Jak Microsoft vyvíjel novou klávesnici pro Windows 8

Vyvinout softwarovou klávesnici pro Windows 8 nebylo nic jednoduchého. V Microsoftu museli myslet na tablety i dotykové monitory.

Příští verze Windows 8 bude vedle Metra lépe upravená pro dotyky i na desktopu, používá totiž trošku vylepšené algoritmy pro detekci dotyku než u svých předchůdců. Microsoft postupně pro dotykové prostředí upravuje i některé své webové služby – třeba Bing.

Nyní se firma na svém blogu Building Windows 8 pochlubila, jak pro nadcházející systém vyvinula novou softwarovou klávesnici, která bude zejména na tabletech asi nejčastěji zobrazovanou aplikací.

Klepněte pro větší obrázek
Takto vypadá softwarová klávesnice ve Windows 7 – bez pera se dotyky neovládá zrovna nejlépe

Klávesnice na obrazovce ve Windows 7 nebyla zrovna nejlépe optimalizovaná pro dotykové ovládání. Aby se to zlepšilo, musel Microsoft nejprve zjistit, jaký je nejběžnější způsob ovládání tabletů. Výzkumníci díky měření dotyků na zkušebních dotykových displejích zjistili, jaké mají lidé návyky.

Jak nejčastěji držíme tablet?

Tablet nejčastěji používáme třemi způsoby: můžeme jej mít položený na podložce a ovládat oběma rukama, můžeme jej držet v jedné ruce a ovládat tou druhou, nebo můžeme tablet držet oběma rukama a zároveň jej ovládat palci.

Klepněte pro větší obrázek
Tepelný sken dotyku na displeji

Tepelná mapa na obrázku výše ukazuje, kam dosáhnou palce v případě, že tablet držíte oběma rukama. Zelená barva značí pohodlně dosažitelná místa, žlutá barva místa dosažitelná, červená barva značí místa, která jsou dosažitelná jen s velkými obtížemi.

Takový design by se však velice špatně používal při držení oběma rukama. V případě širších tabletů by lidé palci nedosáhli na některé klávesy a psaní by bylo velice nepohodlné. Výzkumníci tedy dále podrobili zkoumání samotné psaní palci a našli tak místa, kde je psaní palci nejpohodlnější.

Microsoft samozřejmě oba tyto designy podrobil dalším testům. Na dobrovolnících ověřoval, jak design dotykové klávesnice přijímají, zároveň i sestavovali tepelné mapy použití klávesnice a také oční skeny, kdy se měří, kam se člověk vlastně dívá. Pokud nemusí stále hledět na klávesnici, ale je to dobrá klávesnice (nebo člověk znalý psaní všemi deseti).

Klepněte pro větší obrázek
Heatmapa s dotyky (níže) a pohledem očí (nahoře)

Na tepelné mapě jde vidět, že klávesnice uživateli vyhovovala – soustředil se více na psaný text a na klávesnici se při psaní tolik dívat nemusel.

Kvalita psaní na klávesnici je silně otázkou zvyku. Každý ji používá trošku jinak a platí to hlavně o těch, kteří neprošli kurzem standardizovaného psaní. Pokud nejste sekretářka, píšete třeba dvěmi, třemi prsty a jakmile vyměníte klávesnici, chrlíte jeden překlep za druhým. Samostatnou kapitolou je pak psaní na mobilech.

Spousta lidí má oblíbený určitý design lišící se od ostatních například jen ve velikosti Enteru a délce Shiftu, přesto jim změna klávesnice lišící se byť jen v těchto detailech činí velké problémy. Microsoft proto u dotykové klávesnice používá stejnou šířku jako u fyzické klávesnice – 19 mm. Při testování lidé dosahovali nejvyšší rychlosti psaní právě u této velikosti kláves – při zmenšení či zvětšení kláves se rychlost psaní snížila.

Klepněte pro větší obrázek
Jeden z prvních návrhů nové softwarové klávesnice pro Windows 8

Na obrázku výše vidíte, jak vypadal jeden z prvních exemplářů nové softwarové klávesnice. Při zkoumání Microsoft zjistil, že příliš velká klávesnice vyvolává v uživatelích klaustrofobické pocity.

Microsoft při výzkumu také zjistil, že počet kláves ovlivňuje následnou chybovost. Lidé zkrátka nemají rádi moc kláves. A čím víc kláves, tím vyšší je náchylnost k chybám. Proto se designéři snažili počet prvků na klávesnici co nejvíce omezit. Nebojte, nezkrouhli nám abecedu, ta má stále stejný počet písmen, ale zamysleli se, zda opravdu potřebujeme všechny možné shifty, alty, controly a inserty. No a (prý) nepotřebujeme.

Klepněte pro větší obrázek
Microsoft testoval použití klávesy „downshift“, ale ta se nakonec neuchytila

Microsoft tedy začal testovat určité změny na klávesnici, mezi něž patří i použití klávesy „downshift“. Tato klávesa, jak už je z jejího názvu patrné, je příbuzná s klasickým shiftem. Také bychom ji na klávesnici našli na místě, kde dříve býval pravý shift. Zatímco klasický shift zvedá písmena, „downshift“ odhaloval novou klávesnici pro psaní často používaných speciálních znaků a interpunkce.

Při testování se však zjistilo, že pravý shift máme natolik zafixovaný, že použití „downshiftu“ bylo problematické. Účastníci testu prostě pravý shift instinktivně používali i nadále a ne a ne své návyky opustit. Microsoft tedy nakonec od použití „downshiftu“ upustil.

Klepněte pro větší obrázek
„Downshift“ nakonec nahradila klávesa &123, která nás přepne na psaní čísel a speciálních znaků

Místo „downshiftu“ na klávesnici zůstal jak pravý, tak levý Shift i se svou normální funkcí. Najdeme zde i klasický Backspace, o kterém bylo v rámci testování zjištěno, že je to taktéž velice oblíbená klávesa, a pokud by byla odstraněna, uživatelé by ji stále podvědomě hledali.

Klepněte pro větší obrázek
Diakritiku napíšete dlouhým podržením stejně jako na mobilních platformách

Microsoft si je vědom i cílovou skupinou uživatelů tabletů, proto na dotykové klávesnici naleznete i klávesu pro psaní smajlíků. Novým klávesám musely udělat místo ty staré, pravý Ctrl tak zmizel i s oběma Alty. Nenajdete tu ani tabulátor, Caps Lock nebo Delete. Z kláves pro pohyb kurzoru zde naleznete jen šipky doprava a doleva.

Klepněte pro větší obrázek
Finální návrh klávesnice je na první pohled velice jednoduchý s malým počtem kláves, většina je skryta a zobrazí se až po stisknutí té správné klávesy
Diskuze (17) Další článek: Philips W732: Android, dualSIM a sloní výdrž

Témata článku: Microsoft, , , Nejvyšší rychlost, Micro, Nov, Windows!, Tepelná mapa, Pro +, Finální návrh, Caps lock, Velká klávesnice, Mic, Win, Jak, Žlutá barva, Klaus, , První návrh, Wind, Příští verze