Dobrý signál ve vlaku? Nejspíš hned tak nebude

Proč ve vlaku není signál? My nic, házejí na sebe vzájemně vinu operátoři a dopravci. Řešení pro zákazníka se zdá být zatím v nedohlednu.

Nápis „Žádná služba“ na displeji mobilního telefonu je na českých železnicích často tím nejvěrnějším společníkem. O zlepšení signálu při cestách vlakem jednají operátoři, České dráhy i další dopravci už mnoho let. Zákazníci O2 jsou lepšímu signálu asi nejblíže, jisté ale nemá nikdo nic. Argumenty operátorů i dopravců jsou totiž stále stejné.

Operátoři tvrdí, že tratě mají pokryté dobře, problém se má skrývat v pokovených oknech, která jsou v novějších soupravách kvůli tepelné izolaci. “Průměrné auto má útlum zhruba 15 decibelů, Pendolino 40 decibelů a nejnovější vozy Českých drah mají útlum dokonce kolem 65 decibelů,” vysvětluje tisková mluvčí O2 Lucie Pecháčková.

Klepněte pro větší obrázek
Pendolino Českých drah tlumí venkovní mobilní signál o 40 db (foto: Profimedia)

České dráhy oponují, že na vině je hlavně nedostatečné pokrytí železničních koridorů mobilním signálem. “Kde chybí nebo je velmi nekvalitní, jsou často problémy s telefonováním i ve vozech, které mají otevřená okna,“ píše tiskový mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Tady se dostáváme ke kamenu úrazu. I když operátoři už před lety provedli společná měření za podpory Českých drah, dodnes se obě strany nedokážou shodnout na tom, co špatný signál ve vlacích ovlivňuje. Přitom dobré telefonní pokrytí ve vozech by bylo výhodné pro všechny.

Vysílače pro strojvedoucí

Existují celkem tři způsoby, kterými by se mohlo spolehlivého telefonování z vlaků dosáhnout. T-Mobile právě zjišťuje, jestli by nemohl využít vysílače drážní sítě GSM-R, které stojí kolem tratí a jež dopravci využívají pro svoji interní komunikaci.

Stožáry patří do majetku Správy železniční dopravní cesty, T-Mobile oslovil společnost ČD-Telematika, která má povolení provádět stavby a montáže u kolejí. Jenže vysílače GSM-R postavila rakouská společnost Kapsch a projekt z více než čtyř pětin dotoval evropský Fond soudružnosti, který financuje dopravní infrastrukturu.

Osazování stožárů zařízeními mobilních operátorů by proto bylo problematické. „Jedná se o otevřené téma, nicméně převládá názor, že není možné infrastrukturu za takovým účelem využít,“ říká vedoucí oddělení komunikace ČD-Telematika Lucie Tomaštíková.

Stožáry u trati

Druhým způsobem, jak zlepšit signál ve vlacích, je postavit v krizových oblastech další GSM vysílače. Tuto možnost preferuje Leo Express a jedná o ní s O2. „Technologie v podobě zesilovačů a opakovačů GSM signálu naše požadavky na kvalitu nesplňují,“ vysvětluje tisková mluvčí Leo Expressu Petra Valentová.

Alespoň hlavní železniční trasy by podle licence na výstavbu sítí nové generace LTE měli operátoři pokrýt signálem do roku 2021. T-Mobile ale tvrdí, že to pro dobrý signál ve vagonech nestačí. „V rámci licenčních podmínek železniční koridory pokrýváme, problém s pokovenými okny je ale bohužel stále stejný,“ říká mluvčí Patricie Šedivá.

Možností číslo tři je instalace opakovačů – zařízení, která zachytí signál na plášti vozu a zesílený ho přenesou dovnitř. Ve svých vozech od rakouských Österreichische Bundesbahnen je má nainstalované Regiojet. Jenže jejich provoz zakázal Český telekomunikační úřad. Podle jeho vyjádření sice opakovače ve vagonech být můžou, musí ale mít příslušnou českou homologaci.

Regiojet přesto žádná další opatření ke zlepšení signálu ve svých vlacích nechystá, protože si jeho zákazníci na signál prý nestěžují. O nainstalování opakovačů v současnosti jedná s Českými dráhami O2. Obě společnosti podle svých slov analyzují legislativní, technické a provozní záležitosti, rozhodnuté ale zatím není nic.

Témata článku: Operátoři, Kauzy

32 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Majk 2. 9. 2015 12:18:19
    Kde není signál, tam ani internet nebere. Pokud na 80% koridoru PHA-PCE,...
  • honzatrx 2. 9. 2015 0:41:38
    Ještě když jsem jezdíval vlakem, měl (a pořád mám uloženou) jsem Nokii...
  • pcwifi 1. 9. 2015 21:30:27
    jooo kde sou ty casy kdy sem jeste vlakem jel, stare vagony, jen novejsi...
Určitě si přečtěte

MPO: Usmlouvejte si nízké ceny jako na tržišti nebo odjeďte do Polska [komentář]

MPO: Usmlouvejte si nízké ceny jako na tržišti nebo odjeďte do Polska [komentář]

** Politická debata nad předraženými mobilními daty pokračuje ** Nový náměstek MPO schvaluje handlovat o ceny jako na tržišti ** Za polskými cenami máme prý odjet do Polska

15.  2.  2017 | Láska Jan | 50

 Pro dobrotu na žebrotu? Změnou tarifu měli zákazníci ušetřit, teď hrozí O2 pokuta

Pro dobrotu na žebrotu? Změnou tarifu měli zákazníci ušetřit, teď hrozí O2 pokuta

** Operátor změnil zákazníkům tarif aniž ti by to sami žádali ** Regulátor proto nyní s O2 zahájil řízení o pokutě ** Na PředplaDENku bylo loni převedeno 22 tisíc zákazníků

29.  1.  2017 | Pospíšil Aleš | 22

WhatsApp prý ohrožuje svobodu slova. Konverzaci si mohou prohlížet třetí strany

WhatsApp prý ohrožuje svobodu slova. Konverzaci si mohou prohlížet třetí strany

** WhatsApp čelí kritice za přístupnost zpráv pro třetí strany ** Přitom WhatsApp prohlašuje, že jsou data chráněná šifrováním ** Problém nastává, když je jedna ze stran bez internetu

22.  1.  2017 | E15.cz , Tomeš Michal | 23

ČTÚ se snaží posílit pozici paběrkujících virtuálů. „Velká trojka“ jim má snížit ceny za LTE

ČTÚ se snaží posílit pozici paběrkujících virtuálů. „Velká trojka“ jim má snížit ceny za LTE

** Velkoobchodní ceny za LTE jsou pro virtuály stále příliš vysoké ** Pokuta 2 miliony zatím dva ze tří operátorů ke zlevnění nemotivovala ** V krajním případě může ČTÚ odebrat vydražené LTE licence

19.  1.  2017 | Láska Jan | 13