Český telekomunikační trh je asi bezedný. Na 10 obyvatel připadá 12 SIM karet a stále přibývají. Kam se ztrácí?
Zdá se, že český mobilní trh je téměř bezedný. I když na sto obyvatel už připadá 120 SIM karet, operátorům stále stoupá počet zákazníků. Jen T-Mobilu přibylo za poslední půlrok 91 tisíc nových klientů. Počet zákazníků roste i u jeho rivalům. O2 se musí spokojit s počtem třikrát menším a Vodafone, přesto že nejmladší, rostl nejrychleji. O ledna do června získal 102 tisíc nových uživatelů. Penetrace SIM karet přesahuje 120 %, dle údajů operátorů se mezi obyvateli naší republiky nachází 12 559 000 aktivních čísel. Nárůst nových zákazníků se sice postupně zpomaluje, ale myslím si, že je jen otázkou času než padne hranice třináct milionů aktivních SIM.
Vraťme se teď jen pro představu jak se počet aktivních čísel změnil do prvního lednového dne roku 2000. Tehdy ještě Eurotel slavil překročení hranice jeden milion, Paegas hlásil necelých devět set tisíc zákazníků a na komerční zahájení provozu sítě Oskar si ještě tři měsíce počkáme. Ano, sedm a půl roku zpět byl mobilní telefon stále ještě výsadou necelých dvou milionů lidí. V dalších letech počet zákazníků stoupal raketovým tempem, jak Eurotel, tak i Paegas zaznamenaly v roce 2000 více než 100 % nárůst svých klientů. Oskar jich za devět měsíců získal 300 tisíc. Zlatá éra pokračovala i v roce 2001, kdy každý z největší dvojce operátorů přilákal další milion klientů. Oskar si na ten svůj první milion počká až do 17. dubna příštího roku.
V roce 2002 je již patrný mírný pokles růstu zákazníků, který se postupně projeví v dalších letech. Hned v tom následujícím dosáhl Eurotel na svého čtyřmiliontého zákazníka, nyní již T-Mobile od čtyř milionů klientů dělí několik desítek tisíc. Oskar na konci roku 2003 přesáhl hranici 1,5 milionu zákazníků. Rok 2004 znamenal v podstatě pro každého operátora nárůst tři sta tisíc zákazníků, přičemž klesající tendence jsou již jasně patrné. V roce 2005 se z Oskara stal Vodafone, jeho služby využívalo přes dva miliony zákazníků. Loňský Silvestr slavil v největším stylu T-Mobile, počet jeho aktivních SIM přesáhl pět milionů a poprvé v historii v této kategorii vedl. Poslední původní operátor Eurotel byl pohlcen španělskou Telefonicou a od září minulého roku ho známe jako O2. Změny za první pololetí letošního roku jsou již více méně kosmetické, celých sedm a půl roku růstu mobilního trhu v číslech ukazuje následující tabulka:
Operátoři a jejich klienti v čase | Telefónica O2 | T-Mobile | Vodafone |
stav k 31.12.1999 | 1 070 | 875 | - |
stav k 31.12.2000 | 2 171 | 1 850 | 300 |
stav k 31.12.2001 | 3 238 | 2 850 | 858 |
stav k 31.12.2002 | 3 891 | 3 509 | 1 178 |
stav k 31.12.2003 | 4 215 | 3 947 | 1 547 |
stav k 31.12.2004 | 4 591 | 4 360 | 1 831 |
stav k 31.12.2005 | 4 676 | 4 634 | 2 140 |
stav k 31.12.2006 | 4 864 | 5 049 | 2 413 |
stav k 30.6.2007 | 4 894 | 5 140 | 2 525 |
počet aktivních SIM k 30.06.2007 | 12 559 |
počty jsou uváděny v tisícíh |
Vývoj počtu zákazníků jednotlivých operátorů je nejlépe vidět v grafické podobě
V další části článku se zaměřím na historii procentuálního podílu paušálních zákazníků u jednotlivých operátorů a výši jejich ARPU, což je průměrný výnos na zákazníka za měsíc. Proč právě podíl paušálních zákazníků je pro naše srovnání důležitý? Ze všech zákazníků má operátor největší příjmy právě z těch kteří mu služby platí až po jejich odběru, právě ti tak největší měrou ovlivňují jeho ARPU. U O2 se mi bohužel nepovedlo dohledat všechny data tak jak bych si představoval, jako u jediného operátora tak začínám až rokem 2005, u zbylé dvojce jsem získal potřebné údaje již od roku 2003. U O2 můžeme ve sledovaném období pozorovat postupný úbytek zákazníků s předplacenou kartou ve prospěch paušálních klientů, ARPU se drží na 510 Kč.
Telefónica O2 | 31.12.2005 | 31.12.2006 | 30.6.2007 |
počet zákazníků celkem | 4 676 | 4 864 | 4 894 |
předpacené služby | 3 130 | 2 989 | 2 817 |
paušální zákazníci | 1 546 | 1 875 | 2 077 |
podíl paušálních zákazníků | 33,1% | 38,6% | 42,4% |
ARPU | - | 511 Kč | 510 Kč |
počty jsou uváděny v tisícíh |
T-Mobile je na tom s ARPU o něco hůř, což pravděpodobně způsobuje vysoký počet aktivních Twist karet. Jinak u něj můžeme pozorovat postupný nárůst paušálních zákazníků při současném úbytku těch s předplacenou kartou. Více již odhalí tabulka:
T-Mobile | 31.12.2003 | 31.12.2004 | 31.12.2005 | 31.12.2006 | 30.6.2007 |
počet zákazníků celkem | 3 947 | 4 360 | 4 634 | 5 049 | 5 140 |
předpacené služby | 3 059 | 3 256 | 3 346 | 3 240 | 3 126 |
paušální zákazníci | 888 | 1 104 | 1 288 | 1 809 | 2 014 |
podíl paušálních zákazníků | 22,5% | 25,3% | 27,8% | 35,8% | 39,2% |
ARPU | - | 503 Kč | 482 Kč | 486 Kč | 484 Kč |
počty jsou uváděny v tisícíh |
Nakonec zde máme našeho nejmladšího operátora, který si ovšem stabilně udržuje vysoký podíl paušálních zákazníků a z něj plynoucí nejvyšší ARPU. Z dvou a půl milionu zákazníků je zhruba polovina „předplacenkářů“ a polovina „paušálistů“.
Vodafone | 31.12.2003 | 31.12.2004 | 31.12.2005 | 31.12.2006 | 30.6.2007 |
počet zákazníků celkem | 1 547 | 1 831 | 2 140 | 2 413 | 2 525 |
předpacené služby | 897 | 954 | 1 049 | 1 134 | 1 197 |
paušální zákazníci | 650 | 877 | 1 091 | 1 279 | 1 328 |
podíl paušálních zákazníků | 42,0% | 47,9% | 51,0% | 53,0% | 52,6% |
ARPU | 644 Kč | 640 Kč | 670 Kč | 660 Kč | 635 Kč |
počty jsou uváděny v tisícíh |
Na závěr přidávám přehled klíčových ukazatelů platných k 30. červnu 2007. I zde jsou počty zákazníků uvedeny v tisících.
Operátoři a jejich klienti | O2 | T-Mobile | Vodafone |
počet zákazníků celkem | 4 894 | 5 140 | 2 525 |
předpacené služby | 2 817 | 3 126 | 1 197 |
paušální zákazníci | 2 077 | 2 014 | 1 328 |
podíl paušálních zákazníků | 42,4% | 39,2% | 52,6% |
ARPU | 510 Kč | 484 Kč | 635 Kč |