMobil ** Velkým síťovým operátorům to naopak spočítali ** Zásadní výhrady směřovaly hlavně na oblast smluvních vztahů

12.  12.  2016 | Pospíšil Aleš | 32

Chytré hodinky od Applu nelákají. Značka ztrácí podíl na trhu

Chytré hodinky od Applu nelákají. Značka ztrácí podíl na trhu

10.  12.  2016 | Pavlovič Radek, E15.cz | 73