ČTÚ změřil vlakové koridory. Čechy ujdou, Morava je bídná

Ze severu na jih Čech je to lepší, než ze severu na jih Moravy. Signál ale padá a konstrukce vlaků ho navíc stítní. Operátoři se musí polepšit.

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) zveřejnil výsledky historicky prvního měření pokrytí tranzitních železničních koridorů mobilním signálem. Data nás samozřejmě zajímají, ale úřad neměří jen zbůhdarma, nýbrž plní svou úlohu spočívající v dozorování plnění tzv. rozvojových kritérií. K jejich plnění se operátoři zavázali, když vydražili frekvence pro LTE.

Závazek stanoví pokrýt alespoň polovinu délky koridorů do jara 2019 a o dva roky později musí být koridory pokryté úplně. Regulátor tak nepochybně zkušenosti s měřením v budoucnu využije znova až bude kontrolovat, zda operátoři splnili.

Měření provedené na konci dubna odhalilo, že v mnoha případech je pokrytí „roztříštěné“, rychle se střídají pokryté a nepokryté úseky. Mobilní telefony pak vzhledem k času potřebnému k přihlášení do sítě indikují subjektivně nižší míru pokrytí než je naměřená. To pak v kombinaci s Faradayovou klecí, kterou tvoří železniční vagóny, způsobuje bídnou uživatelskou zkušenost.

 

ČTÚ: Ze severu na jih Moravy je to bída

 

Tak či onak, regulátor konstatuje, že nejslabší pokrytí je na II. tranzitním železničním koridoru (Petrovice u Karviné – Ostrava – Přerov – Břeclav), kde v sítích LTE je poměr pokrytých a nepokrytých bodů přibližně stejný, naopak nejlepší hodnoty vykazuje IV. koridor (Děčin – Praha – České Budějovice – Horní Dvořiště), kde je sítěmi LTE pokryto až 75 % délky tratě.

Vlaková souprava pro třetí tisíciletí

Jaké mají pokrytí na železnici v Japonsku? V podání humoristů Šimka a Krampola by jistě šlo na toto téma udělat pár dobrých vtipů. Signál během cesty vně vlakové soupravy totiž takříkajíc stojí a padá s propustností elektromagnetických vln skrz konstrukci vozů a aby to fungovalo, je třeba posílit pokrytí, ale také instalovat dokrývače signálu přímo do souprav. V praxi jsou rozdíly až 10 000násobné a zjednodušeně by se dalo říct, že nové vlaky stíní signál víc, než ty staré. I toto ČTÚ letos otestoval.

Klepněte pro větší obrázek
Trasy, kde regulátor měřil (obr.: ctu.cz)

Regulátor nespí na vavřínech a slibuje webovou aplikaci, která dále bude rozšířena o vizualizaci dat z měření pokrytí dálnic a rychlostních silnic. Do doby, než bude aplikace dokončena, zpřístupňuje ČTÚ podrobné výsledky měření alespoň ve statické podobě obsáhlého dokumentu (48 MB PDF) ve formě zprávy s grafickými přílohami a ve formátu otevřených dat. Tak příjemné počtení.

Jak hodnotíte pokrytí na železnici?

Diskuze (7) Další článek: Asus Zenpad 3S 10: ultraštíhlý tablet se čtečkou otisků a USB-C

Témata článku: , , , , České Budějovice, Bída, Břeclav, Budějovice, Petrovice, Mor, Vlaková souprava, Děčín, Vlak, Mora, Vagón, Souprava, Koridor, Tisíciletí, Čech, Čechy, Faraday, Morava, Přerov