Facebook překonal očekávání a začal vydělávat na mobilech

Třetí čtvrtletí aktuálního fiskálního roku dopadlo pro Facebook dobře. Firma překonala odhady analytiků, když dokázala navýšit příjmy, počty uživatelů, snížila ztrátu a začala vydělávat také na kritické mase mobilních uživatelů. To se pozitivně odrazilo na akciích, jejichž hodnota po závěru obchodování narostla o zhruba 13 procent.

Facebook vykázal čtvrtletní příjmy ve výši 1,26 miliardy dolarů, přičemž ve stejném období v loňském roce vydělal 954 milionů dolarů a v předchozím kvartále tohoto roku 1,18 miliardy dolarů. Růst příjmů se nicméně výrazně zpomalil, Facebook před rokem touto dobou vykazoval dvojnásobný růst.

Ani v posledních třech měsících se Zuckerbergova korporace nedostala do zisku a ztrátu vyčíslila na 59 milionů dolarů. Ta sice od předchozího období klesla ze 157 milionů, před rokem ale společnost byla v zisku 227 milionů. Firma zvyšuje náklady na provoz a inovace a ke ztrátě výrazně přispěly náklady spojené se vstupem na burzu.

Investoři na výsledky zareagovali kladně především z toho důvodu, že se Facebooku podařilo poprvé vygenerovat příjmy z mobilních uživatelů, kterých už firma má 604 milionů z celkové jedné miliardy (meziroční nárůst 61 procent). Zhruba 14 procent z celkových příjmů z reklamy v posledních třech měsících obstarala nově se rýsující mobilní reklamní platforma, která v současné době vkládá uživatelům sponzorované statusy do výpisu aktuálních příspěvků.

Mobily jsou příležitost, ne hrozba

„Uživatelé, kteří používají mobilní produkty, jsou více oddaní a my věříme, že tuto oddanost můžeme zvýšit ještě více tím, jak budeme pokračovat v uvádění nových mobilních produktů a vylepšování platformy,“ vzkazuje šéf Facebooku Mark Zuckerberg v oficiálním prohlášení. „Společně s tím hluboce integrujeme monetizační mechanismy, abychom vybudovali silnější a cennější společnost.“

Klepněte pro větší obrázek
Růst příjmů zpomalil, vydělávat ale začínají i mobilní zařízení.

Příjmy z reklamy celkově meziročně narostly o 36 procent na 1,09 miliardy dolary a reklama tak tvoří 86 procent příjmů Facebooku. Analytici by nicméně rádi viděli čísla ještě vyšší, protože aktuální částky údajně neodpovídají miliardě uživatelů.

Zbytek příjmů pak tvoří příjmy z mikrotransakcí a další zdroje. Tato oblast meziročně rostla o 13 procent, oproti předchozímu čtvrtletí se ale o 9 procent propadla. Mark Zuckerberg na konferenčním hovoru s analytiky a novináři upozornil na to, že provozovatel her na Facebooku, společnost Zynga, vykázala meziroční pokles příjmů z mikro plateb o 20 procent. Je to podle něj pouze specifický případ jedné společnosti, ostatní firmy si údajně vedou dobře.

I když Facebook konečně dal investorům první peníze z mobilních uživatelů, je podle jejich slov ještě nutné přitlačit. Mnozí z nich se totiž obávají, že mobilní využívání Facebooku začne to klasické kanibalizovat rychleji, než jak rychle dokáže firma misky příjmových vah převážit.

Klepněte pro větší obrázek
Firma hodně investuje, otevřela například vývojové centrum v Londýně.

Zuckerberg se snažil na konferenčním hovoru vyvrátit tvrzení, že největší sociální sít světa nedokáže vydělat na mobilních zařízeních a že tato oblast pro ni znamená hrozbu. „Věřím, že z dlouhodobého hlediska budeme na mobilech vydělávat více než na klasickém webu,“ uvedl. Mobily pro Facebook dle jeho slov nejsou hrozba, ale naopak příležitost, protože mobilní reklama může být přímo integrována jako součást produktu, zatímco na webu stojí trochu mimo. „Mobily nás nutí přemýšlet o tom, jak reklamu změnit.“ Chytrá mobilní zařízení mají navíc tu výhodu, že dosáhnou k více uživatelům.

Se současnými výsledky je Facebook druhým největším prodejcem mobilní reklamy na světě, hned za Googlem. Twitter, který mobilní reklamu prohlásil za svojí novou stěžejní oblast, by z ní podle údajů společnosti eMarketer měl letos vygenerovat kolem 260 milionů dolarů. Facebook jen za poslední 3 měsíce získal více než 150 milionů dolarů.

Facebook je na mobilech silnější než Twitter také díky koupenému Instagramu. Na něm už uživatelé podle statistik ComScore tráví více času, než na mikroblogovací síti. Počet uživatelů za dobu, kdy Zuckerberg akvizici oznámil, vzrostl o 27 milionů na současných více než 100 milionů.

 

Facebook začal do mobilů celkově výrazně investovat na straně vývoje a všechny projekty, které ve firmě vznikají, musí s touto platformou od začátku počítat. Facebook už se stal nativní součástí iOS 6, vydal předělanou iOS aplikaci a kromě toho dal k dispozici například novou sadu nástrojů pro vývojáře. Experimentuje se také s novými možnostmi příjmů, zejména se službou, která bude uživatelům zobrazovat reklamy z Facebooku přímo v mobilních aplikacích.

Facebook prozatím nemá přesné údaje, jak uživatelé na zavedení reklamních sděleních v mobilních aplikacích reagují. „Pozorně to monitorujeme,“ odpověděla na dotaz provozní šéfka firma Sheryl Sandberg.

Většina příjmů mladé internetové společnosti pochází ze severoamerického a evropského trhu a aktuálně pouze 300 milionů dolarů přišlo z Asie a dalších oblastí. V nich Facebooku dokáže růst, ovšem ne úplně všude, například v Číně je zablokovaný. Zuckerberg se proto snaží rozvíjet aktivity i mimo tradiční kontinenty a nedávno se například setkal s ruským premiérem Dmitrijem Medveděvem. Firma také v Londýně otevřela své první vývojové centrum mimo Spojené státy.

Akcie Facebooku od začátku obchodování na burze ztratily zhruba polovinu hodnoty. Analytici tvrdí, že se nyní pohybují okolo skutečné hodnoty celé společnosti.

Témata článku: Sociální sítě, Facebook, Mark Zuckerberg

4 komentářů

Nejnovější komentáře

  • orgasmic 24. 10. 2012 14:54:49
    Strcte si cely fejsbuk do prdele!
  • Pino... 24. 10. 2012 12:55:26
    Anketa Zajímá Vás, mobilmaniaky, jak si finančně vede firma Facebook a...
Určitě si přečtěte

Evropská unie varuje WhatsApp. Vadí jí sdílení dat s mateřským Facebookem

Evropská unie varuje WhatsApp. Vadí jí sdílení dat s mateřským Facebookem

„Pracovní skupina článku 29“, která se v EU zabývá ochranou osobních dat vyjádřila obavy vůči mobilní aplikaci WhatsApp. Regulátorům vadí především provázanost aplikace s vlastníkem, společností Facebook. Podle nových podmínek k užívání chatovací aplikace hrozí nadměrné šíření osobních údajů uživatelů.

31.  10.  2016 | E15.cz , Tomeš Michal | 1