dTest vyzval ČTÚ, aby napravil pokřivená pravidla „barevných linek“

Stále více firem používá jako kontaktní telefony takzvané bílé nebo modré linky. To jsou telefonní čísla, která začínají osmičkou, ale volání na ně nejenže není zdarma, ale navíc se ani nezapočítává do volných minut v tarifech operátorů. Řadu lidí pak při pohledu na účet za telefon čeká šok. Časopis dTest vyzval Český telekomunikační úřad, aby přijal opatření k nápravě.

Telefonní čísla začínající osmičkou mohou být takzvanými zelenými (800), modrými (81, 83, 843, 844, 845, 846) či bílými (840, 841, 842, 847, 848, 849) linkami. Pro spotřebitele často bývá problém se ve spletité džungli specifických telefonních linek vůbec vyznat.

„Lidé obvykle nevědí, že modré a bílé linky jsou zpoplatněné. Společnosti je hojně využívají ke kontaktu se zákazníky a veřejností, ale nemají přitom povinnost uvádět u takového telefonního čísla informaci, jaká je sazba volání u toho kterého operátora,“ upozorňuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. „Chceme systémovou změnu a rychlou nápravu situace. Jako první krok jsme vyzvali Český telekomunikační úřad k příslušným opatřením, včetně cenové regulace.“

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Bezplatné je pouze volání na telefonní čísla začínající „800“ (zelené linky), u ostatních čísel začínajících osmičkou platí zvláštní pravidla. Více v článku Nespalte se, poznejte barevné a audiotextové linky.

Řada společností přestala své kontaktní linky provozovat jako bezplatné na zelené lince z důvodu vysokých provozních nákladů a přesunula je na čísla modrých nebo bílých linek. „V naší poradně se v důsledku toho často setkáváme s klienty, kteří jsou rozhořčení údajně nesprávným vyúčtováním volání na číslo začínající osmičkou. Ovšem reklamace mnohdy není na místě,“ konstatuje Zelený.

Jak se správně platí bílé a modré linky

Smyslem bílých linek je existence jediného čísla platného po celé České republice. Provozovatel tohoto čísla platí svému operátorovi za přidělení čísla a zajištění související infrastruktury. Spotřebitel by měl tudíž podle dTestu platit stejnou cenu jako za volání na pevnou linku.

U modrých linek jsou náklady sdílené. Provozovatel platí svému operátorovi za přidělení čísla včetně zajištění související infrastruktury i za každý jednotlivý hovor. Spotřebitel by měl tedy platit cenu nižší než při volání na pevnou linku.

„V současné době jsou však ceny účtované operátory za tyto hovory významně vyšší a pro spotřebitele velmi netransparentní, protože se u jednotlivých operátorů liší. Navíc obvykle není možné je čerpat z volných minut na volání,“ kritizuje stávající stav Zelený.

Témata článku: Operátoři, Virtuální operátoři, ČTÚ

16 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Hubi12 29. 1. 2015 18:51:53
    Jíž jsem zkoušel podávat stížnost. Bohužel ČTU mi odepsalo ve stylu že...
  • radim 29. 1. 2015 14:15:53
    "Navíc obvykle není možné je čerpat z volných minut na volání" – To by...
  • sonix 29. 1. 2015 9:48:36
    Kdyby aspoň na těchto linkách nebyl hlasový automat! Když už se člověk...
Určitě si přečtěte

Cynický Týden mobilně 360: Vánoce, operáci a Xiaomi Mi Note 2

Cynický Týden mobilně 360: Vánoce, operáci a Xiaomi Mi Note 2

** Zavádíme nový termit. Operák je nepříliš dobrý operátor ** Kritizujeme dárek pro vozíčkáře. Jsme cyničtí, nebo je chyba jinde? ** Představíme vám krásný Xiaomi Mi Note 2

19.  11.  2016 | Kůžel Filip, Láska Jan | 34

Mobilní data máme jako z roku 2003, říká člen Rady ČTÚ Ondřej Malý

Mobilní data máme jako z roku 2003, říká člen Rady ČTÚ Ondřej Malý

** Předražené tarify, mobilní data násobně dražší než u sousedů a strádající spotřebitel. To je stav českých telekomunikací. ** Na nízké úrovni je i ochrana zdejšího spotřebitele. ** ...říká člen Rady ČTÚ Ondřej Malý. Proč?

17.  11.  2016 | E15.cz , Hamplová Šárka | 17