Jistě jste již mnozí slyšeli o aplikaci JBenchmark, která se používá pro měření grafického výkonu mobilních zařízení s podporou Javy. V současné době je k dispozici již její čtvrtá verze pro telefony s hardwarově akcelerovanou grafikou. Který je nejrychlejší?
Program JBenchmark, který byl vyvinut společností Kishonti LP, se používá jako testovací aplikace pro měření grafických výkonů mobilních zařízení. Díky němu lze poté porovnat, jak je který telefon vhodný na hraní náročnější Java her. Po spuštění program provede několik krátkých testů, které jsou zaměřeny na zobrazovací schopnosti telefonu. Výsledky jednotlivých testů jsou pak shrnuty jedním číslem, které vyjadřuje grafickou výkonnost telefonu a díky němuž lze telefony vzájemně porovnávat. Momentálně si můžete otestovat grafiku již čtyřmi verzemi tohoto programu.
JBenchmark 1.0
Aplikace JBenchmark verze 1.0 je nejstarší a měla by být spustitelná na všech mobilních telefonech s podporou Javy J2ME a profilu MIDP 1.0. Skládá se z pěti několikasekundových testů, které prověří grafické schopnosti telefonu z různých stran. První test je zaměřen na vykreslování textu, takže se na displeji rychle zobrazují nápisy „JBenchmark“ v různých fontech, barvách a velikostech písma. Druhý test představuje zobrazování různých plošných objektů, tzn. čtverců, trojúhelníku, obdélníků apod. Při třetím testu se na displeji otáčí prostorová krychle. Čtvrtá zkouška otestuje rychlost přímého vykreslování bez použití vyrovnávací paměti tak, že zaplní displej telefonu mnoha různobarevnými čtverečky. Při posledním pátém testu se na displeji zobrazí otáčející se zeměkoule.
Průběh testu JBenchmark 1.0
V průběhu testování se v levém horním rohu displeje ukazují průběžné výsledky. Číslo představuje, kolik snímků je telefon schopen zobrazit za jednu sekundu. Po skončení testů se na displeji ukáže celkový výsledek, dílčí výsledky jednotlivých částí a také počet barev a rozlišení displeje, které aplikace při testování využívala. Většinou program nedokáže využít displej celý.
Top 10: JBenchmark 1.0 |
Telefon |
výsledek |
rozlišení displeje |
Motorola MPx220 |
14312 |
176 × 180 |
Palm Treo 650 |
10386 |
320 × 288 |
Qtek 8310 |
6574 |
240 × 266 |
Nokia 6630 |
6422 |
176 × 144 |
Palm Treo 600 |
6180 |
160 × 144 |
Nokia 6680 |
5489 |
176 × 144 |
Nokia 6681 |
5421 |
176 × 144 |
Nokia N70 |
4746 |
176 × 144 |
T-Mobile MDA II |
4397 |
240 × 245 |
Sony Ericsson Z520i |
4348 |
128 × 128 |
JBenchmark 2.0
V únoru roku 2004 vydala společnost Kishonti LP druhou verzi testovací aplikace JBenchmark. Tentokrát je ale zaměřena na telefony a jiná mobilní zařízení, která podporují Javu J2ME v profilu MIDP 2.0. Pro její spuštění je nutná velikost volné paměti alespoň 160 kB a schopnost instalovat Java midlety o velikosti 64 kB. Podobně jako předchozí verze používá pro otestování grafického výkonu pět zkoušek. Ty jsou ale oproti první verzi poněkud odlišné.
Průběh testu JBenchmark 2.0
První test v nové verzi programu se zaměřuje na manipulaci s obrázky. Hodnotí zacházení s RGB hodnotami barev a jejich vykreslování. Druhý test je podobný jako první z testů u předchozí verze programu a týká se tedy vykreslování textu. Třetí z testů se věnuje herním scénám (vykreslování hladin), čtvrtý test prověřuje 3D transformaci pomocí stínovaných trojrozměrných objektů a poslední pátá zkouška zkoumá schopnosti mobilu pokud jde o rychlost uživatelského rozhraní. Po skončení všech testů se opět zobrazí celkový výsledek i s dílčími hodnotami.
Top 10: JBenchmark 2.0 |
Telefon |
výsledek |
rozlišení displeje |
Motorola MPx220 |
853 |
176 × 180 |
Qtek 8310 |
707 |
240 × 266 |
Eurotel DataPhone II |
435 |
240 × 248 |
Sony Ericsson Z520i |
366 |
128 × 128 |
T-Mobile MDA III |
353 |
240 × 268 |
Sony Ericsson K750i |
350 |
176 × 176 |
T-Mobile MDA Compact |
346 |
240 × 268 |
Sony Ericsson W800i |
340 |
176 × 176 |
Sony Ericsson D750i |
335 |
176 × 176 |
Sony Ericsson W550i |
324 |
176 × 176 |
JBenchmark 3D
Jelikož grafické schopnosti telefonů se stále zlepšují, byl v únoru 2005, tedy po roce od druhé verze, uvolněna další aplikace JBenchmark. Tentokrát se jednalo o JBenchmark 3D, který se zaměřuje na testování prostorové grafiky mobilních telefonů. Program se skládá ze čtyř testů, zaměřujících se na různé aspekty trojrozměrných her. Opět je to otáčení prostorového tělesa, dále pak zobrazování textury a test vykreslování trojrozměrného prostředí v nízkém a vysokém rozlišení. Pro spuštění této aplikace musí telefon podporovat kromě Javy verze 2.0 také M3G (Mobile 3D Graphics), což je rozhraní pro modelování trojrozměrných scén. Nutných je také alespoň 500 kB volné paměti a schopnost instalovat Java aplikace o velikosti 100 kB.
Průběh testu JBenchmark 3D
Top 10: JBenchmark 3D |
Telefon |
výsledek |
rozlišení displeje |
Sony Ericsson W900i |
403 |
240 × 320 |
Samsung SGH-Z300 |
203 |
176 × 205 |
Nokia 6630 |
198 |
176 × 208 |
Nokia 6680 |
183 |
176 × 208 |
Nokia 6681 |
181 |
176 × 208 |
Nokia N70 |
178 |
176 × 208 |
Nokia 6111 |
166 |
128 × 160 |
Siemens SXG75 |
152 |
240 × 320 |
Sony Ericsson Z520i |
143 |
128 × 160 |
Siemens CX70 |
141 |
132 × 176 |
JBenchmark HD
Úplnou novinkou a zatím posledním programem pro testování grafické výkonnosti mobilních zařízení je aplikace JBenchmark HD, která je zaměřena na testování trojrozměrné grafiky s hardwarovou akcelerací. Skládá se celkem z osmi testů, polovina z nich je zaměřena na kvalitu trojrozměrné grafiky, druhá polovina na její výkonnost. Proto se jako výsledek udává nejen počet dosažených bodů, ale také kvalita grafických schopností mobilního zařízení vyjádřená hvězdičkami. Maximálně lze získat čtyři hvězdičky a na toto hodnocení zatím dosáhl pouze Sony Ericsson W900i. Nejhůře je na tom Sony Ericsson K500i, který neobdržel žádnou hvězdičku. Jedná se o velmi náročný test, a proto v něm většina současných moderních telefonů dosáhla pouze chabých výsledků.
Ukázka z grafického testu JBenchmark HD
Top 10: JBenchmark HD |
Telefon |
výsledek |
rozlišení displeje |
kvalita |
Sony Ericsson W900i |
254 |
240 × 320 |
**** |
Nokia 6630 |
128 |
176 × 208 |
** |
Nokia 6680 |
121 |
176 × 208 |
** |
Nokia N70 |
120 |
176 × 208 |
** |
Nokia 6681 |
118 |
176 × 208 |
** |
Nokia 6111 |
112 |
128 × 160 |
** |
Nokia N90 |
54 |
352 × 416 |
** |
Siemens SXG75 |
28 |
240 × 320 |
** |
Nokia 6230i |
N/A |
208 × 208 |
** |
Samsung SGH-Z300 |
96 |
176 × 205 |
* |
Jak si můžu otestovat svůj telefon?
Všechny výše uvedené aplikace pro testování grafické výkonnosti si můžete zdarma stáhnout. První možností je získání aplikací z wapu. Do wapového prohlížeče zadejte adresu wap.jbenchmark.com. Nebo lze aplikace stáhnout z webový stránek www.jbenchmark.com a do telefonu je nainstalovat z počítače.
Na webu kde se také nacházejí rozsáhlé databáze výsledků pro všechna testovaných zařízení. Pokud se na těchto stránkách zaregistrujete, můžete po otestování ze svého telefonu výsledek odeslat přímo do databáze. Výsledky testů JBenchmark 1.0 a 2.0 najdete také v našem katalogu mobilů. U většiny telefonů jsou výsledky doplněny na základně našich vlastních měření. Výsledky najdete na kartě příslušného telefonu v sekci Zábava a fotoaparát:
Poznámka: v tabulkách uvedených v článku jsou pouze mobilní telefony a komunikátory, které se oficiálně prodávají nebo prodávali na českém trhu. Položka „Rozlišení displeje“ udává, jakou plochu displeje aplikace využívá. Nejedná se tedy o skutečné rozlišení displeje.