EU chce přenos čísla za den, ČTÚ navrhuje 2 týdny

Evropská Unie navrhuje bleskový přenos čísel, ČTÚ operátory nikam netlačí. V Evropě se přemýšlí o jednom dni, u nás jsou lhůty v týdnech.

V rámci vylepšování pozic zákazníků a zvyšování konkurenčního prostředí se EU snaží stáhnout proces přenosu čísla z jedné sítě do druhé na co nejkratší možnou dobu, ideálně na jeden den. Žádné takové pravidlo zatím neexistuje, nicméně Evropská komise se touto problematikou zabývá. V souladu s touto snahou připravuje vylepšení na tuzemském trhu také domácí regulátor. Dle koncepce přenositelnosti telefonních čísel, kterou zveřejnil Český telekomunikační úřad (ČTÚ), navrhuje český regulátor výrazné snížení doby pro přenos čísla od jednoho operátora ke druhému.

Celková lhůta pro přenesení mobilního telefonního čísla je nyní stanovena na čtrnáct pracovních dní po uvolnění čísla. ČTÚ navrhuje zkrátit celkovou dobu pro přenesení mobilního telefonního čísla z maximálních dvaceti osmi pracovních dní od zadání objednávky na přenesení čísla na čtrnáct pracovních dní s možností dohody na pozdějším datu a čase přenesení. Zákazník a přejímající operátor se ale můžou domluvit i na pozdějším termínu.

Klepněte pro větší obrázek
Přenesení čísla bude zase o něco rychlejší. K ideálnímu jednomu dnu, ve kterém uživatel (a oba operátoři) stihne vše vyřídit má ale stále daleko.

Pozdější datum a čas přenesení ale nesmí překročit dobu 30 pracovních dní od zadání objednávky. Možnost domluvit se na pozdějším datu a čase přenesení je ponechána například pro případy smluv na dobu určitou, kdy se z důvodu plynulého přechodu může účastník domluvit s přejímajícím operátorem na pozdějším datu a čase přenesení.

Ovšem pozor, takto zkrácená celková doba pro přenos mobilního telefonního čísla je podmíněna zkrácením doby procesu určeného pro doručení výpovědi smlouvy od účastníka opouštěnému operátorovi z deseti pracovních dnů na pět pracovních dnů.

Další podmínkou pro úpravu celkové doby pro přenesení mobilního telefonního čísla je zkrácení doby po uvolnění mobilního telefonního čísla opouštěným operátorem, kdy se účastník s přejímajícím operátorem domluví na konečném datu a čase přenesení a kdy dojde k přenesení čísla. Doba obvyklá by neměla překročit pět pracovních dní.

Klepněte pro větší obrázek
Nejrychleji zvládají proces přenosu na Maltě a v Irsku, velmi rychlí jsou i v Belgii, Německu, Rakousku a Švýcarsku. Pět dní, které přiřkla dva roky stará zpráva Evropské komise České republice ale není příliš přesné číslo, což určitě potvrdí mnozí čtenáři v diskuzi

Návrh musí ještě projít legislativním procesem, platit by mohl už příští rok. Zrychlení procesu přenosu zaměstná nejen operátory, kteří budou muset urychlit dílčí procesy přenosu, ale také zákazníci nesmí otálet s nahlášením výpovědi u stávajícího operátora, aby nedocházelo k vypršení platnosti přenosových kódů.

Z vlastní nedávné zkušenosti, kdy jsem přenášel číslo od Vodafone k O2 mohu říci, že celý proces trval ještě více než 14 dní. Původně se vše mělo stihnout za týden, ale nestihlo. Zákazník, který přenáší číslo si sice v době počítačů a informačních technologií říká proč to trvá takto dlouho, ale alespoň může se svým číslem fungovat nepřetržitě až na pár hodin mezi půlnocí a šestou ráno v den přenosu, kdy se číslo přenese z jedné sítě do druhé.

Na tuzemském trhu evidují operátoři zhruba 13 milionů aktivní čísel. Průměrný měsíční churn, neboli počet zákazníků, kteří přestanou používat služby operátora a odcházejí či ruší služby se na našem trhu pohybuje v rozmezí mezi jedním až dvěma procenty.

Témata článku: Operátoři

41 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Brett 29. 5. 2013 7:22:22
    Buďte rádi, že nemáte nového virtuála MOBIL.CZ. Na nějakých 16 kb po...
  • Honza 23. 7. 2011 21:57:35
    Taky nemám zrovna dobrou zkušenost. Na převod (o2>vodafone) jsem musel...
  • Tom 18. 7. 2011 16:01:33
    Hloupost, David roky pracoval ve SIS (státní inspekce spojů), tj. na...