ČTÚ v roce 2013: prioritou je aukce a konkurence na mobilním trhu

ČTÚ zveřejnil seznam svých priorit pro rok 2013. Nejvyšší pozornost bude věnována zdárnému dokončení aukce volných telekomunikačních kmitočtů, podpoře konkurence na mobilním trhu, ochraně a informovanosti spotřebitelů. Počítá se také s podporou rozvoje sítí nové generace a dokončením analýzy relevantního trhu č. 8 – to je důležitý dokument, kterým úřad označí mobilní operátory za subjekty s významnou tržní silou a získá tak nové regulační kompetence.

Podrobněji o plánech ČTÚ na rok 2013 pojednává níže přiložená tisková zpráva.


Priority ČTÚ v roce 2013: aukce kmitočtů, ochrana spotřebitele a poštovní služby

Tisková zpráva (Praha, 14. ledna 2013)

Dokončení aukce na volné kmitočty pro mobilní služby nové generace, dokončení analýzy relevantního trhu č. 8, ochrana spotřebitele v oblasti elektronických komunikací a poštovních služeb, podpora rozvoje sítí nové generace, kvalita služeb elektronických komunikací či zajištění dostupnosti poštovních služeb – nejen na tyto, ale i na řadu dalších úkolů se letos zaměří Český telekomunikační úřad. Plán činnosti ČTÚ pro rok 2013 projednala na svém prvním zasedání a následně schválila Rada ČTÚ.

Rada se shodla na tom, že nejvyšší pozornost bude, vedle zdárného dokončení aukce volných kmitočtů a podpory soutěže na mobilním trhu, věnována ochraně a informovanosti spotřebitelů.

„ČTÚ bude i nadále pokračovat v důsledné kontrole náležitostí smluvních podmínek a obchodních praktik při poskytování služeb elektronických komunikací a dohlížet na jejich transparentnost včetně transparentnosti cen a tarifů,“ uvádí Pavel Dvořák, předseda Rady ČTÚ, a dodává: „Využijeme zejména ročních zkušeností, které ČTÚ získal při uplatňování nově rozšířených zákonných kompetencí. Pevně věřím, že i díky tomu ČTÚ letos zásadním způsobem přispěje k dalšímu rozvoji mobilních služeb v České republice.“

ČTÚ v této souvislosti dokončí analýzu smluvních dokumentů u mobilních operátorů a soustředí se na analýzu smluvních dokumentů dalších poskytovatelů služeb elektronických komunikací. Zjištění z analýz promítne do veřejného souboru konkrétních požadavků na řešení vybraných smluvních podmínek, včetně typových příkladů. Ke zkvalitnění ochrany spotřebitele napomůže i nově připravovaný spotřebitelský portál. Ten bude mít za cíl zvýšit přehlednost informací poskytovaných ČTÚ a rozšířit je tak, aby uživatelé služeb elektronických komunikací a poštovních služeb, a to i zdravotně postižení uživatelé, získali maximální a praktické informace k uplatňování svých spotřebitelských práv. ČTÚ se současně zaměří i na aktualizaci dříve stanovených podmínek týkajících se kvality poskytovaných služeb.

„Od počátku tohoto roku má ČTÚ nově svěřené kompetence i v oblasti poštovních služeb. Proto urychleně připraví a aplikuje pravidla pro řešení stížností a podnětů uživatelů těchto služeb včetně systému řešení námitek proti vyřízení reklamací,“ představuje další prioritu Pavel Dvořák.

Nově získané kompetence se rovněž odrazí v zahájení monitoringu poštovních služeb a v zavedení systému evidence podnikatelů v této oblasti. ČTÚ také připraví a aplikuje systém pravidelného přezkoumávání dostupnosti základních poštovních služeb a přezkoumávání úrovně jejich kvality a způsobu poskytování a zajišťování.

Trvale sledovanými hlavními úkoly zůstávají i monitoring a analýzy relevantních trhů a s nimi související hodnocení vývoje cen služeb elektronických komunikací. Z nich pak budou vycházet konkrétní návrhy opatření obecné povahy s cílem podpořit konkurenci.

Mezi hlavní úkoly se dále řadí správa rádiového spektra včetně aktualizace související strategie, pokračující inventarizace infrastruktury pro potřeby evropské harmonizace, vytvoření pravidel a doporučení pro využívání řízení datového provozu a zahájení národní přípravy na Světovou radiokomunikační konferenci (WRC-15). Aktualizovaná strategie správy rádiového spektra se následně stane základem pro přípravu návrhu principů využití a přidělení pásma VHF pro podporu rozvoje digitálního rozhlasového vysílání. V neposlední řadě pak ČTÚ bude aktivně spolupracovat s Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR na plnění úkolů vyplývajících ze státní politiky Digitální Česko.

I v roce 2013 ČTÚ zajistí maximální transparentnost svého rozhodování formou organizování veřejných konzultací, pravidelných měsíčních monitorovacích zpráv, workshopů a specializovaných analytických výstupů.

Témata článku: Operátoři, ČTÚ, Aukce

12 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Daffy21 4. 2. 2013 14:51:01
    Dobrý den, kdy bude aukce dokončena? Měl jsem za to, že to mělo být v...
  • onelook 14. 1. 2013 22:53:56
    Je jasný trend, že hovory a SMS postupně ztrácejí na významu a naopak na...
  • Michal Hroš 14. 1. 2013 20:39:09
    Jen jedna otazečka, kdy bude konečně ukončena aukce??? To ji budou...
Určitě si přečtěte

Domlouvají se operátoři na cenách? ÚOHS bude šetřit, ČTÚ analyzuje

Domlouvají se operátoři na cenách? ÚOHS bude šetřit, ČTÚ analyzuje

** Na operátory si posvítí ÚOHS, šetření si vyžádal premiér Sobotka ** ČTÚ provádí tříkriteriální analýzu, hotovo bude během jara ** Trio operátorů v ČR je učebnicovým oligopolem, pociťujeme to všichni

14.  3.  2017 | Pospíšil Aleš | 75

Na kterého operátora si nejvíce stěžujete u ČTÚ? S přehledem vede O2

Na kterého operátora si nejvíce stěžujete u ČTÚ? S přehledem vede O2

** Nejvíce stížností a dotazů dostává ČTÚ na služby O2 ** Na T-Mobile s Vodafonem chodí zhruba třetina stížností ** Stěžujete si hlavně na blokování dat, předplaDENku či zdražování tarifů

6.  3.  2017 | Pospíšil Aleš | 29

MPO: Usmlouvejte si nízké ceny jako na tržišti nebo odjeďte do Polska [komentář]

MPO: Usmlouvejte si nízké ceny jako na tržišti nebo odjeďte do Polska [komentář]

** Politická debata nad předraženými mobilními daty pokračuje ** Nový náměstek MPO schvaluje handlovat o ceny jako na tržišti ** Za polskými cenami máme prý odjet do Polska

15.  2.  2017 | Láska Jan | 50