Hlavní slabina roboaut? Jsou příliš slušná

Autonomní vozy bez řidiče se budou muset vypořádat s jednou zvláštní překážkou – až příliš strojeně dodržují pravidla, poněvadž to jsou opravdu jen stroje.

Autonomní vozy bez řidiče se budou muset vypořádat s jednou zvláštní překážkou – až příliš strojeně dodržují pravidla, poněvadž to jsou opravdu jen stroje. Chybí jim lidský rozměr komunikace. O fenoménu se rozepsal New York Times, který cituje profesora z Wisconsinské univerzity Johna Leeho. Ten upozorňuje třeba na běžnou nonverbální komunikaci – oční kontakt, gestikulaci rukou aj. Člověk je zároveň přirozeně agresivnější, což nemusí být hned na škodu.

Klepněte pro větší obrázek
Letos v létě na kalifornské silnice vyrazila nová generace autonomních vozítek od Googlu. I když jsou už konstruovaná pro plně autonomní robotický provoz – nepočítá se ani s volantem, zatím to neumožňuje dopravní legislativa, a tak jízdu musí kontrolovat profesionální řidič.

Příkladem může být třeba vjezd na kruhový objezd. Zatímco lidský řidič zpravidla využije každé skuliny v provozu a na kruh vjede co nejdříve, robotické auto bude čekat dle předpisů zbytečně dlouho a ve špičkách bude blokovat provoz.

Podle některých teoretiků tedy může být v počátcích hlavní slabinou právě to, že bude chování autonomních vozů až příliš umělé. To by samo o sobě nebylo vůbec na škodu, problém ale spočívá v tom, že na to nejsou připraveni lidští účastníci provozu. Jsou to právě oni, kteří za roky testování vozů od Googlu způsobili všechny havárie. Minulý měsíc například řidič sedanu vrazil do autonomního vozu poté, co první vůz výrazně přibrzdil před přechodem.

Řešením tohoto nesouladu mezi čítankově korektním robotem a reálným člověkem by tak bylo snad pouze to, kdyby všechny vozy řídil robot a v rámci připravovaných protokolů vzájemné komunikace V2V by všichni bezdrátově koordinovali jízdu s okolím a s počítačovou přesností by optimalizovali veřejnou dopravu. Z provozu by tedy zcela vypadl složitě vypočitatelný lidský faktor, se kterým si chytrý autonomní vůz asi neporadí nikdy, protože jednoduše není člověk.

Témata článku: Google, Technologie, Legislativa

32 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Karel Jiný 7. 9. 2015 13:15:13
    Tvrdil jsem už dříve, že "autopilot" u aut bude mít smysl, až jej budou...
  • Mises 7. 9. 2015 13:05:17
    Jasně. Máme 2 problémy: - Nedokonalé roboty, které neumí zohlednit...
  • Jarda.abc 7. 9. 2015 8:29:07
    Tak nevím. U nás, od té doby co tam dali foťáky co fotí nepřiměřenou...
Určitě si přečtěte

Zrůdičky, podivnosti a jiné mobily, které se úplně nepovedly

Zrůdičky, podivnosti a jiné mobily, které se úplně nepovedly

** Jsou to exoti, kterým není rovno. Byla to hodně pestrá doba… ** Někdy chtěl designér šokovat, jindy prostě neměl talent ** Vzpomněli jste si na zrůdu, která ve sbírce chybí? Pište do diskuze

20.  2.  2017 | Kůžel Filip, Miksa Martin | 49

Svatopluk Bartík: Jak porazit mobilní kartel [rozhovor]

Svatopluk Bartík: Jak porazit mobilní kartel [rozhovor]

** Chtěl levné volání pro brněnské občany, ale nepovedlo se. ** Pak slíbil porazit český mobilní kartel. Jak na to chce jít? ** Spolek Telefonující.cz chtěl oznámit v březnu, ale aktuální dění jej donutilo k rychlejší akci

18.  2.  2017 | Kůžel Filip | 57

Týden mobilně 372: České datové pnutí a překrásná Nubia

Týden mobilně 372: České datové pnutí a překrásná Nubia

** Letos nás čekají velké věci. Na co se těšit a jak neskočit na špek? ** Ukážeme vám nádhernou a exotickou Nubii Z11 ** Nechybí ani tradiční pavlač s komentářem k tomu nej z celého týdne

18.  2.  2017 | Kůžel Filip, Láska Jan | 15