eCall: Nehoda v roce 2015? Auto si samo zavolá pomoc

Systém eCall rozpozná dopravní nehodu a přivolá pomoc. Od roku 2015 bude instalován v každém novém, v EU prodaném voze.

V rámci Dne bezpečnosti silničního provozu se veřejnosti představil systém pro automatizované oznamování dopravních nehod eCall. Od roku 2015 by měl být standardní součástí všech nových automobilů v rámci EU.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Prezentace systému na Dni bezpečnosti

Systém eCall v případě nehody automaticky zavolá pomoc a umožní tak zkrátit dobu potřebnou pro dojezd záchranářů. Podle studie EU systém zachrání až 2 500 lidských životů, u tisíců dalších nehod zmírní následky a včasně přivolanou lékařskou pomocí také předejde vážnějším zdravotním následkům. V případech, kdy zdravotní stav nedovolí posádce vozidla přivolat pomoc, záchranné složky budou reagovat automaticky.

Česká republika patří mezi jedny z průkopníků řešení, k jehož podpoře se zavázala už v roce 2007. Tehdy byl úspěšně realizován pilotní projekt eCall. Podílely se na něm tyto instituce: Ministerstvo dopravy ČR, Ministerstvo vnitra ČR, Hasičský záchranný sbor a společnost Telefónica jako vedoucí konsorcia řešitelů pilotního testování.

Klepněte pro větší obrázek
Logo pilotního projektu a zúčastněné subjekty

Na prvotní národní testování loni navázal HeERO (Harmonised eCall European Pilot) – tříletý panevropský projekt ověřující provoz služby eCall a harmonizaci napříč jednotlivými státy. Pilotní provoz spočívá mimo jiné i v testování eCall v reálném provozu. Po celé republice a ve vybraných zemích Evropy je možné potkat vozy, které simulují dopravní nehody a pomáhají ověřit, zda spojení na centrálu 112 funguje bez chyby. Výhodou je možnost předání dat do Národního dopravního informačního centra – o nehodě se tak do budoucna dozvědí i ostatní řidiči (informační tabule na dálnici, dopravní zpravodajství v rádiu, internet, osobní navigační systémy).

Klepněte pro větší obrázek
Základní schéma systému eCall
Klepněte pro větší obrázek
Rychlost reakce systému

Auto si zavolá o pomoc

Centrální jednotka systému eCall je ukrytá pod sedadlem řidiče. V případě havárie zajistí okamžité spojení s linkou 112 a současně odešle základní data o nehodě: čas, zeměpisnou polohu, typ vozidla, směr jízdy, aktivaci airbagů a dokonce i počet pasažéru, který zjistí podle počtu zapnutých pásů. eCall je určen k přivolání záchranných složek, nikoli k zaznamenávání pohybu vozidla.

Aktivuje se pouze v případě, kdy vozidlová elektronika vyhodnotí, že došlo k nehodě. Pak se systém aktivuje automaticky, nicméně umožní i manuální aktivaci a poslouží tak i v jiných situacích než při havárii – srdeční příhoda, nehoda cyklisty nebo trestný čin, kterého je řidič svědkem. Cena samotného zařízení instalovaného při výrobě nového vozu by neměla překročit částku 100 eur.

Další informace najdete na www.heero-pilot.eu a na www.ec.europa.eu/ecall.

Témata článku: Technologie

22 komentářů

Nejnovější komentáře

  • alftech1 3. 7. 2012 8:27:48
    Doufám, že to bude krabička typu černá skříňka třeba i s kamerovou smyčkou...
  • Burchinal 3. 7. 2012 0:59:56
    Rok 2016: Auto samo oznámí na centrálu dopravní policie, že jsem jel v...
  • Šákul Ředkvička 2. 7. 2012 21:06:04
    Tady je zase strachu a keců o šmírování. Znáte novější auta? Je běžná věc...
Určitě si přečtěte