BlackBerry: mobilní kancelář profesionálů

Mobilní e-mail a kancelářské funkce s možnostmi, o kterých jste netušili, že vůbec existují. To je BlackBerry.
Kapitoly článku

V dnešní době si mnozí z nás nedovedou představit život bez mobilních telefonů a internetu včetně celé řady služeb, které poskytují. Vedle hovorů a zpráv zvládají současné mobily také brouzdání v síti sítí a samozřejmě jeden z nejznámějších internetových komunikačních kanálů – e-mail. Mobilní přístup k elektronické poště přes e-mailového klienta v klasickém či chytrém telefonu asi netřeba představovat. Existuje ovšem služba, která umožňuje pracovat s mobilním e-mailem ještě efektněji a kromě pošty vám poskytne veškeré záznamy z organizátoru vašeho počítače. To vše s maximální možnou ochranou citlivých dat. Ti znalejší už správně tuší, řeč bude o BlackBerry.

BlackBerry_33.jpg BlackBerry_32.jpg BlackBerry_38.jpg BlackBerry_01.jpg
BlackBerry jsme měli možnost otestovat na přístrojích BlackBerry 8100 Pearl (ten menší) a BlackBerry 8800

Kompletní zajištění

Za službou BlackBerry stojí společnost Research In Motion (RIM), která byla založena v roce 1984 v USA. Hlavním účelem služby je zabezpečit v mobilu co nejaktuálnější obraz e-mailové schránky ze serveru. K tomu přidává řadu dalších funkcí, které ocení náročnější uživatelé, zpravidla z firemní sféry. BlackBerry umožňuje z mobilního zařízení přistupovat k e-mailové schránce, kalendáři, kontaktům a ostatním firemním databázím. To vše online, s okamžitým oboustranným přenosem změn.

Podobných služeb existuje více, jmenujme například Intellisync, Microsoft Exchange ActiveSync, Seven nebo Visto. BlackBerry je bezesporu nejznámější. Své jméno si služba získala tradicí, kvalitou a vysokou mírou zabezpečení, které je v podnikové sféře žádané.

Aby RIM mohl nabídnout veškerý potenciál své služby, vyrábí vlastní zařízení, se kterými lze služby BlackBerry provozovat. Jsou vybavena QWERTY klávesnicemi pro rychlé vyřizování e-mailu a pro zápisy poznámek, velký displej zajišťuje dostatečný prostor pro zobrazení informací. Kompaktní rozměry se však přibližují běžným mobilním telefonům. Služby BlackBerry lze ovšem provozovat i na některých chytrých telefonech s operačním systémem Symbian nebo Windows Mobile. V takovém případě však přijdete o některé delikatesy, které tato služba nabízí.

Mobilní e-mail z jiné dimenze

BlackBerry je určeno především firemním zákazníkům, kde se předpokládá plnohodnotné využití této služby a nasazení více přístrojů. Zřízení služby totiž není zcela jednoduché a prosté. Pokud chcete využívat všech vymožeností, je nutné mít vlastní poštovní server.

Nejdůležitějším prvkem celého systému je BES – BlackBerry Enterprise Server. Ten je napojen právě na firemní e-mailový server zákazníka (Microsoft Exchange, Lotus Domino nebo Novell GroupWise Server). BES čeká na nové zprávy doručené do schránky. Jakmile přijde nový e-mail, BES jej odešle přes internet do mobilní sítě, kde se téměř okamžitě objeví na přiřazeném mobilním zařízení. E-mail vám tedy do telefonu dorazí podobně jako bežná SMS zpráva – okamžité poté, co ji odesílatel odešle, bez nutnosti vyvolání stahování.

Odchozí zprávy projdou stejnou cestou v opačném pořadí. Komunikace mezi BES a BlackBerry zařízením je šifrována (3DES, AES). Data procházející mobilní sítí jsou tedy zabezpečena a nehrozí jejich zneužití. Kromě šifrování prochází data také komprimačním a dekomprimačním procesem. Tím se redukují požadavky na datové přenosy v mobilní síti a zvyšuje se tím i rychlost celého systému.

Rychlost, s jakou se nový e-mail objeví na zařízení (dále si dovolím jej označovat jako mobilní telefon), je asi největší předností při srovnání s klasickým způsobem používání mobilního e-mailu, kde se nové zprávy kontrolují ručně nebo v daných časových intervalech. Vedle e-mailů lze vzdáleně přistupovat i ke kontaktům a kalendáři. Když se podíváte do svého Outlooku a telefonu, uvidíte tam vždy to stejné – bez nutnosti manuální synchronizace obou zařízení. Přistupovat lze podobně nejen k soukromým datům, ale i k ostatním firemním databázím přístupných na serveru.

Nejen pro velké firmy

Jedno z kouzel BlackBerry je, že se uživatelé nemusí zabývat studiem podrobného nastavování svých zařízení. Stačí když vše nastuduje pouze jediný – administrátor. Všem zaměstnancům firmy s přístroji BlackBerry může různá nastavení provádět na dálku a hromadně. Podobně lze nastavovat i „práva“, které funkce lze v telefonu používat a které budou uživateli zapovězeny. V případě krádeže lze stejným způsobem přístroj na dálku zamknout či zcela vymazat. Jakmile zaměstnanec dostane přístroj nový, bude mít po jeho zprovoznění všechna data zpět, včetně nastavení.

Nezanedbatelným plusem je možnost telefon na dálku zamknout či vymazat v případě krádeže, stejně jako nastavovat, povolovat a zakazovat jednotlivé funkce.

Pokud vás BlackBerry zaujalo a nemáte potřebný poštovní server, nezoufejte. Díky tzv. hostovanému řešení lze službu plnohodnotně využívat bez nutnost mít BES. Hostované řešení mohou využívat i soukromé osoby, které si chtějí dopřát komfort BlackBerry.

U hostovaného řešení se využívá synchronizace se serverem poskytnutým operátorem, u kterého si službu zřídíte. Dostanete přidělenu schránku, na kterou si přesměrujete všechny své e-maily. K agendě pak můžete přistupovat přes webové rozhraní nebo prostřednictvím Outlooku.

Témata článku: Blackberry, , , , , Pro +, Okamžité doručování, První číslo, Business tarif, Měsíční spotřeba, Kancelář, Firemní data, Mobil, MOBI, Šifrovaná komunikace, Profesionál, Black