Důležité je mít nápad

Přinášíme vám rozhovor s Tomášem Kavanem, vývojářem ze společnosti ecommerce.cz, která se zabývá vývojem aplikací pro iPhone.

V dubnových Mobilitách najdete kromě mnoha jiného i článek o vývoji mobilní aplikace Play.cz pro iPhone. Protože byl rozhovor s Tomášem Kavanem o dost delší než jsme původně očekávali, přinášíme vám proto část, která se do časopisu nevešla.

Začněme možná tím, co je to vlastně iPhone a v čem je tak odlišný od ostatních přístrojů? Proč se mu přezdívá “revoluční”?

Apple iPhone je jednoduše přístroj, k jehož výrobě se firma rozhodla přistoupit s naprosto odlišnou filozofií od zbytku světa. Přístupem, který je Applu vlastní. Apple vytvořil jednoduše zařízení pro běžné uživatele. A co takoví běžní uživatelé chtějí? Především jednoduchou, funkční věc, která dělá přesně to, co výrobce slibuje a dělá to dobře, přehledně a rychle.

Často slyším hlasy, že iPhone postrádá některé zcela základní a pro jiná mobilní zařízení běžné funkce. Nikdo už se ale nezamyslí nad tím, zda jsou požadované funkce opravdu potřebné a zda by spíš zbytečně nekomplikovaly ovladatelnost zařízení. Spousta recenzentů zároveň přistupuje k iPhonu jako k jakémukoli jinému běžnému smartphonu. Revoluční a propracované uživatelské rozhraní a telefon vyžadují i speciální přístup. Recenzenti si bohužel často kvůli zažitým zvyklostem neumí vytvořit potřebný nadhled a objektivitu. S iPhonem chce zkrátka zkusit chvíli žít a oprostit se od toho, co bylo před ním. Je to trochu jako s novou přítelkyní…

Opravdu iPhone nabízí tak revoluční a jednoduché ovládání? Když někdo dostane iPhone do rukou na pět minut, většinou si naopak stěžuje, jak je ovládání složité.

Ano, určitě je jednoduché a vysoce intuitivní. Používáte Microsoft Office? Vzpomínáte si ještě, jak jste při změně uživatelského rozhraní při přechodu z verze 2003 na 2007 ze začátku tápal a stěžoval si, co to zase Microsoft vymyslel? Přitom to byl rozhodně z pohledu užívání velký krok vpřed. Uživatelé jsou za léta zvyklí na nějaký systém ovládání a každá změna je bolestivá a negativně vnímaná, přestože se jedná o změnu k lepšímu.

Apple se vždy u svých produktů řídil heslem „prostě funguje“. U iPhonu jde ještě dál. Ovládání by mělo být člověku přirozené a jednoduché tak, aby nad ním nemusel vůbec uvažovat. Bohužel to lidé, zvyklí na zažité nelogické a méně kvalitní rozhraní dělají a možnost, že by to fungovalo přesně tak, jak jim velí zdravý rozum, si ani nepřipustí.

A co názory, které si stěžují na omezenou základní funkčnost zařízení, jako je nedostupnost multitaskingu nebo Bluetoothu?

Zkusme se nad tím zamyslet trochu více zeširoka. Apple vždy vydá jen to, co považuje za dobré a funkční. Apple je na trhu telefonů nový. Spousta lidí si stěžuje, ale naprostá většina uživatelů-vlastníků iPhone je spokojených, což byla do doby jeho uvedení na trh v podstatě nevídaná věc. Každá funkce, kterou iPhone má, funguje – a dobře. Apple funkce přidává postupně tak, jak je dolaďuje a podle toho, jaké jsou zkušenosti z předchozího vývoje. K čemu je vám funkcemi našlapaný telefon se Symbianem, když má velmi špatně zpracované uživatelské rozhraní, logiku i samotné naprogramování funkcí? Nový firmware u iPhonu přidává řadu nových funkcí, jako je schránka, plnohodnotný bluetooth, kompletní česká lokalizace nebo oznamovací služba (alternativa multitaskingu). I když dle mého názoru je to trochu škoda, protože si myslím, že se Apple nechal trochu strhnout kritikou okolí, a funkce „copy and paste“ je podle mého názoru zbytečná.

Přejděme ale k samotnému vývoji aplikací pro iPhone. Co všechno vývojář potřebuje k napsání nové aplikace a k tomu, aby mohl vůbec pro iPhone začít psát aplikace?

Odpověď na tuto otázku najdete v dubnových Mobilitách.

V jakém prostředí se vyvíjí a co musí programátor zvládat?

Odpověď na tuto otázku najdete v dubnových Mobilitách. 

Existují nějaká pravidla nebo omezení, která se musí při vývoji dodržovat?

Odpověď na tuto otázku najdete v dubnových Mobilitách.

Jaké aplikace je možné pro iPhone vyvíjet?

Odpověď na tuto otázku najdete v dubnových Mobilitách.

Jaké jsou případné limity pro vývoj aplikace pro iPhone?

Odpověď na tuto otázku najdete v dubnových Mobilitách.

Jak probíhá samotný vývoj aplikace? Mohl byste nám celý proces trochu přiblížit?

Vývoj aplikací pro iPhone u nás v ecommerce.cz by se dal rozdělit do několika následujících fází. Je samozřejmé, že jednotliví samostatní vývojáři mohou mít osobní postup odlišný.

Nápad – nápadem to všechno začíná. Abyste slavili se svojí aplikací úspěchy, musí mít dobrý nápad. Musí uživatele zaujmout a musí jim být přínosná.

Analýza a návrh – Potom přichází na řadu rozpracování myšlenky a návrhu aplikace. Je potřeba určit, komu je aplikace určena, jaké všechny funkce bude mít a jak má vypadat cílový stav. Zároveň je nutné navrhnout datový model aplikace. V této fázi je dobré také zvážit všechna rizika a možné problémy. Pokud je aplikace vytvářena na zakázku, je analýza nejvhodnější fází ke konzultaci, specifikaci a pochopení zákazníkových potřeb. Výstupem analýzy je dokument – architektonický návrh aplikace, který slouží jako základní materiál pro další vývoj.

Návrh UI – U aplikací pro platformu iPhone OS se jedná o velmi důležitou součást vývoje. Uživatelské rozhraní musí být takřka dokonalé a musí se řídit přísnými pravidly, která Apple stanovil v již zmíněné „Bibli“. Pokud se jedná o aplikaci na zakázku, je vhodné v této fázi konzultovat prototyp aplikace se zákazníkem.

Vývoj – Složitost a doba samotného vývoje záleží ve velké míře na kvalitě zpracování analýzy. Pokud je analýza kvalitní a úplná, je vývoj za pomoci nástrojů SDK snadný a rychlý. Při vývoji je možné použít mnoho technologií. Od relačních databází, přes webové služby nebo QuickTime kodeky až třeba po OpenGL a animační rámec Quartz Core. Všechny technologie mají silnou podporu v SDK, které pro ně poskytuje promyšlené a většinou dobře fungující frameworky.

Testování – Před odesláním aplikace ke schválení Apple je dobré podrobit ji důkladnému otestování. Při testování se klade důraz převážně na ergonomii uživatelského rozhraní a hospodaření s pamětí. Mobilní aplikace si nemohou dovolit žádné paměťové úniky!

Schvalovací proces a podepisovaní aplikace Odpověď na tuto část najdete v dubnových Mobilitách.

Distribuce Odpověď na tuto část najdete v dubnových Mobilitách.

Ad Hoc distribuce - Odpověď na tuto část najdete v dubnových Mobilitách.

AppStore - Odpověď na tuto část najdete v dubnových Mobilitách.

Podpora – Na následnou podporu klade Apple velký důraz, protože se jedná o přirozenou a důležitou součást použitelné aplikace. Nutností je minimálně zřídit každé aplikaci stránku s podporou a uvést e-mail pro podporu.

Zkuste porovnat vývoj pro iPhone OS a pro jiné mobilní platformy.

Odpověď na tuto otázku najdete v dubnových Mobilitách. 

Témata článku: iPhone

1 komentář

Nejnovější komentáře

  • Marek Kapinus 14. 4. 2009 21:16:27
    Dobra lakacka. Jen si nemyslim, ze by bylo copy and paste zbytecne. Co...
Určitě si přečtěte

Apple iPhone 7 Plus: dlouhý a širokoúhlý [recenze]

Apple iPhone 7 Plus: dlouhý a širokoúhlý [recenze]

** První telefon od Apple se dvěma čočkami ** Odstranění 3,5mm jacku zatím bolí a ne málo ** Zvýšená odolnost a dvojice reproduktorů byla nutná evoluce

9.  11.  2016 | Michlovský Jakub | 70