ČTÚ zfušoval cenovou analýzu, teď mlží

V ČR prý vůbec nevoláme draze. Co dělat s regulátorem, který očividně odmítá regulovat? Nedbalost, diletantství, nebo dokonce úmysl?

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) dlouhodobě odmítá zasahovat operátorům do jejich rýžování na českém klondajku či je nedej bože občas plácnout přes prsty za nějakou jejich lumpárnu. O nařízeních regulačního charakteru, která by například stanovila účtovat zákazníkům hovory zcela férově po jednotlivých sekundách (a ne se bezdůvodně na jejich úkor obohacovat o peníze za nevyužité služby) nemluvě.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
V posledních dnech se jasně ukazuje, že korupce v České republice zasahuje na nejvyšší místa jako jsou ministerstva a jiné státní úřady. Dosáhla i na ČTÚ?

Po zveřejnění měsíční monitorovací zprávy za listopad 2010 (k nahlédnutí zde v pdf) už nepochybuji o tom, že ČTÚ tady není pro spotřebitele, kteří si ho platí ze svých daní, nýbrž pro operátory.

Je v ČR draze? Kdepak, tvrdí ČTÚ

O (ne)schopnosti ČTÚ však běžní spotřebitelé nemají páru, řadový konzument služeb často sotva ví jakého má operátora a nechá se snadno opít rohlíkem. To je mimochodem očividný účel oné listopadové monitorovací zprávy, která rozebírá, jak moc je u nás v porovnání s jinými státy draho. Tedy lépe řečeno, kolik u nás v porovnání s okolním světem telekomunikační služby stojí. A světe div se, úředníci z ČTÚ zjistili, že na tom vlastně nejsme vůbec špatně – naši operátoři prostě nejsou ani drazí, ani levní – prostě průměr.

Ale nenechte se zmást, stačí nahlédnout pod pokličku a hned je jasné, že tady něco nehraje. Vzpomeňme na zprávu OECD ze srpna loňského roku, která naopak říkala, že tuzemští operátoři patří k těm vůbec nejdražším v Evropě a hned zahlodá pochybnost… Co se to stalo? Zdá se vám snad, že operátoři u nás za poslední rok nějak zlevnili? Nebo že by snad v zahraničí operátoři podražili? Zase vedle!

Ostatně to není poprvé, kdy se ČTÚ postavil na obranu našich operátorů. Je tomu akorát rok, kdy úřad vydal svou vlastní zprávu, která „vylepšovala“ ne příliš lichotivnou analýzu Evropské komise, která tvrdila v podstatě totéž, jako zpráva OECD.

Ceny v zahraničí jsou nadsazeny o tisíce

Pro porovnání slouží tzv. spotřební koše, ve kterých je zahrnut určitý počet hovorů a SMS. Ty jsou pak v jednotlivých zemích ohodnoceny, respektive nám ČTÚ říká, kolik ten či onen spotřební koš stojí v té a té zemi. Uvedu příklad pro největší koš, který obsahuje 900 minut hovorů a 350 SMS, protože tady je na první pohled krásně vidět naprostá nedůvěryhodnost celého srovnání.

Dle ČTÚ vyjde taková kombinace nejdráže u Francouzského Orange na neskutečných 11 315 Kč (ne nespletl jsem se). U nás je pak nejdražší O2 za 5 886 Kč, u T-Mobile vše pořídíte za 3 272 Kč a u Vodafone za 2 891 Kč. Evropský průměr bez ČR je dle ČTÚ 3 449 Kč.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Takto jsou nadefinovány spotřební koše dle metodiky OECD • a takto „noblesně“ se zaměstnanci ČTÚ vyrovnali s vlivem účtování na telefonní hovory

Stejně jako náš bloger snekac na blogu Mobil(n)ovinky se pak můžete zamýšlet, jak to možné, když zcela neomezený tarif O2 Neon XXL stojí 3 900 Kč měsíčně + 525 Kč za SMS. Celkem tedy 4 425 Kč. ČTÚ to v doplňujícím komentáři vysvětluje tak, že do srovnání zahrnul tarif Neon Basic XL bez smlouvy na dobu určitou, ale postavit ho proti T-Mobile Grand, který úvazkem podmíněn je, mu nevadilo.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Spotřební koše a jejich ceny tak je vyhodnotil ČTÚ • toto srovnání má však nulovou informační hodnotu, jelikož údaje v něm nejsou pravdivé

Ještě zpět k Francouzskému Orange, částka přesahující 11 tisíc korun musí být podezřelá každému. Zapátral jsem tedy na „pomerančovém“ webu a během chvíle našel zcela neomezený tarif Origami Jet na 99 € měsíčně (2 500 Kč). Pokud by ho vzal ČTÚ v úvahu, dostal by se tak ještě tisíc korun pod jím udávaný cenový průměr u nás. Jenže to se ČTÚ nehodilo do krámu, tak svými čáry máry vykouzlil tuto hrozivou sumu, která je ale bohužel pro něj zcela mimo realitu.

Český telekomunikační úřad čar a kouzel

A tak by se dalo pokračovat dál a dál. Stačilo by otevřít web kteréhokoli zahraničního operátora zahrnutého do srovnání a při troše snahy vždy najdete něco mnohem výhodnějšího, než do svých propočtů vybrali úředníci z ČTÚ. Do dalších konkrétních příkladů se nebudu pouštět, ale doporučil bych vám VÚČAKO, neboli Výzkumný ústav čar a kouzel a článek, který zevrubně analyzuje jak tuzemský regulátor vykouzlil své tvrzení o cenových poměrech u nás.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Plaťte faktury a nezlobte. Buďte rádi, že nežijete ve Francii, jelikož tam jsou desetitisícové účty za volání běžné, říká ČTÚ • popravdě tam můžete mít neomezený volací a SMSkovací tarif i s daty za 2 500 Kč

Zprávou ČTÚ se zabýval také Jiří Peterka na Lupě, jeho neméně zajímavý článek nejdete zde. Ve všech koších prostě docházelo k předražování nabídek zahraničních operátorů, k výběru neporovnatelných tarifů a sem tam se také stalo, že byl některý vhodný tarif přehlédnut. ČTÚ ale říká, že jim vlastně o žádné sofistikované srovnání, které by mělo svou úroveň a vypovídací hodnotu nešlo.

Cílem ČTÚ bylo provést relativně rychlé porovnání tarifů všech českých dominantních mobilních operátorů na základě nových košů OECD s tarify uplatňovaných incumbenty v jiných evropských zemích. Pro neúměrnou náročnost, zejména časovou, nebylo záměrem v tomto prvním kroku provést porovnání cen ve stejném rozsahu jako OECD (dokonce i OECD vydává publikaci Communication Outlook s výraznou časovou prodlevou),“ vzkazuje náš regulátor ve svém epilogu.

K výsledku ale zcela jistě svou měrou přispěla i překroucená metodika OECD, kterou tuzemský regulátor pořádně ohnul. Těch podstatných rozdílů je hned několik:

  • dle OECD je třeba vybírat pro porovnání tarif z nabídek dvou operátorů, jejichž souhrnný tržní podíl činí alespoň 50 %. ČTU toto neřeší a vybírá jen z nabídky operátora s největším tržním podílem… A jelikož ty lepší ceny zpravidla nabízejí ti menší operátoři, kteří se takto cenově snaží těm velkým konkurovat, je to jasná manipulace s fakty
  • metodika OECD stanoví, že pro porovnání mají být vybírány adekvátní tarify. Prostě nesmí docházet k tomu, že do koše se třiceti minutami k provolání je zvolen tarif s tisícovkou volných minut. ČTÚ zdá se rovněž k tomuto pravidlu přistupuje velmi laxně a pokud potřebuje, nedělá mu problém něco takového porovnávat
  • a konečně OECD do svých průzkumů zahrnuje vliv tarifikace. ČTÚ se s ničím takovým nezaobírá, ve své zprávě jen tak na okraj udává, kdo jak účtuje. Ono také pokud naši dva největší operátoři tlačí do svých tarifů tarifikaci po celých minutách (60+60), tak to může konečný účet navýšit až o 30 %, a to se ČTÚ očividně do krámu nehodí.

Je nesporné, že cenová analýza mobilních služeb provedená Českým telekomunikačním úřadem nemá žádnou vypovídají hodnotu. ČTÚ evidentně nechce aby to vypadalo, že se u nás volá draze, a tak se pokusil vše zamaskovat do pokřivené zprávy. A když se provalilo, jak ohromné má zpráva nedostatky, pokusil se regulátor situaci zlehčit tím, že to vlastně bylo jen takové rychlé povrchní srovnání, nic zásadního.

Bohužel si těch nesrovnalostí všimla celá řada novinářů i blogerů a v médiích se proti ČTÚ zvedla obrovská vlna odporu. Stane se ale něco? Všimne si někdo zodpovědný, nebo si i nadále budeme na prsou hřát hada?

Klepněte pro větší obrázek
S efektivním vynakládáním veřejných prostředků si zdá se ani na ČTÚ hlavu nelámou, jak jinak si vysvětlit vytváření analýz, které k ničemu nejsou?

Můžeme se ptát, proč tedy takové analýzy vůbec vznikají? K čemu jsou dobré? A také se můžeme zeptat komu to slouží? Popřípadě, zda jsou lidé z ČTÚ takoví amatéři, že nedovedou zpracovat ani objektivní analýzu…

Témata článku: Operátoři, Kauzy

110 komentářů

Nejnovější komentáře

  • marty 26. 1. 2011 7:30:04
    PETICE PROTI DRAHEMU VOLANI Můžeme s cenami něco dělat? Něco ano. Máme...
  • crayon 26. 12. 2010 4:34:54
    no, nas televizni trh je tak malej, ze tohle operatori asi nedaj :-)).....
  • neodborníkbezdomovec 24. 12. 2010 9:35:34
    Milé děti, poraďte mi prosím, mám nárok na telefonování zdarma, když mám...
Určitě si přečtěte

Cynický Týden mobilně 360: Vánoce, operáci a Xiaomi Mi Note 2

Cynický Týden mobilně 360: Vánoce, operáci a Xiaomi Mi Note 2

** Zavádíme nový termit. Operák je nepříliš dobrý operátor ** Kritizujeme dárek pro vozíčkáře. Jsme cyničtí, nebo je chyba jinde? ** Představíme vám krásný Xiaomi Mi Note 2

19.  11.  2016 | Kůžel Filip, Láska Jan | 34