ČTÚ: voláme za 1,28 Kč/min, svět je čím dál růžovější

Cítíte se telekomunikačně-spokojenější? Podle čísel byste měli! ČTÚ vydal Výroční zprávu za rok 2014. Z haldy nudy vybíráme pár zajímavostí.

Český telekomunikační úřad publikoval výroční zprávu za loňský rok. Má 142 stran (PDF), je plná nečtivého textu, odborných výrazů, zkratek, grafů, tabulek, statistik a laické veřejnosti skvěle poslouží jako uspávací prostředek. Ale není divu, pokrývá širokou působnost úřadu.

Na úvod tuzemský regulátor konstatuje, že máme za sebou dynamický rok plný změn – síťoví operátoři staví LTE, počet virtuálních operátorů na trhu přesáhl hranici osmdesát a jejich tržní podíl se blíží hranici 6 %, změnila se legislativa, respektive Zákon o elektronických komunikacích atd.

Také se zastavil růst počtu SIM karet, na konci roku 2014 jich bylo necelých 14 milionů. Potenciál k růstu se nabízí snad jen v segmentu M2M tarifů (stroje), jinak je trh nasycen. Roste ale počet přenesených čísel, loni to bylo 752 tisíc přenosů, což je meziročně o 52 % více. A od zavedení přenositelnosti v roce 2006 bylo do konce roku 2014 přeneseno celkem 2 937 216 telefonních čísel.

Neomezené tarify = nižší cena za jednotku

ČTÚ nás obšťastnil zjištěním, že voláme stále levněji. Průměr za loňský rok činil 1,28 Kč za minutu, což bylo o pětinu méně, než v roce předchozím. Loni jsme provolali asi 19,7 miliard minut a odeslali 9,6 miliard SMS zpráv, což v obou případech znamená 8% meziroční nárůst. Když to rozpočítáme, vychází to na cca 4 minuty na SIM kartu a den, resp. necelé 2 SMS na SIM a den.

 

Jste nad průměrem nebo pod ním?

 

Podle ČTÚ platili v prvním pololetí 2014 firemní zákazníci za minutu hovoru v průměru o 26 % méně než nepodnikatelské subjekty. Na firemních tarifech stála průměrná minuta 1,06 Kč, zatímco u soukromých osob to bylo 1,45 Kč. Nejlevněji z klasických operátorů vycházela průměrná minuta u Vodafonu, kde lidé platili 1,26 Kč.

Klepněte pro větší obrázek
Tuzemský regulátor do zprávy (po vzoru Teligenu) zakomponoval cenové srovnání na základě spotřebních košů. Definoval čtyři: předplacenka, nízká, střední a vysoká spotřeba.

Počet zákazníků využívajících internet v mobilu loni narostl o 22 % (z pěti na necelých šest milionů), průměrná útrata za datové služby (ARPU) je 84,13 Kč (meziročně o 1,5 % více).

Co bude dál

V letošním roce čeká ČTÚ aukce kmitočtového spektra v pásmech 1800 a 2600 MHz a pásmech 3,6-3,8 GHz. Úřad má rovněž v úmyslu úzce komunikovat s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který mimochodem aktuálně šetří, zda mezi sebou operátoři nemají kartelovou dohodu.

Témata článku: Operátoři, Virtuální operátoři, LTE, ČTÚ

58 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Forrest911 13. 5. 2015 23:36:15
    Budete se divit, ale pro mě je (s Odorikem) mobilní svět mnohem růžovější,...
  • vrrrrr 12. 5. 2015 19:17:35
    Jojo to se trefili naše rodina volá komplet 1,25 kč/min. Tak to jsme o...
  • petyo 12. 5. 2015 15:49:03
    Volám za 0,59 přes voip odorik nebo za 1,18 přes odorik callback + sim...
Určitě si přečtěte

Exkluzivně: Xiaomi připravuje lavinu smartphonů s „českým LTE“

Exkluzivně: Xiaomi připravuje lavinu smartphonů s „českým LTE“

** Xiaomi se i nadále otevírá světu ** LTE 800 MHz dostane hned několik modelů řad Redmi a Redmi Note ** Se všemi se počítá i pro český trh

Včera | Kůžel Filip | 21

Sony Xperia XZ: když se podaří, co se dařit má [recenze]

Sony Xperia XZ: když se podaří, co se dařit má [recenze]

** Xperia XZ láká na inovovaný „seříznutý“ design a kovová záda ** Výkonu má na rozdávání a už se nezahřívá ** Fotoaparát se zlepšil, zvuk je špička

4.  12.  2016 | Láska Jan | 72

Asus Zenfone 3 Max: mobil a powerbanka v jednom [recenze]

Asus Zenfone 3 Max: mobil a powerbanka v jednom [recenze]

** Hlavní devízou je baterie s kapacitou 4100 mAh ** Kovové zpracování a čtečka otisků prstů za tuto cenu potěší ** Zenfone 3 Max je ale jinak (až na pár výjimek) nižší třída

30.  11.  2016 | Vrbacký Jakub | 9

Šéf DPP: E-mail si v metru vyřídíte už na jaře 2017

Šéf DPP: E-mail si v metru vyřídíte už na jaře 2017

** Kdy si z metra zavoláme nebo si v tramvaji nabijeme telefon? ** Zeptali jsme se Martina Gillara, generálního ředitele DPP ** Gillar řídí 10 000 zaměstnanců, funkce se ujal 18. května 2016

29.  11.  2016 | .cz Blesk, Neckářová Martina | 25