Je v Česku opravdu tak draho?

V srpnu rozbouřila okurkovou sezónu zpráva OECD, která tvrdila, že Česko má jedno z nejdražších mobilních volání na světě. Jak je to doopravdy?

Srovnávací studie OECD (Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj, Organisation for Economic Co-operation and Development) porovnávala ceny za používání mobilních telefonů v různých zemích světa. Mezi nejdražší země patřily Spojené státy, z evropských pak Španělsko a Česko. To samozřejmě vyvolalo v českých médiích emotivní reakce. Málokdo se přitom pozastavil nad tím, že uváděné údaje jsou poněkud podezřelé.

Když volám málo

OECD rozdělilo uživatele mobilních telefonů do tří skupin podle toho, kolik minut provolají a kolik zpráv odešlou. Z neznámého důvodu uvádí všechny informace v ročních balících (např. 360 minut ročně), pro snadné srovnání jsme je proto vydělili dvanácti.

První skupinu tvoří zákazníci, kteří provolají měsíčně 30 minut a odešlou 33 textových zpráv. Ročně (pravděpodobně z dovolené) pak využijí 8 multimediálních zpráv, pro snadnost výpočtu budeme počítat 0,66 zpráv měsíčně. V konečném součtu se to srovná, některý měsíc prostě budete mít 1 MMS, jiný měsíc žádnou MMS.

Ve zprávě OECD bylo pro tohoto zákazníka vypočtena celoroční útrata 243,94 dolarů, což při aktuálním kurzu ČNB činí 4 332 Kč, tedy 361 Kč měsíčně. Jak se asi teď diví zákazník s tarifem Vodafone Nabito 119, který zaplatí 119 Kč paušálu, který utratí za 20 minut hovoru, a za zbytek (tedy 10 minut, 33 SMS a 0,66 MMS) mu operátor naúčtuje cca 112 Kč? Celkem ho tedy uvedená spotřeba vyjde na 227 Kč, což je o 134 Kč méně, než uvádí OECD.

Možná je ale levný jen Vodafone a ostatní jsou pekelně drazí. Podívejme se nejprve na T-Mobile. S tarifem Kredit 150 Hit zaplatíte 178,50 Kč měsíčního paušálu, za což získáte kredit 214,20 Kč. Ten samozřejmě vyčerpáte celý a ještě něco doplatíte, ve výsledku se ale na vaší faktuře objeví 224 Kč (oproti OECD šetříme 137 Kč). Konečně s tarifem O2 Zero zaplatíte za 30 minut, 33 textovek a 0,66 MMS dohromady 244 Kč.

Co průměrný zákazník?

Ve zprávě OECD je dále definován průměrný zákazník, který každý měsíc provolá 60 minut, odešle 50 zpráv a naši oblíbenou 0,66 MMS. Ponechme nyní stranou námitky, že u českých operátorů má průměrný zákazník asi o 40 minut větší spotřebu a zkusme porovnat částku vypočtenou OECD (484,34 dolarů ročně, tzn. 717 Kč měsíčně) se skutečnou nabídkou českých operátorů.

Podle ceníků je nejvýhodnější tarif Bav se s celkovou útratou 276 Kč (tedy o 441 Kč méně, než uvádí OECD!). Dejme ale tomu, že zpráva neuvažuje s tarify pro omezenou skupinu zákazníků, v tomto případě pro osoby mladší 26 let.

Mezi tarify pro dospělé můžete klidně zvolit T-Mobile Kredit 300 Hit (300 Kč paušál, za nějž dostanete 360 Kč kredit). Utratíte něco málo nad paušál, takže zaplatíte 354 Kč. Ano, opět se dostáváme hluboko pod výpočty OECD, tentokrát o 363 Kč). Pozadu nezůstávají ani další operátoři: Vodafone Nabito 350 (paušál i kredit shodně 350 Kč, celková útrata 367 Kč), případně O2 Zero (ignorujeme mnohem výhodnější O2 kůl pro mladé) s nulovým paušálem a útratou 453 Kč.

Voláte opravdu hodně

Do nejvyšší skupiny zařadila zpráva OECD zákazníky, kteří každý měsíc provolají 140 minut, odešlou 55 SMS a jednu multimediální zprávu. Podle analytiků by měl takový zákazník utratit za rok 851,34 dolarů, tedy po přepočtu a zaokrouhlení směrem nahoru 1 260 Kč měsíčně. Ani v tomto případě se čeští operátoři nenechají zahanbit.

Tentokrát začneme u O2. Budeme ignorovat jeho tarif pro mladé O2 Kůl, takže nám jako nejvýhodnější vychází shodně minutové tarify O2 Neon L a O2 Neon M. Zvolíme záměrně variantu s vyšším paušálem, tedy O2 Neon L, u něhož činí celková útrata 837 Kč, ovšem mimo špičku můžete volat do sítě O2 zdarma. Pokud byste dali přednost O2 Neon M, zaplatíte měsíčně 833 Kč a budete volat a odesílat SMS i MMS do sítě O2 o víkendech zdarma.

Je pravděpodobné, že tato sleva na volání (případně zprávy) do O2 sníží váš měsíční účet, takže se dostanete na podobnou výši útraty, jako s tarifem Vodafone Nabito 700. Ten vám za měsíční paušál 700 Kč dá kredit ve stejné výši, ke kterému si něco málo připlatíte a utratíte tak celkově 712 Kč. Ještě o něco výhodnější je pak tarif T-Mobile Kredit 500 Hit, se kterým zaplatíte svému operátorovi 657 Kč.

Kolik vydělá operátor

Sice to přímo nesouvisí se zprávou OECD, ale právě tento rozpor mě vyburcoval k sepsání výše uvedeného článku. Čeští operátoři pravidelně zveřejňují své finanční ukazatele. Jelikož se jedná o nadnárodní firmy s akciemi na nejrůznějších světových burzách, musí být tyto ukazatele ověřeny nezávislým auditem. Lze jim tedy věřit (na rozdíl od zpráv OECD).

V rámci finančních ukazatelů operátoři zveřejňují průměrnou měsíční útratu přepočtenou na jednoho zákazníka – ARPU (Average Revenue per Unit). Jednoduše se vydělí celkový příjem operátora počtem zákazníků. Logika velí, že tato hodnota by měla alespoň přibližně odpovídat částce, kterou podle OECD utratí měsíčně průměrný zákazník. Respektive ARPU by mělo být podstatně vyšší, protože kromě volání a zpráv zahrnuje také mobilní datové přenosy, příjmy z roamingu apod.

ARPU českých operátorů se ovšem pohybují okolo 500 Kč (O2: 526 Kč, Vodafone: 547 Kč, T-Mobile: 472 Kč). Zpráva OECD ale uvádí útratu průměrně telefonujícího zákazníka 717 Kč měsíčně.

Balíčky to vylepší

Osobně příliš nechápu, jak OECD došla ke svým výsledkům. Je pravděpodobné, že nezapočetla volné minuty příslušející k tarifům nebo jednoduše vzala nejnižší (rozuměj nejdražší) tarif. Pouhou správnou volbou tarifu se totiž dostaneme na hodnoty přibližně poloviční.

Schválně jsem u jednotlivých typů zákazníků spočítal průměrnou útratu u všech třech operátorů a zkusil se podívat, na jaké místo v žebříčku by nás posunuly správně stanovené hodnoty. Samozřejmě chápu, že pokud stejně nepřesným způsobem stanovuje OECD částky i u ostatních zemí, postrádá jakékoli srovnání význam.

Ale jen pro pobavení. Minimálně utrácející zákazník zaplatí operátorovi měsíčně v průměru 232 Kč (o 129 Kč méně oproti OECD), což činí za rok 157 dolarů (srovnej s 244 dolary podle OECD). S touto hodnotou se řadíme na 15. místo žebříčku, pod průměr OECD! Ještě výraznější je to u tzv. průměrného zákazníka, který utratí v průměru 391 Kč (OECD uvádí 717 Kč), což za rok po přepočtu na dolary činí 264 dolarů (OECD uvádí 484 dolarů). Po přepočtu se tedy dostáváme až na 21. místo seznamu! Jak jsou na tom čeští nejaktivnější zákazníci? Po zprůměrňování činí jejich měsíční útrata 735 Kč, ročně po přepočtu tedy 497 dolarů (OECD nám vypočetlo 851 dolarů). Korigovaná útrata nás tedy přesunula z třetího na čtrnácté místo žebříčku (těsně nad průměr OECD).

Do našich výpočtů jsme ovšem ještě pořád nezapočítali nejrůznější výhodné balíčky, které s nejvyšší pravděpodobností vaši útratu ještě dále sníží. Je totiž jasné, že určité významné procento hovorů směřujete na jednoho či několik lidí (lze tedy aktivovat balíček pro výhodnější volání na toto číslo nebo čísla), můžete si koupit balíček s určitým množstvím minut či textových zpráv za výhodnou cenu apod.

Vypadá to, že v Česku není ani zdaleka tak draho, jak se po zveřejnění zprávy OECD říkalo. Je ovšem otázka, jak by vypadal žebříček, kdyby všechny země udělaly podobně důkladný výběr tarifu, jako jsme se pokusili my v tomto článku…

Témata článku: Operátoři

47 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Martin 14. 4. 2010 11:23:02
    Smažte ten článek, nebo ho opravte, aby zbytečně nemátl většinu lidí,...
  • Furret 10. 9. 2009 11:23:51
    Možná to není tak drastiké, jak napsalo OECD, ale pořád je tu zatraceně...
  • JJ 1. 9. 2009 8:37:26
    Autor článku zřejmě netuší, co vůbec píše. Takový článek by mohl vyjít...