ČTÚ v roce 2013: prioritou je aukce a konkurence na mobilním trhu

ČTÚ zveřejnil seznam svých priorit pro rok 2013. Nejvyšší pozornost bude věnována zdárnému dokončení aukce volných telekomunikačních kmitočtů, podpoře konkurence na mobilním trhu, ochraně a informovanosti spotřebitelů. Počítá se také s podporou rozvoje sítí nové generace a dokončením analýzy relevantního trhu č. 8 – to je důležitý dokument, kterým úřad označí mobilní operátory za subjekty s významnou tržní silou a získá tak nové regulační kompetence.

Podrobněji o plánech ČTÚ na rok 2013 pojednává níže přiložená tisková zpráva.


Priority ČTÚ v roce 2013: aukce kmitočtů, ochrana spotřebitele a poštovní služby

Tisková zpráva (Praha, 14. ledna 2013)

Dokončení aukce na volné kmitočty pro mobilní služby nové generace, dokončení analýzy relevantního trhu č. 8, ochrana spotřebitele v oblasti elektronických komunikací a poštovních služeb, podpora rozvoje sítí nové generace, kvalita služeb elektronických komunikací či zajištění dostupnosti poštovních služeb – nejen na tyto, ale i na řadu dalších úkolů se letos zaměří Český telekomunikační úřad. Plán činnosti ČTÚ pro rok 2013 projednala na svém prvním zasedání a následně schválila Rada ČTÚ.

Rada se shodla na tom, že nejvyšší pozornost bude, vedle zdárného dokončení aukce volných kmitočtů a podpory soutěže na mobilním trhu, věnována ochraně a informovanosti spotřebitelů.

„ČTÚ bude i nadále pokračovat v důsledné kontrole náležitostí smluvních podmínek a obchodních praktik při poskytování služeb elektronických komunikací a dohlížet na jejich transparentnost včetně transparentnosti cen a tarifů,“ uvádí Pavel Dvořák, předseda Rady ČTÚ, a dodává: „Využijeme zejména ročních zkušeností, které ČTÚ získal při uplatňování nově rozšířených zákonných kompetencí. Pevně věřím, že i díky tomu ČTÚ letos zásadním způsobem přispěje k dalšímu rozvoji mobilních služeb v České republice.“

ČTÚ v této souvislosti dokončí analýzu smluvních dokumentů u mobilních operátorů a soustředí se na analýzu smluvních dokumentů dalších poskytovatelů služeb elektronických komunikací. Zjištění z analýz promítne do veřejného souboru konkrétních požadavků na řešení vybraných smluvních podmínek, včetně typových příkladů. Ke zkvalitnění ochrany spotřebitele napomůže i nově připravovaný spotřebitelský portál. Ten bude mít za cíl zvýšit přehlednost informací poskytovaných ČTÚ a rozšířit je tak, aby uživatelé služeb elektronických komunikací a poštovních služeb, a to i zdravotně postižení uživatelé, získali maximální a praktické informace k uplatňování svých spotřebitelských práv. ČTÚ se současně zaměří i na aktualizaci dříve stanovených podmínek týkajících se kvality poskytovaných služeb.

„Od počátku tohoto roku má ČTÚ nově svěřené kompetence i v oblasti poštovních služeb. Proto urychleně připraví a aplikuje pravidla pro řešení stížností a podnětů uživatelů těchto služeb včetně systému řešení námitek proti vyřízení reklamací,“ představuje další prioritu Pavel Dvořák.

Nově získané kompetence se rovněž odrazí v zahájení monitoringu poštovních služeb a v zavedení systému evidence podnikatelů v této oblasti. ČTÚ také připraví a aplikuje systém pravidelného přezkoumávání dostupnosti základních poštovních služeb a přezkoumávání úrovně jejich kvality a způsobu poskytování a zajišťování.

Trvale sledovanými hlavními úkoly zůstávají i monitoring a analýzy relevantních trhů a s nimi související hodnocení vývoje cen služeb elektronických komunikací. Z nich pak budou vycházet konkrétní návrhy opatření obecné povahy s cílem podpořit konkurenci.

Mezi hlavní úkoly se dále řadí správa rádiového spektra včetně aktualizace související strategie, pokračující inventarizace infrastruktury pro potřeby evropské harmonizace, vytvoření pravidel a doporučení pro využívání řízení datového provozu a zahájení národní přípravy na Světovou radiokomunikační konferenci (WRC-15). Aktualizovaná strategie správy rádiového spektra se následně stane základem pro přípravu návrhu principů využití a přidělení pásma VHF pro podporu rozvoje digitálního rozhlasového vysílání. V neposlední řadě pak ČTÚ bude aktivně spolupracovat s Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR na plnění úkolů vyplývajících ze státní politiky Digitální Česko.

I v roce 2013 ČTÚ zajistí maximální transparentnost svého rozhodování formou organizování veřejných konzultací, pravidelných měsíčních monitorovacích zpráv, workshopů a specializovaných analytických výstupů.

Témata článku: Operátoři, ČTÚ

12 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Daffy21 4. 2. 2013 14:51:01
    Dobrý den, kdy bude aukce dokončena? Měl jsem za to, že to mělo být v...
  • onelook 14. 1. 2013 22:53:56
    Je jasný trend, že hovory a SMS postupně ztrácejí na významu a naopak na...
  • Michal Hroš 14. 1. 2013 20:39:09
    Jen jedna otazečka, kdy bude konečně ukončena aukce??? To ji budou...
Určitě si přečtěte

Cynický Týden mobilně 360: Vánoce, operáci a Xiaomi Mi Note 2

Cynický Týden mobilně 360: Vánoce, operáci a Xiaomi Mi Note 2

** Zavádíme nový termit. Operák je nepříliš dobrý operátor ** Kritizujeme dárek pro vozíčkáře. Jsme cyničtí, nebo je chyba jinde? ** Představíme vám krásný Xiaomi Mi Note 2

19.  11.  2016 | Kůžel Filip, Láska Jan | 34

Mobilní data máme jako z roku 2003, říká člen Rady ČTÚ Ondřej Malý

Mobilní data máme jako z roku 2003, říká člen Rady ČTÚ Ondřej Malý

** Předražené tarify, mobilní data násobně dražší než u sousedů a strádající spotřebitel. To je stav českých telekomunikací. ** Na nízké úrovni je i ochrana zdejšího spotřebitele. ** ...říká člen Rady ČTÚ Ondřej Malý. Proč?

17.  11.  2016 | E15.cz , Hamplová Šárka | 17

Vymáhá na vás T-Mobile pokutu z let 2009 až 2013? Není v právu, braňte se

Vymáhá na vás T-Mobile pokutu z let 2009 až 2013? Není v právu, braňte se

** V podobné situaci jsou desetitisíce zákazníků T-Mobilu ** Operátor na ně poslal vymahače a požaduje stamiliony korun ** Jedná však protiprávně, rozhodl v precedenčním případě ČTÚ

20.  10.  2016 | Pospíšil Aleš | 8