HromadnéŽaloby.cz půjdou po krku vykukům. První je na řadě UPC

Právník Petr Němec, kterého známe jako bojovníka proti poplatkům za vedení úvěrového účtu, představil svůj nový projekt. Tentokrát bude na svém webu sjednocovat poškozené spotřebitele k hromadným žalobám. První žaloby budou směřovat proti firmám UPC, BezReklamky a Český inkasní kapitál.

Lidem, kteří se cítí podvedeni a za svá práva si sami netroufnou bojovat u soudu, se podle všeho blýská na lepší časy. Právník Petr Němec, který se svou iniciativou Jdeto.de v České republice rozpoutal boj o zrušení poplatku za vedení úvěrového účtu, se začíná angažovat v dalším projektu. Společně s Tomášem Pospíšilem, působícím především na start-upové scéně, spouští internetové stránky HromadnéŽaloby.cz. Jde o jednoduchý nástroj, který může využít každý, kdo byl nějakým způsobem podveden či poškozen na svých právech a má podezření, že poškozených může být víc.

Klepněte pro větší obrázek
Z titulní strany www.hromadnezaloby.cz

„Cílem je stát se centrálním místem pro spotřebitele, ale i jiné, kteří se chtějí pustit do hromadné obrany svých práv. Chceme tak zkultivovat naše podnikatelské prostředí, zlepšit postavení českých spotřebitelů a stát se postrachem podvodníků. Rádi bychom změnili uvažování podnikavců, kteří spoléhají na to, že se lidé raději vyhnou soudním sporům a vše dobrovolně uhradí, protože se nechají zastrašit,“ představuje svou vizi spoluautor projektu Petr Němec.

Jak projekt funguje

Na webu Hromadnéžaloby.cz můžete vyhledat, zda se už neplánuje žaloba proti tomu, kdo vás podvedl, a jednoduše se přidat. Pokud takovou žalobu nenajdete, můžete ji sami navrhnout a dát podnět provozovatelům stránek. Ti návrh prostudují, a jestliže ho shledají relevantním, tak vaši žalobu aktivují. Pokud se k vám pak přidají další lidé, kteří byli poškozeni stejným subjektem, spojí autoři projektu celou skupinku s advokátem, který bude u soudu všechny zastupovat. „Hromadným postup je způsobem, jak ušetřit za advokáty a jak získat větší sílu. Náš projekt usnadní mnoho práce také těm, co se chtějí společně pustit do boje za svá práva a dosud se obtížně formovali v debatách, přes e-maily a v těch lepších případech přes speciálně založené, ale amatérské internetové stránky,“ dodává Petr Němec.

Nápad založit web, na kterém se budou sdružovat poškození spotřebitelé, se líbí i dalším právníkům. Projekt podporuje například Miloš Borovička z Občanského sdružení spotřebitelů TEST, advokátka Eva Frnochová a další. „Určitě je to nejlepší cesta pro nepoučené a neznalé lidi, vystrašené pověstmi o ‚drahotě‘ právníků. Mnoho lidí dodnes neví, že například Česká advokátní komora poskytuje i bezplatné služby, pokud finanční poměry klientovi nedovolují za služby zaplatit. Mnoho lidí ale na bezplatné služby stejně nedosáhne a advokát je pro ně prostě drahý. Hromadný postup má pak obrovskou výhodu v tom, že dokáže služby advokátů zlevnit a tím je, alespoň ve vybraných kauzách, zpřístupnit velkému okruhu postižených,“ myslí si Antonín Thurnwald z právního oddělení společnosti Partners.

První tři cíle: UPC, Český inkasní kapitál, BezReklamky

„Chceme se věnovat především kauzám spotřebitelským, ale zajímají nás i spory zaměstnanci versus zaměstnavatelé, případy, kdy byla nějaká skupina lidí poškozena, ať už škodou náhodnou, záměrnou, či ekologickou. Máme také už podněty z oblasti zdravotnictví a rozhodně jsme rovněž místem, kde se mohou spojovat i drobní podnikatelé proti podvodníkům a jiným,“ upřesňuje zaměření projektu Petr Němec. Ten zároveň zdůrazňuje, že HromadnéŽaloby.cz necílí na obří kauzy, jako je například spor o poplatek za vedení úvěrového účtu, který si zaslouží samostatný projekt, ale spíš na kauzy menší a regionální. „I žaloba, ke které se připojí deset lidí z Jeseníků proti nějakému místnímu chytrákovi, je pro nás zajímavá,“ dodává Němec.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
První rozjíždějící se kauzy

První tři společnosti, na které si chce projet HromadnéŽaloby.cz posvítit, jsou UPC Česká republika, Český inkasní kapitál a Bezreklamky, s. r. o. Společnost UPC po svých bývalých klientech požaduje smluvní pokutu za nevrácený modem ve výší 5 000 Kč (dříve 4000 Kč). Nový modem má přitom hodnotu cca 1200 Kč a po několika letech užívání maximálně 500 Kč. Smluvní pokuta je tak nepřiměřeně vysoká a příčí se dobrým mravům. UPC pokutu po svých klientech vymáhá a dokonce pohledávku prodává inkasní společnosti, kterou je právě Česká inkasní společnost. U soudu však tato inkasní společnost již mnohokrát narazila a soud její žalobu proti bývalým klientům UPC zamítl, protože označil pokutu za protiprávní. Mnoho klientů se však nechalo zastrašit a pokutu zaplatili. Právě jim nyní může projekt HromadnéŽaloby.cz pomoci soudní cestou získat peníze zpátky.

Třetí žaloba bude směřovat na společnost BEZREKLAMKY, s. r. o., která nabízí „snadný“ výdělek za umístění reklamy na vašem autě, zdi či plotě. Ačkoliv hovoří o mnoha klientech, kteří si takto vydělávají tisíce, skutečnost je trochu jiná. Klienti platí tisíce této společnosti, ale na žádné reklamě nikdy nevydělají. Ze smlouvy je patrné, že se společnost BEZREKLAMKY za nemalý peníz pouze zavazuje umístit nabídku vaší reklamní plochy na své stránky, které ale mají jen velmi malou návštěvnost, sliby společnosti BEZREKLAMKY tedy jsou nereálné.

Celý článek si přečtěte na webu Peníze.cz


Aktualizováno: Vyjádření k článku a nové službě nám zaslal Public Policy Manager společnosti UPC Juraj Gerbery: „Tito podnikatelé se snaží vydělat na několik let staré polemice o přiměřenosti výše smluvní pokuty za nevrácení zapůjčeného zařízení. Výše smluvní pokuty přitom byla součástí všeobecných obchodních podmínek, s nimiž se klient při podpisu smlouvy seznámil. Podnikatelé nabádají někdejší klienty, aby šli do předem prohraného sporu a museli tak zaplatit vzniklé náklady řízení. Přiměřenost výše smluvní pokuty totiž nakonec potvrdil i Ústavní soud ČR ve svém usnesení z prosince 2012 (spisová značka I.ÚS 2494/12).“

Témata článku: Kauzy

33 komentářů

Nejnovější komentáře

  • bigboban 25. 6. 2013 6:44:05
    UPC jsou svině. Od 1.1. mi v rozporu se smlouvou zdražili net. Snažili se...
  • sniperkh 25. 6. 2013 6:36:39
    To je teda gól, advokát Němec tady ze sebe dělá dobrodince, přitom právě...
  • tomas jurny 24. 6. 2013 22:29:03
    Nechapu proc lidi ten modem UPC nevrati ?
Určitě si přečtěte

Cynický Týden mobilně 360: Vánoce, operáci a Xiaomi Mi Note 2

Cynický Týden mobilně 360: Vánoce, operáci a Xiaomi Mi Note 2

** Zavádíme nový termit. Operák je nepříliš dobrý operátor ** Kritizujeme dárek pro vozíčkáře. Jsme cyničtí, nebo je chyba jinde? ** Představíme vám krásný Xiaomi Mi Note 2

19.  11.  2016 | Kůžel Filip, Láska Jan | 34