Prodeje mobilů se navzdory krizi drží, tradiční výrobce ovšem začínají vytlačovat levné napodobeniny. Nejvíc seberou Nokii.
S prodeji mobilních telefonů to letos nebude tak zlé jak se původně očekávalo. Dle uznávaných analytiků ze společnosti Gartner si koncoví uživatelé za celý rok koupí celkem 1 214 milionů přístrojů, což nebude znamenat nic horšího než meziroční pokles o 0,67 %, tedy ani ne jednoprocentní propad oproti roku 2008.
Původní černé scénáře se nakonec nenaplní, ale výrobci musí počítat s tím, že budou muset prodávat levněji a snížit marže
Ještě v září přitom stejní analytici predikovali pro letošní rok pokles ve výši 3,7 %. Dle Gartneru stojí za tímto výsledkem především nárůst prodejů v západní Evropě v předvánočním období a nechvalně proslulé čínské napodobeniny. A aby těch odhadů nebylo málo, přidává Gartner ještě jeden výhled na příští rok, ten by měl být opět dobrý, jelikož prodeje mají vzrůst o 9 %.
„Přestože šedý trh s čínskými napodobeninami, které nenesou žádnou značku a postrádají IMEI (unikátní výrobní číslo přidělené výrobcem), není ničím novým, dnes už se neomezuje jen na Čínu,“ uvádí ředitelka výzkumu Carolina Milanesi. A dodává: „Všichni tradiční výrobci budou muset svést boj s výrobci napodobenin, jakmile se začnou ve větší míře rozšiřovat na další rozvíjející se trhy v Asii, Tichomoří, Latinské Ameriky, Středního východu a konečně východní Evropy.“ Nárůst prodejů napodobenin bude také tlačit na ukazatel Průměrná prodejní cena (ASP) a nejvíce dle Gartneru dopadne na Nokii.
Peníze jsou vždy až na prvním místě a levné čínské napodobeniny spotřebitelům mnohdy stačí
Špatná ekonomická situace dopadla na mnoho spotřebitelů, kterým se snížil disponibilní příjem a prodloužila tak výměnné cykly mobilních telefonů na vyspělých trzích z 12 na 18 měsíců. Gartner uvádí, že jakmile přijde oživení, začnou uživatelé interval mezi koupí dvou přístrojů opět zkracovat. Napomoci tomu mají i atraktivní chytré mobily, jež mají přijít na trh v příštích několika měsících. Rovněž prodeje použitých telefonů z druhé ruky má začít stagnovat v roce 2010, stejně jako prodeje balíčků se samotnými SIM kartami. Vše bude záviset na makroekonomických podmínkách.
Za letošek si smartphony ukousnou z celkového podílu 14 %, což je 23,6% nárůst od roku 2008 a do roku 2013 stoupnou až na 38 %. Jako možnou brzdu prodeje chytrých mobilů jmenuje Gartner operátory, kteří by mohli navyšovat cenu přístrojů navázáním je na neomezené datové tarify a tím zvýšit celkové náklady na vlastnictví smartphonu. I tak očekávají analytici pokles průměrné prodejní ceny chytrých mobilů v roce 2010 o 3 procenta.
Jak je vidět i z tabulky, vyšší prodeje v asijsko-pacifické oblasti vyvážily výpadky v Latinské Americe, Africe a na středním východě.
Prodeje mobilních telefonů koncovým uživatelům v tisících jednotek, rok 2008, výhled na letošek a rok 2010 |
Region | 2008 | 2009 | 2010 |
Asie a Pacifik | 453 100 | 479 863 | 546 771 |
Východní Evropa | 96 068 | 81 145 | 84 995 |
Japonsko | 40 588 | 34 872 | 34 898 |
Latinská Amerika | 142 323 | 119 738 | 126 773 |
Blízký východ a Afrika | 133 472 | 128 880 | 140 305 |
Severní Amerika | 182 246 | 182 572 | 190 134 |
Západní Evropa | 174 455 | 186 951 | 198 499 |
Celkem | 1 222 252 | 1 214 019 | 1 322 371 |
„I přes pozitivně vyznívající růst v roce 2010 jsou časy dvacetiprocentních růstů nenávratně pryč, vyspělé trhy jsou nasycené a tak růst může přijít zejména z rozvíjejících se trhů,“ uzavírá Carolina Milanesi.
Každý výrobce si musí ujasnit svou budoucí strategii, hladký růst prodejů v řádech desítek procent ročně je na dlouhou dobu minulostí
„Výrobci se budou dostávat pod tlak kvůli poklesu průměrných prodejních cen, jelikož to půjde proti jejich zájmu udržet prodejní marže na současné úrovni. Hnacím motorem se místo prodeje hardwaru stane prodej software, služeb a obsahu, což představuje pro výrobce nejen výzvu, ale také ohrožení, pokud ji zaspí.“