Trh s mobily ovládá Nokia, Jihokorejci posilují

Mobilní trh roste, za Q1 2008 se prodalo téměř 300 milionů přístrojů. Nokia s přehledem vede, Sony Ericsson se propadá za LG.

Celosvětový prodej mobilních telefonů dosáhl za první čtvrtletí letošního roku 294,4 milionů jednotek, což představuje 13,6% nárůst oproti stejnému období loňského roku. Alespoň tak to vidí přední americká analytická společnost Gartner. Zatímco v celosvětovém měřítku se projevuje nárůst, v západní Evropě jsme svědky zcela opačného trendu. V tomto regionu byl během prvních tří měsíců roku 2008 zaznamenán pokles ve výši 16,4 %. Společnost provádí analýzu trhu od roku 2001 pravidelně, přičemž podobný meziroční pokles v západní Evropě ještě nikdy nezaznamenala. A jak se dařilo jednotlivým výrobcům? Nokia stále pevně drží otěže a vede s velkým odstupem, Motorola i Sony Ericsson ztrácí a vzhůru se derou Jihokorejci!

Nokia na vrcholu a s náskokem

Podíl finského výrobce na celkovém počtu činil 115,2 milionu prodaných přístrojů, což i přes lehký pokles prodejů v posledních měsících znamená 39,1% podíl na trhu. Hlavním důvodem proč Nokia upevnila své pozice je podle analytiků široké portfolio nabízených modelů ve všech cenových kategoriích na vyspělých i rozvíjejících se trzích. Prodeje v segmentu ultra levných přístrojů tvoří u Nokie stále velmi významný podíl tržeb, a to hlavně díky strategii prodeje, úsporám z rozsahu a síle značky. Konkurence v tomto segmentu se ovšem zvyšuje, ostatně stejně jako v segmentu high-endových přístrojů. Bude-li chtít Nokia zůstat vepředu, bude muset do svých produktů integrovat stále nové technologie, vylepšovat použitelnost a design.

Samsung stále druhý

Samsungu se i v prvním čtvrtletí udržel svou dynamičnost s prodeji dosahujícími 42,4 milionu mobilů. Celosvětově druhé místo tohoto jihokorejského výrobce je alespoň z jeho pohledu o to cennější, že dokázal expandovat a zaplnit mezery na trhu na úkor svého rivala, bronzové Motoroly. Samsung aktuálně zabírá 14,4 % trhu, také pro své rychlé reakce a zaměření se na dotykové přístroje. „Samsungu se pozice následovníka zatím vyplácí, ale pokud chce svou pozic udržet, musí se zaměřit na diverzifikaci portfolia svých přístrojů, především je důležité se zaměřit na telefony střední a nižší třídy, což by pomohlo prosadit se na rozvíjejících se trzích,“ říká ředitelka výzkumu společnosti Gartner Carolina Milanesi.

Celkový světový prodej mobilních zařízení koncovým uživatelům v roce 2008 v tisících jednotkách

Společnost........prodaných přístrojů Q1 2008podíl na trhu Q1 2008prodaných přístrojů Q1 2007podíl na trhu Q1 2007
Nokia115 191,839,1%92 048,135,5%
Samsung42 396,514,4%32 099,812,4%
Motorola29 884,710,2%47 620,718,4%
LG23 645,88,0%16 009,36,2%
Sony Ericsson22 061,07,5%21 771,58,4%
ostatní61 103,220,8%49 489,819,1%
celkem294 283,0100,0%259 039,2100,0%
Klepněte pro větší obrázek
Údaje z tabulky přenesené do výsečového grafu

Motorola padá dolů

Motorola se potýká s problémy už od začátku roku 2007. Přístrojů s jejím logem se v prvním kvartálu letošního roku prodalo 29,9 milionu. Americký výrobce se stále potýká s hledáním s hledáním nástupce oblíbeného Razru. A ačkoli Motorola uvedla na trh nové přístroje, její portfolio telefonů prostě není dostatečně konkurenceschopné. Carolina Milanesi dodává: „Motorole se nejspíš do druhé poloviny roku nepodaří dostat na trh dostatek novinek a přitom právě to je doba, kdy na se na trh dostane spousta novinek kunkurence, takže není moc velká šance že by se Motorole mohl povést návrat zpět na druhou pozici. Místo toho si bude muset spíše dávat pozor na konkurenty ze spodnějších příček, největší hrozbou je pak současná čtyřka LG.“

Vlna LG nabírá na síle

LG mělo do letošního roku skvělý start s 23,6 miliony prodaných přístrojů a osmiprocentním podílem na trhu. LG se tak podařilo přeskočit Sony Ericsson a obsadit čtvrté místo. S vyváženým portfoliem se Jihokorejci svezli na vlně zájmu o dotykové přístroje strženou Applem a jeho iPhonem. A přestože se modelům Prada, Shine a KF600 daří, nesmí LG usnout na vavřínech. Dotykovým přístrojům neholduje každý, dále je třeba se zaměřit na širší nabídku chytrých telefonů, jelikož jak uživatelé, tak operátoři kladou na tento segment stále větší důraz.

Klepněte pro větší obrázek
Sony Ericsson měl špatný start do letošního roku, doplatil také na zdražování životních nákladů

Sony Ericsson měl špatný nástup

Také Sony Ericssonu se v tomto roce zatím příliš nedařilo, počet přístrojů, které za první čtvrtletí prodal, činí 22,1 milionu. To ale k udržení čtvrté pozice nestačilo a jeho místo zaujal LG. Sony Ericssonu se nedařilo hlavně kvůli ekonomicky nepříznivým podmínkám a částečnému poklesu poptávky po telefonech vyšší střední třídy v západoevropských zemích. Sony Ericsson nyní zaujímá podíl 7,5 procent, což představuje meziroční pokles o necelé procento. Švédsko-japonský výrobce má ovšem v kapse několik novinek, které by mohly po svém uvedení na trh v druhé polovině roku pro něj ne příliš příznivý vývoj zvrátit a posunout ho zase o příčku výš.

Evropané pociťují zvýšené životní náklady

Prodeje mobilů v západní Evropě za leden, únor a březen letošního roku čítají 35,9 milionu jednotek, což oproti stejnému období minulého roku představuje pokles o 16,4 %. „Prodeje operátorů v tomto regionu byly taženy hlavně telefony vyšší třídy u mobilních operátorů při několikaletém úvazku s vysokou dotací, což má nepříznivý dopad na životní cyklus produktu. Ale i v této kategorii lze pozorovat úbytky způsobené zpomalením ekonomiky. Evropané se také musejí vypořádat s vyššími životními náklady, takže na zbytné statky jim zůstává méně peněž. Následkem zdražování tak možná bude zvýšení poptávky po telefonech střední třídy, které operátor přidá ke kontraktu jako dárek.“ Analytici na závěr dodávají, že i přes rostoucí náklady na potraviny a energie a prodlužování životních cyklů mobilů, očekávají v letošním roce nárůst odvětví o 10 až 15 procent.

Zdroj: Gartner

Diskuze (11) Další článek: Systém výstražných SMS spuštěn konečně i v ČR

Témata článku: Nokia, , Spousta novinek, Trh, Mobil, MOBI, Necelé procento, Levný přístroj, Významný podíl