Za reklamu v mobilu SMS zdarma

Vodafone představil revoluční službu – svým zákazníkům nabídne SMS zprávy zdarma výměnou za shlédnutí reklamy.

O tom, že Vodafone přinese reklamu do mobilu si delší dobu štěbetají už i vrabci na střeše. Teprve minulý týden jsem se zamýšlel nad tím, jestli budeme telefonovat zadarmo a dnes už vím, že tak rychle to nepůjde, ale jednou, možná…

Při vyřčení spojení „reklama v mobilu“ se možná mnohým z vás obrací oči v sloup. Jistě si vzpomenete na své e-mailové schránky plné spamu, nebo na to, jak nám reklamní sdělení ukousnulo větší část bezplatných SMS posílaných z internetové brány O2. Vodafonu naštěstí došlo, že s podobnou taktikou velkou parádu neudělá. Stanovil si tedy zásady, které jeho služba nesmí porušit.

Představy, teorie, filosofie

Především je to „něco za něco“. Zákazník se stane konzumentem reklamy a dostane za to levnější služby. Jinými slovy sponzor, inzerent se na placení služby částečně podílí.

Reklama nesmí být spamem, nebude uživateli vnucována proti jeho vůli, konzumentem reklamy se stane pouze ten, kdo s tím bude vyloženě souhlasit. To je celkem zásadní krok a posun od toho, co jsme dosud znali. Reklama, která obtěžuje, nemůže plnit svůj účel, zkrátka nefunguje. Nebo si snad vzpomenete na obsah nějakého spam e-mailu? U nové služby Vodafonu nejenže s konzumací reklamy souhlasíte, ale rovnou určíte oblasti, o které máte zájem. V obecné rovině je idea taková, že se reklama v mobilu posune od něčeho otravného a všudypřítomného blíže k užitečnému informačnímu médiu.

To se sice hezky řekne, ale v praxi mnohem hůře udělá. Vodafone tuto problematiku nehodlá podcenit, a tak v jeho struktuře vzniklo zcela nové oddělení. Komplexnost svěřeného úkolu dokazuje fakt, že se nebude starat pouze o reklamu v mobilech, ale přejde pod něj i časopis ČiliChili a také správa firemního webu. Právě internetových stránek se týká další unikátní počin. Všimli jste si, že má Vodafone na svých stránkách reklamu na produkty jiných firem? To není zrovna obvyklé, ale domovské stránky operátora patří (zejména díky volné SMS bráně) k deseti nejnavštěvanějším webům v ČR. Krok je to tedy celkem pochopitelný.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Webové stránky Vodafonu - nově i jako reklamní médium

Co spojuje tato tři, zdánlivě nesourodá média? Do budoucna se mají pro Vodafone stát zdrojem alternativních příjmů, konkurenční výhodou, mají umožnit snížení cen služeb, poskytovaných zákazníkovi.

Praxe bude tvrdá

Od teorie k praxi bývá cesta dlouhá a trnitá. Nejinak tomu je i v tomto případě. Něco se dalo odkoukat v zahraničí, kde je reklama v mobilu již delší dobu zaběhnutá, další prvky a jejich aplikaci na české poměry musely vymyslet české hlavy. Nápady jsou to skutečně zajímavé.

První se týká SMS. Ještě než se dostanu ke konkrétní, dnes představené službě, uvedu příklad toho, jak to funguje v zahraničí. Ani tam nejde o spamování lidí, kterým uživatel píše. Předem určený počet zpráv naopak přijde přímo jemu a operátor jej za to odmění. Tento model vypadá vcelku jednoduše, ale český Vodafone půjde na věc ještě trochu jinak.

Student SMS Grátis

První hmatatelnou ukázkou reklamy v mobilu se stane pilotní projekt Student SMS Gratis. Název napovídá mnoho, pojďme se pustit do podrobností.

Služba umožňuje v rámci ČR zasílat až 300 SMS denně zdarma do všech mobilních sítí, a to po celý školní rok až do 31.8.2008. Službu mohou využít všichni studenti ve věku 15-26 let, bez ohledu na to, zda využívají Vodafone tarif nebo předplacenou kartu. Protihodnotu za SMS zdarma představuje reklama, která se objeví odesílateli zprávy na displeji mobilního telefonu během zasílání SMS. Příjemce zprávy žádnou reklamu neobdrží. Pokud přemýšlíte nad technickým pozadím „zobrazování banneru při psaní SMS“, vězte, že studenti budou zprávy datlovat ve speciální Javové aplikaci, nebo do formuláře na WAPovém portálu Vodafone live! Aplikaci jsem měl možnost vyzkoušet, fungovala velice svižně a její ovládání zvládne každý.

Zákazník má vždy na výběr, jestli zašle SMS zdarma ze speciální aplikace (nebo portálu Live!), za kterou dostane reklamu do mobilu nebo klasickou placenou SMS zprávu bez reklamy.

Pro čerpání výhod služby Student SMS Grátis se musí zákazník zaregistrovat. To lze provést v obchodech Vodafonu, zavoláním na zákaznickou linku 800 77 77 77 a při pořízení nové SIM karty také přes internetový obchod Vodafonu.

Zajímavé je, jak hodlá Vodafone při registraci rozeznávat studenty od nestudentů. Doslovně: „Stačí nám ústní čestné prohlášení“. Přeloženo: „je nám to jedno“. Hlavním motivem, proč Vodafone začíná se studenty je, že svůj pilotní projekt potřebuje omezit na menší skupinu zákazníků, než bude služba nabídnuta celoplošně, je třeba ji vyzkoušet. Druhou legální možností, jak z obyvatelstva vyčlenit menší skupinu, je oslovit důchodce. Ti ale nejsou tak přizpůsobiví a s technicky přece jen složitějším způsobem odeslání SMS by si poradili hůře. Z tohoto pohledu se studenti jeví jako ideální volba.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Celou mobilně-reklamní kampaň budou provázet kreslení králíci, už teď si je můžete prohlédnout na webu Vodafone.cz/kralici. Ušáci vysvětlují, pomáhají, jezdí na kole a mimo jiné se v jedné animaci také páří

Dodavatelem platformy umožňující zobrazování reklamy v mobilu je společnost Amobee Media Systems, specializující se na komplexní reklamní řešení pro mobilní operátory. Dodavatelem Java aplikace služby Student SMS Grátis je Frog2Frog.

Mobil reklamním kanálem budoucnosti?

Dosud jsem o reklamě v mobilu mluvil ve vztahu k nám, zákazníkům, uživatelům telekomunikačních služeb. Celá věc však má i druhou stranu, tedy zadavatele reklamy. Je pro ně novinka atraktivní? Pravdu ukáže až praxe, ale já se domnívám, že ano a to dokonce velmi atraktivní. Zatímco je naše prostředí zaplaveno billboardy, reklama se valí z televize, rádia, novin a časopisů i internetu, mobily jsou zatím téměř netknuté.

Jde tedy o nový reklamní kanál a jeho možnosti jsou, zdá se, obrovské. Největšími výhodami má být přesné zacílení a efektivní zásah cílové skupiny. Reklama v mobilu dokonce dosáhne i na, v tom ohledu velmi těžko dosažitelné, mladé lidi, mobil má dnes jednoduše každý. Další výhodou je možnost velice přesného lokálního zacílení.

Pro start svého pilotního projektu Vodafone zlákal tři firmy: pojišťovnu AIG, BWIN a Mediatel, zastupující několik drobnějších klientů. Jak už bylo naznačeno výše, inzerentům nabízdne Vodafone možnost kombinace různých reklamních kanálů. Konkrétní zakázka bude řešena individuálně, jsou připraveny zvýhodněné zaváděcí ceny. Cena bude určena za celou kampaň, případně za počet zobrazení reklamy tak, jak to známe z internetu.

Možnosti propagace v rámci mobilní reklamy:

  • Reklamní bannery zobrazující se studentům při psaní SMS z Java aplikace nebo z portálu Vodafone live! (služba Student SMS GRÁTIS)
  • Reklamní bannery na portálu Vodafone live!
  • Reklamní bannery na portálu Yourmode
  • Reklamní bannery na Web SMS Bráně Vodafonu

Budoucnost nejasná, ale nadějná

Student SMS Grátis je pouze začátek. Už teď je jasné, že budou v průběhu podzimu spuštěny ještě další dvě služby. SMS Info, bude informační kanál, který zdarma přinese do mobilu zprávy, sport, informace o počasí a další. Druhou službou jsou Java hry. Zákazník si bude moci vybrat, zda si chce hru stáhnout za plnou cenu, nebo zdarma, ale s reklamním obsahem.

Pak nastane doba čekání a vyhodnocování výsledků. Jestli se bude novému projektu dařit, bude vydělávat, získá zájem inzerentů i dostatečný počet uživatelů, přijdou další a další možnosti. Pokud půjde vše opravdu hodně dobře, jednou se dočkáme i kýženého volání zdarma...

První nabídku Vodafonu v rámci reklamy v mobilu představuje služba Student SMS GRÁTIS. V budoucnu se zákazníci mohou těšit na sponzorované SMS zpravodajství a sponzorované Java hry.

Diskuze (109) Další článek: Nový satelit pro lepší fotky v Google Earth

Témata článku: , , , , AIG, MOBI, Žďár, Přesné zacílení, Mobil, Ideální volba,