Operátoři od přelomu tisíciletí do dnes

Český telekomunikační trh je asi bezedný. Na 10 obyvatel připadá 12 SIM karet a stále přibývají. Kam se ztrácí?

Zdá se, že český mobilní trh je téměř bezedný. I když na sto obyvatel už připadá 120 SIM karet, operátorům stále stoupá počet zákazníků. Jen T-Mobilu přibylo za poslední půlrok 91 tisíc nových klientů. Počet zákazníků roste i u jeho rivalům. O2 se musí spokojit s počtem třikrát menším a Vodafone, přesto že nejmladší, rostl nejrychleji. O ledna do června získal 102 tisíc nových uživatelů. Penetrace SIM karet přesahuje 120 %, dle údajů operátorů se mezi obyvateli naší republiky nachází 12 559 000 aktivních čísel. Nárůst nových zákazníků se sice postupně zpomaluje, ale myslím si, že je jen otázkou času než padne hranice třináct milionů aktivních SIM.

Vraťme se teď jen pro představu jak se počet aktivních čísel změnil do prvního lednového dne roku 2000. Tehdy ještě Eurotel slavil překročení hranice jeden milion, Paegas hlásil necelých devět set tisíc zákazníků a na komerční zahájení provozu sítě Oskar si ještě tři měsíce počkáme. Ano, sedm a půl roku zpět byl mobilní telefon stále ještě výsadou necelých dvou milionů lidí. V dalších letech počet zákazníků stoupal raketovým tempem, jak Eurotel, tak i Paegas zaznamenaly v roce 2000 více než 100 % nárůst svých klientů. Oskar jich za devět měsíců získal 300 tisíc. Zlatá éra pokračovala i v roce 2001, kdy každý z největší dvojce operátorů přilákal další milion klientů. Oskar si na ten svůj první milion počká až do 17. dubna příštího roku.

V roce 2002 je již patrný mírný pokles růstu zákazníků, který se postupně projeví v dalších letech. Hned v tom následujícím dosáhl Eurotel na svého čtyřmiliontého zákazníka, nyní již T-Mobile od čtyř milionů klientů dělí několik desítek tisíc. Oskar na konci roku 2003 přesáhl hranici 1,5 milionu zákazníků. Rok 2004 znamenal v podstatě pro každého operátora nárůst tři sta tisíc zákazníků, přičemž klesající tendence jsou již jasně patrné. V roce 2005 se z Oskara stal Vodafone, jeho služby využívalo přes dva miliony zákazníků. Loňský Silvestr slavil v největším stylu T-Mobile, počet jeho aktivních SIM přesáhl pět milionů a poprvé v historii v této kategorii vedl. Poslední původní operátor Eurotel byl pohlcen španělskou Telefonicou a od září minulého roku ho známe jako O2. Změny za první pololetí letošního roku jsou již více méně kosmetické, celých sedm a půl roku růstu mobilního trhu v číslech ukazuje následující tabulka:

Operátoři a jejich klienti v časeTelefónica O2T-MobileVodafone
stav k 31.12.19991 070875-
stav k 31.12.20002 1711 850300
stav k 31.12.20013 2382 850858
stav k 31.12.20023 8913 5091 178
stav k 31.12.20034 2153 9471 547
stav k 31.12.20044 5914 3601 831
stav k 31.12.20054 6764 6342 140
stav k 31.12.20064 8645 0492 413
stav k 30.6.20074 8945 1402 525
počet aktivních SIM k 30.06.200712 559
počty jsou uváděny v tisícíh

Beze jména.jpg 
Vývoj počtu zákazníků jednotlivých operátorů je nejlépe vidět v grafické podobě

V další části článku se zaměřím na historii procentuálního podílu paušálních zákazníků u jednotlivých operátorů a výši jejich ARPU, což je průměrný výnos na zákazníka za měsíc. Proč právě podíl paušálních zákazníků je pro naše srovnání důležitý? Ze všech zákazníků má operátor největší příjmy právě z těch kteří mu služby platí až po jejich odběru, právě ti tak největší měrou ovlivňují jeho ARPU. U O2 se mi bohužel nepovedlo dohledat všechny data tak jak bych si představoval, jako u jediného operátora tak začínám až rokem 2005, u zbylé dvojce jsem získal potřebné údaje již od roku 2003. U O2 můžeme ve sledovaném období pozorovat postupný úbytek zákazníků s předplacenou kartou ve prospěch paušálních klientů, ARPU se drží na 510 Kč.

Telefónica O231.12.200531.12.200630.6.2007
počet zákazníků celkem4 6764 8644 894
předpacené služby3 1302 9892 817
paušální zákazníci1 5461 8752 077
podíl paušálních zákazníků33,1%38,6%42,4%
ARPU-511 Kč510 Kč
počty jsou uváděny v tisícíh

T-Mobile je na tom s ARPU o něco hůř, což pravděpodobně způsobuje vysoký počet aktivních Twist karet. Jinak u něj můžeme pozorovat postupný nárůst paušálních zákazníků při současném úbytku těch s předplacenou kartou. Více již odhalí tabulka:

T-Mobile31.12.200331.12.200431.12.200531.12.200630.6.2007
počet zákazníků celkem3 9474 3604 6345 0495 140
předpacené služby3 0593 2563 3463 2403 126
paušální zákazníci8881 1041 2881 8092 014
podíl paušálních zákazníků22,5%25,3%27,8%35,8%39,2%
ARPU-503 Kč482 Kč486 Kč484 Kč
počty jsou uváděny v tisícíh

Nakonec zde máme našeho nejmladšího operátora, který si ovšem stabilně udržuje vysoký podíl paušálních zákazníků a z něj plynoucí nejvyšší ARPU. Z dvou a půl milionu zákazníků je zhruba polovina „předplacenkářů“ a polovina „paušálistů“.

Vodafone31.12.200331.12.200431.12.200531.12.200630.6.2007
počet zákazníků celkem1 5471 8312 1402 4132 525
předpacené služby8979541 0491 1341 197
paušální zákazníci6508771 0911 2791 328
podíl paušálních zákazníků42,0%47,9%51,0%53,0%52,6%
ARPU644 Kč640 Kč670 Kč660 Kč635 Kč
počty jsou uváděny v tisícíh

Na závěr přidávám přehled klíčových ukazatelů platných k 30. červnu 2007. I zde jsou počty zákazníků uvedeny v tisících.

Operátoři a jejich klientiO2T-MobileVodafone
počet zákazníků celkem4 8945 1402 525
předpacené služby2 8173 1261 197
paušální zákazníci2 0772 0141 328
podíl paušálních zákazníků42,4%39,2%52,6%
ARPU510 Kč484 Kč635 Kč
Diskuze (35) Další článek: Nová soutěž o Nintendo na t-zones

Témata článku: , , , , Zlatá éra, Tisíciletí, Tis, Vysoký počet, Vysoký podíl, Pře, Tisíc, Přelom,