Esemesky jsou na vymření, převálcovaly je sociální sítě

Aplikace jako Facebook nebo Viber způsobují operátorům vrásky. Právě kvůli nim totiž přicházejí o část zisku, který dřív zajišťovaly SMS.

Rostoucí využití aplikací pro sociální sítě jako Facebook, WhatsApp či Viber přináší mobilním operátorům miliardové ztráty. Lidé si totiž raději jejich prostřednictvím zdarma posílají krátké zprávy, než aby platili za donedávna oblíbené SMS. Telefonní operátoři proto vymýšlejí, jakým způsobem se nové konkurenci bránit, píše server Deutsche Welle.

Není tajemstvím, že při cestách do zahraničí je nejvýhodnější pořídit si do telefonu místní SIM kartu. Když se prodavač zeptá, zda si chcete vybrat hodně volných minut nebo SMS zdarma, řekněte, že vám jde jen o rychlé připojení na internet. Za ostatní služby se totiž musí stále platit, zatímco přes internet lze posílat zprávy zdarma přes Facebook nebo WhatsApp, zdarma telefonovat přes Skype a kromě toho po internetu také surfovat.

Zastaralá technologie

Stále více uživatelů smartphonů vzájemně komunikuje přes sociální sítě nebo jiné internetové kanály a nemusí využívat tradiční komunikační spojení formou SMS. Britská analytická firma Ovum odhaduje, že jen kvůli tomu tržby mobilních operátorů do konce letošního roku celosvětově klesnou o 23 miliard dolarů.

„SMS jako technologie je jednoznačně zastaralá, když jejím prostřednictvím může člověk druhému pouze poslat zprávu a nic víc,“ vysvětlila analytička firmy Ovum Neha Dharia. Ostatní služby mobilních operátorů by zatraktivnilo, kdyby uživatelům nabídli možnosti bezplatně odesílat zvukové a obrazové soubory a také telefonovat zdarma. Zpráva společnosti Ovum uvádí, že kvůli tomu poskytovatelé telekomunikačních služeb stále přicházejí o peníze. Rozšíření aplikací proto telekomunikační firmy nutí přijít na trh s kvalitnější nabídkou.

Někteří evropští operátoři sice nyní ve snaze dosáhnout zisku ještě více zvyšují poplatky za datové přenosy, jiní však nabízejí v jednom balíčku telefonní služby a posílání SMS. Kupříkladu Deutsche Telekom už dva a půl roku nabízí více paušálních sazeb „v reakci na měnící se trh“, jak uvedl jeho mluvčí. Firma se kromě toho snaží vyzrát na konkurenci tím, že na trh uvedla aplikaci, která umožňuje zdarma odesílat obrazové soubory a komunikovat prostřednictvím videochatu. Společnosti Telefonica, AT&T a NTT DoCoMo volí stejnou strategii.

Turbulence na dohled

Skutečně těžké časy mají ovšem mobilní operátoři teprve před sebou. Podle odhadu analytiků společnosti Ovum se do čtyř let ztráty v této branži víc než zdvojnásobí. Příkladem toho, jak dynamické období na tomto velmi konkurenčním trhu nastává, může být sociální síť WhatsApp, multiplatformní aplikace umožnující výměnu zpráv a multimediálních souborů mezi vlastníky smartphonů. WhatsApp si například si drtivě podmanila Nizozemce, kteří si ji instalovali do více než 5,5 milionu smartphonů. „Na 80 procent uživatelů ji používá přinejmenším jednou denně,“ uvádí odborný server Telecompaper.

Stále rozsáhlejší využívání aplikací jako je WhatsApp přitom mobilní operátory výrazně poškozuje. Jednička na nizozemském trhu KPN v letošním druhém čtvrtletí hlásila pokles počtu odeslaných textových SMS zpráv o 29 procent ve srovnání se stejným obdobím roku předchozího.

„SMS byly dlouhá léta pro operátory velmi lukrativní záležitostí, u níž se ziskovost pohybovala mezi 70 a 90 procenty,“ říká Julien Blin z americké agentury pro průzkum trhu Infonetics Research. Není proto překvapením, že tržby mobilních operátorů stále klesají. Zatímco dříve uživatelé mobilních sítí každoročně rozeslali miliardy SMS a zaplatili za ně telekomunikačním firmám, nyní přes mobily raději často bezplatně komunikují prostřednictím Facebooku a dalších sociálních sítí.

Doba vysokých marží skončila

Dnešní moderní mobilní telefony jsou již všeobecně vybavené v mnohem vyšším standardu, než jaký je potřeba pro rozesílání SMS zpráv. K tomu stačí přístroje umožňující přenos dat, který je na dnešní poměry extrémně pomalý. Pouhé odeslání textové zprávy proto dnes pro provozovatele mobilní sítě znamená znamená čistý zisk, řekl Dan Bieler z agentury pro průzkum trhu Forrester Research z massachusettské Cambridge.

Bieler odhaduje že SMS zprávy mobilním operátorům až do okamžiku, kdy na významu nabyly paušální sazby za použití internetu v mobilech, přinášely asi 15 až 25 procent jejich celkového zisku. V současnosti není nikdo schopen odhadnout, zda nové nabídky telekomunikačních společností dokážou nahradit propad tržeb způsobený tím, že esemesky vyšly z módy.

Ve hře je však ještě více - Dario Talmesio ze serveru Informa míní, že ještě důležitější než to, jaké technologie se využívají, je pro mobilní operátory pouhé udržení kontaktu s klientem. „Snížení příjmu neuškodí zdaleka tolik jako ztráta klienta,“ uvádí Talmesio. Proto podle něj budou mít stále větší význam právě speciální nabídky aplikací pro rozvoj sociálních sítí. Právě tyto aplikace totiž podle něj mohou otevřít nové kanály, jejichž prostřednictvím budou operátoři schopni sbírat data o tržním chování klientů a na jejich základě jim snad i prodávat nové produkty, které v budoucnosti vyvinou.

Témata článku: Internet v mobilu

46 komentářů

Nejnovější komentáře

  • esondra 17. 10. 2012 17:27:42
    Není žádnou novinkou že budoucnost telefonních operátorů je v tom že se z...
  • Pavel Pech 17. 10. 2012 17:22:47
    WhatsUp a Viber mi přijdou něco jako iPhone ... mají jakousi pověst...
  • Noxik 17. 10. 2012 15:59:57
    Bodejt by ne, kdyz SMS jsou stale na urovni doby kamene (160 znaku v 7-mi...
Určitě si přečtěte

Šéf DPP: E-mail si v metru vyřídíte už na jaře 2017

Šéf DPP: E-mail si v metru vyřídíte už na jaře 2017

** Kdy si z metra zavoláme nebo si v tramvaji nabijeme telefon? ** Zeptali jsme se Martina Gillara, generálního ředitele DPP ** Gillar řídí 10 000 zaměstnanců, funkce se ujal 18. května 2016

29.  11.  2016 | .cz Blesk, Neckářová Martina | 25