ČTÚ: používání jednacího jazyka je nezbytné

Český telekomunikační úřad se v poslední době stále častěji setkává se stížnostmi a podáními uživatelů zahraničního původu, kteří se na něj obracejí ve svém mateřském jazyce. V roce 2011 jich zaznamenal více než stovku a v 1. čtvrtletí 2012 pak již několik desítek. V této souvislosti proto ČTÚ považuje za nutné znovu upozornit na to, že jednacím jazykem při řízeních a jednáních, která jako správní orgán vede, je primárně čeština. Užívání jiných jazyků podléhá zvláštnímu režimu upravenému zákonem.

Právní úprava jednacího jazyka je obsažena v § 16 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád.

Podle § 16 odst. 1 správního řádu se v řízení jedná a písemnosti se vyhotovují v českém jazyce. Účastníci řízení mohou jednat a písemnosti mohou být předkládány i v jazyce slovenském. Písemnosti vyhotovené v cizím jazyce musí účastník řízení, v souladu s ustanovením § 16 odst. 2 správního řádu, předložit v originálním znění a současně v úředně ověřeném překladu do jazyka českého, pokud správní orgán nesdělí účastníkovi řízení, že takový překlad nevyžaduje.

Podle § 16 odst. 3 správního řádu má každý, kdo prohlásí, že neovládá jazyk, jímž se vede jednání, právo na tlumočníka zapsaného v seznamu tlumočníků, kterého si obstará na své náklady. V řízení o žádosti si žadatel, který není občanem České republiky, obstará tlumočníka na své náklady sám, nestanoví-li zákon jinak.

V souladu s ustanovením § 16 odst. 4 správního řádu, má občan České republiky příslušející k národnostní menšině, která tradičně a dlouhodobě žije na území České republiky, před správním orgánem právo činit podání a jednat v jazyce své národnostní menšiny. Nemá-li správní orgán úřední osobu znalou jazyka národnostní menšiny, obstará si tento občan tlumočníka zapsaného v seznamu tlumočníků. Náklady tlumočení a náklady na pořízení překladu v tomto případě nese správní orgán.

Témata článku: ČTÚ, Tiskové zprávy

Určitě si přečtěte

Regulovat „specifický trh“ je výzva. Známe úkoly ČTÚ na rok 2017

Regulovat „specifický trh“ je výzva. Známe úkoly ČTÚ na rok 2017

** Aukce, správa spekra, kontroly, analýzy... ** Letos toho má ČTÚ hodně, mimo jiné chce MPO pomoci s NGA ** Úřad slibuje, že si posvítí na datové služby operátorů

Dnes | Pospíšil Aleš | 11

ČTÚ se snaží posílit pozici paběrkujících virtuálů. „Velká trojka“ jim má snížit ceny za LTE

ČTÚ se snaží posílit pozici paběrkujících virtuálů. „Velká trojka“ jim má snížit ceny za LTE

** Velkoobchodní ceny za LTE jsou pro virtuály stále příliš vysoké ** Pokuta 2 miliony zatím dva ze tří operátorů ke zlevnění nemotivovala ** V krajním případě může ČTÚ odebrat vydražené LTE licence

Včera | Láska Jan | 12

Jak se daří virtuálům? „Velcí operátoři nám občas hodí kost,“ říká šéf Connectiky

Jak se daří virtuálům? „Velcí operátoři nám občas hodí kost,“ říká šéf Connectiky

** Virtuálové to nemají lehké, velcí operátoři je drží pod krkem ** Alespoň tak to vidí Radek Vymazal z Prostějova, majitel Connecticy ** „Operátořina“ je pro něj koníček a zároveň i práce

2.  1.  2017 | Pospíšil Aleš | 32

ČTÚ proměřil signál na dálnicích, krom D8 se pokrytí blíží 100 %

ČTÚ proměřil signál na dálnicích, krom D8 se pokrytí blíží 100 %

** Oproti železničním tratím jsou na tom dálnice lépe ** Nejhorší je signál z Prahy na Lovosice a z Hulína do Otrokovic ** 100% pokrytí musí operátoři zajistit nejpozději v roce 2021

28.  12.  2016 | Pospíšil Aleš | 7

Velký průzkum zákaznické spokojenosti ČTU: Nejlíp Vodafone, nejhůř O2

Velký průzkum zákaznické spokojenosti ČTU: Nejlíp Vodafone, nejhůř O2

** Pozitivně hodnotili respondenti menší virtuály, třeba GoMobil ** Velkým síťovým operátorům to naopak spočítali ** Zásadní výhrady směřovaly hlavně na oblast smluvních vztahů

12.  12.  2016 | Pospíšil Aleš | 32