EK odmítla návrh ČTÚ, terminace hovorů je příliš drahá

Evropská komise opět není spokojena s prací ČTÚ. Úřad navrhl strop pro velkoobchodní ceny terminace dvakrát vyšší, než je v jiných zemích EU.

Evropské komisi (EK) se nelíbí návrh Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) na snížení velkoobchodních cen za ukončení (terminaci) volání do cizích sítí. Jde o poplatky, které si platí vzájemně operátoři, ale velkou měrou se od nich odvíjí maloobchodní cena hovorových minut pro koncového zákazníka. Právě na něj EK myslí a poukazuje, že ceny navržené ČTÚ by na něj měly nepříznivý dopad. Úřad prý zvolil nesprávnou metodiku na výpočet cen a ceny za ukončení volání jsou stále dvakrát vyšší než ceny ve většině zemí EU.

ČTÚ měl podle Komise nasadit takové velkoobchodní ceny, které neberou v potaz účinné technologie založené na sítích nové generace. Nová regulace cen navržená ČTÚ proto není v souladu se zásadami a cíli telekomunikačních předpisů EU, podle nichž musí členské státy podporovat hospodářskou soutěž a zájmy spotřebitelů v EU. Místopředsedkyně Evropské komise Neelie Kroesová prohlásila: „Evropská komise se snaží o spravedlivou regulaci a nepochybně zajistí, aby regulované sazby za ukončení volání byly ve všech členských státech stanoveny bez zbytečného odkladu na přiměřené úrovni."

U:fon mimo regulaci

Komise kromě toho kritizuje ČTÚ, že jeho návrh regulace velkoobchodních ceny za ukončení volání v pevných a mobilních sítích nepostihuje bez rozdílu všechny telekomunikační subjekty na českém trhu. Podle navrhované implementace ČTÚ se návrh bez dalšího odůvodnění vztahuje pouze na jednu telekomunikační společnost nabízející pevné telefonní linky (Telefónica) a na tři ze čtyř mobilních operátorů na trhu (Vodafone, T-Mobile, Telefónica O2). Například mobilní operátor U:fon nebo někteří poskytovalé pevných linek (kromě Telefóniky) by si mohli účtovat ceny za terminaci vyšší než přikazuje regulace.

Po srpnovém zamítnutí navrhovaného zmírnění regulace širokopásmového internetu je to už druhý případ, kdy Evropská komise využila svého práva zasáhnout do činnosti našeho národního telekomunikačního regulátora. ČTÚ nyní musí do tří měsíců zjednat nápravu. Do té doby nevzejdou v platnost žádné změny z chybného návrhu.

Témata článku: Operátoři, Kauzy, ČTÚ

32 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Vlasta Holeček 11. 12. 2012 16:52:03
    Jen pro namíchnutí. Velké firmy mají tatify 0,40/0,80 vlastní/cizí síť. S...
  • Tom_82 11. 12. 2012 15:57:12
    Pokud mě paměť neklame, tak jste zde do nebes vychvalovali nějaké 2 borce,...
  • r.mrazik 11. 12. 2012 15:04:38
    a co na to zachrance ceskeho volani Ondra Maly? :-P
Určitě si přečtěte

MPO: Usmlouvejte si nízké ceny jako na tržišti nebo odjeďte do Polska [komentář]

MPO: Usmlouvejte si nízké ceny jako na tržišti nebo odjeďte do Polska [komentář]

** Politická debata nad předraženými mobilními daty pokračuje ** Nový náměstek MPO schvaluje handlovat o ceny jako na tržišti ** Za polskými cenami máme prý odjet do Polska

15.  2.  2017 | Láska Jan | 50

Premiér Sobotka: Cílem vlády je levnější mobilní internet. Pomoct může i čtvrtý operátor

Premiér Sobotka: Cílem vlády je levnější mobilní internet. Pomoct může i čtvrtý operátor

** Premiér jednal se šéfy ČTÚ a ÚOHS a ministrem průmyslu a obchodu ** Shodli se na krocích, které mají vést k levnějším mobilním datům ** Cílem je zmenšení propasti mezi firemními a spotřebitelskými cenami

7.  2.  2017 | Kůžel Filip | 81

Ministr Mládek: „ČTÚ je nefunkční a roaming je jen pro elity“

Ministr Mládek: „ČTÚ je nefunkční a roaming je jen pro elity“

** Novela zákona má posílit spotřebitele ve vztahu s operátorem ** Ministr si přes média rovnal účty s radním ČTÚ Ondřejem Malým ** Bizarně působila vzpomínka na zásluhy exšéfa ČTÚ Pavla Dvořáka

6.  2.  2017 | Kůžel Filip | 60

 Pro dobrotu na žebrotu? Změnou tarifu měli zákazníci ušetřit, teď hrozí O2 pokuta

Pro dobrotu na žebrotu? Změnou tarifu měli zákazníci ušetřit, teď hrozí O2 pokuta

** Operátor změnil zákazníkům tarif aniž ti by to sami žádali ** Regulátor proto nyní s O2 zahájil řízení o pokutě ** Na PředplaDENku bylo loni převedeno 22 tisíc zákazníků

29.  1.  2017 | Pospíšil Aleš | 22