Ekonomická krize. Jak si s ní poradili výrobci mobilů?

Někoho prostě ekonomická krize míjí obloukem. Své o tom vědí čtyři výrobci, kteří ještě nikdy neprodali více mobilů za čtvrtletí než teď.

Ve finančních výsledcích všech největších výrobců za uplynulé čtvrtletí se tentokrát dá najít řada pozitiv. Platí to zejména o korejských výrobcích Samsungu a LG, kteří jsou proti krizi dlouhodobě odolní a oba zaznamenali nejúspěšnější čtvrtletí své historie ve všech ohledech. Dařilo se ale i dvěma výrobcům ze severní Ameriky, Blackberry a Applu, kteří mezi výrobci drží šestou a sedmou pozici. Nokia se sice dále mírně propadá, ale její pozice jedničky je stále neotřesitelná, nepřetržitě dosahuje zisku a meziroční ukazatele naznačují zpomalení propadu. Sony Ericsson a Motorola sice moc mobilů neprodali, ale výrazně zpomalili nárůst své ztráty.

Vývoj absolutních počtů prodaných mobilů (v mil. kusů) po čtvrtletích za devět let

Klepněte pro větší obrázek

Nokia před třemi měsíci předpovídala mobilnímu trhu návrat do vzestupu, což se nakonec nepotvrdilo. Podle analytické společnosti Strategy Analytics se ve tetím čtvrtletí 2009 prodalo 291 milionů telefonů, a to pro trh znamená 4% meziroční propad. Pokud ale nedojde k nějakému nečekanému zpomalení, mobilní trh by se do zelených čísel měl vrátit již o letošních Vánocích.

Vývoj meziročních přírůstků prodaných telefonů za čtvrtletí 

Klepněte pro větší obrázek

Z velké pětky výrobců se v uplynulém čtvrtletí tržní podíl zvýšil jen u Samsungu. Výrobci Nokia, Motorola i Sony Ericsson se propadli zhruba o půl procentního bodu, LG si zachovalo na vlas stejný kus koláče. Sony Ericsson se dostal těsně před Motorolu, jinak se potvrdily všechny trendy, které na tržních podílech sledujeme. Skupině "ostatních" i nadále vévodí Apple a Blackberry, tentokrát v rekordní míře. Apple začal prodávat iPhone 3GS a s jeho přispěním dosáhl úctyhodného počtu 7,4 milionů prodaných mobilů. Přestože je 3GS v nedotované ceně nejdražší mobil na trhu (s výjimkou luxusních mobilů), jde o nedostatkové zboží a lidé by za něj zřejmě byli ochotní zaplatit ještě víc. Blackberry prodalo dokonce 8,3 milionů telefonů a jeho podíl činí necelá 3 procenta.

Podíl výrobců na počtu prodaných telefonů za první čtvrtletí 2009

Klepněte pro větší obrázek

Nokia

Nokia se zase trochu propadla, ale meziroční změny tržeb a počtu prodaných mobilů vykazují určité zpomalení úbytků. Finský výrobce u divize mobilních telefonů navíc nemusí řešit ztrátu jako Motorola nebo Sony Ericsson, protože jeho mobily trvale profitují i bez výraznějších škrtů ve výdajích, ale samozřejmě pamatuje lepší roky. Už přístí rok by se ale Nokia mohla dostat do starých kolejí. Klíčem k tomu mají být dotykové modely 5230, X6, N97 mini a N900, které v nedávné době výrobce představil. Nokia prodala 16,9 milionů chytrých mobilů (z toho 4,4 mil. Eseries a 4,5 mil. Nseries) a na trhu smartphonů si drží 35% podíl, podobný jako loni.

 Q3 2006nárůstQ3 2007nárůstQ3 2008nárůstQ3 2009
prodané mobily (v mil. ks)88,5+26%111,7+5%117,8-8%108,5
tržby (v mil. EUR)8 298+11%9 238-7%8 605-20%6 915
provozní zisk (v mil. EUR)1 080 1 959 1 602 785

Samsung

Samsung prožil famózní čtvrtletí, když prodal 60,2 milionů mobilů, což se mu za tři měsíce ještě nikdy nepovedlo. Dosáhl tím 20% podílu na trhu, což v historii dokázaly jen Nokia a Motorola. Rekordní jsou i tržby a Samsungu se tentokrát podařilo zvýšit zisk. Za to všechno vděčí výborným výsledkům dotykových modelů Star a Jet, zvýšené propagaci v Číně kvůli svátkům (obdoba našich Vánoc) a zlepšení na latinskoamerickém trhu a v zemích bývalého Sovětského svazu. Pro další čtvrtletí výrobce slibuje rozšíření dotykových telefonů s AMOLED displejem do celého světa a hodlá těžit ze zavádění sítí třetí generace v Číně. Ve střední třídě pak očekává úspěch modelové řady Corby.

 Q3 2006nárůstQ3 2007nárůstQ3 2008nárůstQ3 2009
prodané mobily (v mil. ks)30,7+39%42,6+22%51,8+16%60,2
tržby (v mld. KRW*)4 450+8%4 800+27%6 090+25%7 600
provozní zisk (v mld. KRW*)520 590 500 700

* aktuální kurz: 1 000 KRW ~ 0,573 EUR

LG

LG si udrželo vysoký podíl na trhu, kterého dosáhlo už ve druhém čtvrtletí, a prodalo 31,6 milionů mobilů. Stejně jako Samsung zaznamenalo rekordní tržby, profit se ale snížil. Na prodejích LG totiž tentokrát měli větší podíl levnější mobily. Doma v Koreji se výrobci vůbec nadařilo a zaznamenal 23% propad, jinak to ale bylo pro LG povedené čtvrtletí. Výrazný vzestup kupodivu výrobce dosáhl v Evropě, kde se dařilo modelu Cookie a telefonům s QWERTY klávesnicí. V budoucnu chce LG proniknout i do trhu chytrých mobilů, připravuje proto jeden Android a několik zařízení s Windows Mobile. Klíčový je ale pro výrobce design a proto chystá dva originální modely New Chocolate a GD510 Pop.

 Q3 2006nárůstQ3 2007nárůstQ3 2008nárůstQ3 2009
prodané mobily (v mil. ks)16,5+33%21,9+5%23+37%31,6
tržby (v mld. KRW*)2 367+5%2 496+41%3 514+25%4 384
provozní zisk (v mld. KRW*)26 209 406 390

* aktuální kurz: 1 000 KRW ~ 0,573 EUR

Sony Ericsson

Podíl Sony Ericssonu na trhu mobilů se propadl těsně pod 5 % a výrobce se znovu ocitl ve ztrátě. Ta je sice nižší než v minulých čtvrtletích a mezičtvrtletně si Sony Ericsson polepšil i po stránce prodaných mobilů a tržeb, ale k jásotu má daleko. Určitý optimismus si zachovává vzhledem k tomu, že skoro všechny letos představené novinky začne prodávat až koncem roku. Začátek jejich prodeje by měl být prvním krokem k tomu, aby se výrobce dostal zpět do zisku. Na tržbách o výši 1 619 milionů eur má prý velký podíl model W995.

 Q1 2006nárůstQ3 2007nárůstQ3 2008nárůstQ3 2009
prodané mobily (v mil. ks)19,8+31%25,9-1%25,7-45%14,1
tržby (v mil. EUR)2 913+7%3 108-10%2 808-42%1 619
provozní zisk (v mil. EUR)427 393 -33 -193

Motorola

Motorola dá košem Windows Mobile a všechno vsadí na Android, tak by se daly stručně charakterizovat plány výrobce, jehož mobilní divize se nachází dlouhodobě ve ztrátě a v uplynulém čtvrtletí se znovu propadl na poslední příčku mezi největšími výrobci. Celkově se Motorole ale celkem daří, proto se nelze divit neoficiálním tvrzením, že firma zvažuje oddělení ztrátové mobilní divize, což by později mohlo znamenat i konec mobilů této značky. Hotová věc to ale zatím není, mobilní divize dokonce zaznamenala nejnižší čtvrtletní ztrátu za poslední tři roky a nové komunikátory s Androidem Dext a Droid rozhodně nevypadají špatně.

 Q3 2006nárůstQ3 2007nárůstQ3 2008nárůstQ3 2009
prodané mobily (v mil. ks)53,7-31%37,2-32%25,4-46%13,6
tržby (v mil. USD*)7 034-36%4 496-31%3 116-46%1 692
provozní zisk (v mil. USD*)843 -248 -840 -183

* aktuální kurz: 1 USD ~ 0,679 EUR

Vývoj tržních podílů výrobců mobilů po čtvrtletích za posledních devět let

Klepněte pro větší obrázek

Témata článku: Nákup a ceny

3 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Fred 3. 11. 2009 13:04:34
    Korejské rekordy jakoby žádnou krizi nenaznačovaly,jestli to není jenom o...
  • Štěpán Postler 3. 11. 2009 8:39:31
    V úvahu beru jen mobilní divize jednotlivých výrobců. ...Finský výrobce...
  • Leon 3. 11. 2009 8:06:59
    Jak jste přišli na to, že Nokia vykazuje nepřetržitě zisk. Zrovna nedávno...
Určitě si přečtěte

Mobilem to nekončí. Vybrali jsme 13 nositelností a příslušenství, které udělají radost pod stromečkem

Mobilem to nekončí. Vybrali jsme 13 nositelností a příslušenství, které udělají radost pod stromečkem

** I malá drobnost může udělat velkou radost ** Redukce, kabely, sluchátka, powerbanky, náramky a chytré hodinky ** Ceny se pohybují od několika desítek korun po tisíce

Dnes | Láska Jan | 16

Sony Xperia XZ: když se podaří, co se dařit má [recenze]

Sony Xperia XZ: když se podaří, co se dařit má [recenze]

** Xperia XZ láká na inovovaný „seříznutý“ design a kovová záda ** Výkonu má na rozdávání a už se nezahřívá ** Fotoaparát se zlepšil, zvuk je špička

4.  12.  2016 | Láska Jan | 75

Jsme zase tam, kde jsme byli. Operátoři v ČR jsou pekelně drazí

Jsme zase tam, kde jsme byli. Operátoři v ČR jsou pekelně drazí

** Telekomunikační trh v ČR stagnuje, ceny se roky nepohnuly ** Podobně draho je v Rumunsku, Bulharsku, Řecku a na Maltě ** Na západ od našich hranic jsou ceny nižší, dokazuje „euroanalýza“

2.  12.  2016 | Pospíšil Aleš | 61