Here kupují Němci. Co to znamená pro uživatele?

Nokia potvrdila téměř dva týdny starou spekulaci, že její mapovou a navigační platformu Here skutečně koupila skupina německých automobilek Audi (skupina Volkswagen), BMW Group a Daimler (Mercedes atd.). Prodejní cena je dokonce ještě vyšší: 2,8 miliardy eur, tedy asi 76 miliard korun. Také tuto akvizici budou schvalovat antimonopolní úřady, hotovo by mělo být na jaře 2016.

V souvislosti s prodejem vyvstávají dvě zásadní otázky. Co bude dál s Nokií? Byznys slavné společnosti prochází zásadním zeštíhlením – mobilní divizi si neslavně odnesl Microsoft, mapy půjdou do Německa. Ve Finsku tak zůstane hlavně síťová infrastruktura, tam se naopak posiluje, právě v uplynulém týdnu příslušné autority schválily spojení s konkurenční společností Alcatel-Lucent. Základem všeho je historicky silný vývoj, který stále jede na plné obrátky, Nokia vlastní velký balík patentů a své know-how licencuje do celého světa. Kromě toho se připravuje come-back do světa chytrých telefonů a Nokia nakukuje do nových oblastí elektroniky, viz minulý týden představený 360° kamera OZO.

Druhá otázka zní: Nepřijdeme o skvělé a bezplatné navigační aplikace Here, které Nokia kromě Windows Phone postupně rozšířila také na Android a Apple iOS? Do plánů nových majitelů pochopitelně nikdo nevidí, přesto si dovolím říct, že není třeba se bát. Nedílnou součástí platformy jsou online informace o dopravě, které se sbírají ze smartphonů uživatelů pohybujících se v terénu. Čím víc uživatelů, tím přesnější informace. Ani nový majitel tedy nebude mít zájem na tom, současné služby jakkoliv omezovat. Jiné to může být, až budou Here mapy jezdit v každém Mercedesu, BMW či autě od rozlehlé Volkswagen Group. Ale to je tak vzdálená budoucnost, že nás zatím vůbec nemusí trápit.

A ještě jedna spekulace. Automobilky nejsou ty nejpružnější podniky, ale Here bychom měli během příštích let vidět v téměř každém autě zainteresovaných automobilek (některá už je mají). Prvně půjde o konvenční nasazení, jako je palubní navigace, ale postupně bude větší a větší roli hrát sběr dat, podobně jako to dnes dělají smartphony. U aut ale budeme muset počkat, až se připojí na internet, což u nových modelů nebude trvat tak dlouho, ale než se obmění významná část vozového parku, bude trvat dekádu. Dalším výhledem do budoucna jsou autonomní auta, auta bez řidičů. Automobilky (z dotčených zvláště Audi) je vyvíjejí už několik let a vlastní mapová platforma jistě sehraje významnou roli v cestě do skutečného provozu.

Témata článku: Nokia, Hospodaření a finance, Mapy

59 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Michal Marek 4. 8. 2015 9:54:02
    No nevim, mě přijde, že už začali ústupky a redukce. Například dokud byly...
  • sedmej 4. 8. 2015 7:41:51
    Sejně nevěřím, že tuhle navigaci budou přímo dávat do aut. Spíš jde hlavně...
  • ladin2 4. 8. 2015 6:45:55
    Ja bych to neřešil,protože jsou lidi co mají drahá auta a navigaci a...
Určitě si přečtěte

Týden mobilně 363: O tom, proč čeští důchodci dotují levné volání manažerům

Týden mobilně 363: O tom, proč čeští důchodci dotují levné volání manažerům

** České telekomunikace jsou rozdělené na dva trhy. Rezidenti doplácejí na firmy ** Představíme lesklý Alcatel Shine Lite ** Chybět nebude ani Mobilní pavlač s nejzajímavějšími událostmi uplynulého týdne

Dnes | Kůžel Filip, Láska Jan | 10