ČTÚ: Podnikatelé posílí ve vztahu s operátorem

Tady jde o princip a o to kdo je v právu. Tuzemský regulátor narovnává křivdu v zákoně a říká, že i živnostník může uzavřít smlouvu jako spotřebitel.

Zákazník, účastník, spotřebitel... Slůvka podobná, v běžném hovoru zaměnitelná, ale v řeči paragrafů nikoliv. Každý zákazník ji účastník, ale ne každý účastník je spotřebitelem. Poslední novela Zákona o elektronických komunikacích z ochrany před operátorem vyjímá podnikající fyzické osoby a právnické osoby, tedy ty, kteří nejsou spotřebiteli.

Obzvláště v ČR platí, že dva právníci dají dohromady tři právní názory a jeden takový pohled na věc přináší v dubnové monitorovací zprávě Český telekomunikační úřad (ČTÚ). I když v tomto případě už nejde jen o názor, nýbrž o rozhodnutí. Úřad rozhodnul, že i živnostník může uzavřít účastnickou smlouvu jako spotřebitel. Odůvodnění zní ve srozumitelné řeči takto:

Ačkoliv při uzavírání smlouvy účastník vystupoval (též) jako fyzická osoba podnikající a uvedl zde vedle svého rodného čísla taktéž IČO, jen tato skutečnost nutně neznamená, že mu má být odepřena ochrana přiznaná spotřebitelům.“

Toto rozhodnutí je pravomocné (nabylo právní moci, tzn. nelze vůči němu uplatnit opravné prostředky), ČTÚ udává, že ho mimo jiné opřel i o judikaturu Ústavního soudu.

Klepněte pro větší obrázek
Celý text najdete v monitorovací zprávě na str. 2 (obr.: ctu.cz)

Převedeno do praxe: jste-li fyzická osoba podnikatel, máte s operátorem uzavřenu smlouvu na dobu určitou, ale chcete ji vypovědět a předčasně odejít, pak by vám operátor neměl účtovat sankci vyšší než pětinu paušálů, které zbývají do konce smlouvy. Krom tohoto rozhodnutí ČTÚ je na vaší straně i Evropská unie, která uvádí:

Definice spotřebitele by měla zahrnovat fyzické osoby, které jednají mimo rámec své obchodní činnosti, podnikání, řemesla nebo po volání. Pokud je však v případě smluv majících dvojí účel smlouva uzavřena za účelem částečně spadajícím do rámce a částečně mimo rámec obchodní činnosti dané osoby a obchodní účel této činnosti je natolik okrajový, že nepřevažuje v celkovém kontextu dotčené transakce, tato osoba by rovněž měla být považována za spotřebitele.“

Výše uvedené vám možná nepřijde příliš zajímavé, ale podnikající fyzické osoby by měly zbystřit. V tomto konkrétním případě šlo o zákazníka, který se nechtěl smířit se smluvní pokutou ve výši 1 300 Kč, což jistě není žádná horentní suma, ale jde o princip – o to, kdo je v právu. A ČTÚ nyní rozhodl, že v právu je zákazník, což je nepochybně dobrá zpráva. Více se dočtete v měsíční monitorovací zprávě (PDF).

2 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Marek45 14. 5. 2015 10:04:43
    To jsou dobré zprávy.

Určitě si přečtěte