Tegra 4 je šestkrát rychlejší než předchozí generace a má o polovinu nižší spotřebu. GRID ocení všichni hráči graficky náročných her.
Od Nvidie se letos na CESu očekávala téměř s jistotou nová generace čipsetů Tegra. Cloudový herní systém s výkonnou grafikou GRID je příjemným překvapením navrch. Kromě těchto dvou novinek Nvidia ukázala ještě projekt Shield, kterému jsme se věnovali v samostatném článku.
Tegra 4
Nová Tegra je šestkrát rychlejší než předchozí generace, má o 45 % menší spotřebu elektrické energie, 72 jádrové GPU a jako CPU není použito nic jiného než Quad-Core Cortex A15.
Tegra 4 je podle Nvidie nejvýkonnějším mobilním procesorem současnosti
Další novou fíčuru, kterou ovšem v našich luzích a hájích zatím příliš neoceníme, je integrace LTE prostřednictvím jedné z posledních akvizic - firmy Icera. Krom tohoto bude Tegra 4 ještě umět excelovat v oblasti HDR fotografií, umožní totiž snímání několika snímků s různou expozicí v jeden časový okamžik.
Nvidia Tegra 4 v technických detailech:
- GeForce GPU se 72 jádry
- Quad-core ARM Cortex-A15 CPU a druhá generace úsporného jádra pro nižší spotřebu
- HDR optimalizace pro snímání více obrazů stejné expozice v jeden časový okamžik
- LTE Icera i500 chipset
Výkon samotné Tegry není zanedbatelný. Nvidia se pochlubila znázorněním, ve kterém její nová grafická bestie na hlavu poráží veškerou možnou i nemožnou konkurenci. Všichni ale víme jakou míru objektivity podobné testy vykazují, a tak se už nemůžeme dočkat až sami vyzkoušíme první kus takto obdařeného hardwaru. Tím by měl být nadcházející chytrý telefon z dílen HTC, konkrétně model M7 a mělo by se tak stát již v prvním kvartále letošního roku, proto bedlivě sledujte MobilManii.
GRID
To, co čekal asi málokdo, přišlo od Nvidie jako blesk z čistého nebe. Celé to nese název GRID a nejde o nic menšího než o dedikované servery optimalizované pro zpracování graficky náročných operací (kupříkladu her). K těmto se koncoví uživatelé budou podle plánu Nvidie připojovat pomocí internetu, trochu zjednodušeně lze tak hovořit o vysokovýkonných serverech pro jakékoliv zařízení (chytrou televizi, smartphone, tablety), dostupné kdykoliv a kdekoliv (kde je připojení k síti).
Herní systém GRID bude jednoduše řečeno něco jako GPU v cloudu, kdykoliv a pro všechny
Podle tiskové zprávy budou servery umístěny u partnerů Nvidie v pěti lokalitách po celém světě, konkrétně v USA, Číně, Japonsku, Israeli, na Tchaj-wanu a budou využívat technologii Nvidia VGX Hypervisor pro vícenásobný uživatelský přístup ke sdílenému GPU.
Herní systém GRID v technických detailech:
- 20 GRID serverů v jednom racku
- 240 GPU
- 200 TFLOP výpočetního výkonu (ekvivalent 700 konzolí Xbox 360)
Jak to bude v praxi vypadat? Koupíte si ne nutně nejvýkonnější zařízení na trhu, které však bude díky připojení ke sdílenému GPU, schovaném v cloudu, schopno spouštět ty nejnáročnější a nejmodernější aplikace (videa ve vysokém rozlišení, hry, atd.).