Lidé nechtějí tablety, chtějí iPady (analýza)

Když tablet, tak iPad. Chce ho polovina zájemců o tablet, zbytek výrobců mezi sebou svede bitvu o zbývající procenta tržního zájmu.

O tom, že se Apple trefil s iPadem do černého, není sporu – tablet jednoduše vyplňuje tržní výklenek mezi přenosnými počítači a smartphony. Americký výrobce tak definoval celý segment trhu a podobně jako v případě iPhonu se cestou napodobování posléze vydali mnozí konkurenti Applu. Na trhu je po tabletech stále hlad a dá se na nich slušně vydělat, takže se nabízí otázka: Kdo z výrobců bude mít navrch a inkasuje miliony dolarů od tabletuchtivých zákazníků?

Bude to jihokorejský drak Samsung, neméně ambiciózní HTC, ostružina pro manažery, suverénní Apple nebo snad někdo úplně jiný? Podle pozorovatelů trhu ze společnosti Sanford Bernstein připadnou vavříny vítězství právě Applu, do pozice jasného lídra staví společnost z kalifornského Cupertina jejich nedávná analýza.

Klepněte pro větší obrázek
iPad kraluje tabletům a podle analytiků tomu tak i zůstane

Podle predikce analytiků bude Apple na trhu tabletů dominovat minimálně několik dalších let, jelikož uživatelé nechtějí „jen“ tablet, chtějí iPad. Bernstein prováděl průzkum trhu v USA a ve Velké Británii a výsledek prezentuje analogií iPodu. Jednoduše řečeno iPod se stal synonymem MP3 přehrávače a iPad se už teď stal synonymem pro tablet. Také proto bude Apple na poli tabletů dominovat.

iPod = MP3 přehrávač, tablet = iPad

Průzkum přinesl také další zajímavosti. Třeba, že nejlépe se prosadí ten konkurent iPadu, který dokáže svůj tablet po vzoru Apple co nejlépe okopírovat. Může to znít nedůvěryhodně, ale o menší tablety, které se iPadu nepodobají, není dle analytiků příliš velký zájem. Například jen málo spotřebitelů, nějakých 15 %, preferuje sedmipalcový displej oproti desetipalcovému.

Naopak celá polovina respondentů se pevně přiklání k 10" přístroji, což je špatná zpráva pro výrobce jako je kanadská společnost Research In Motion (RIM), výrobce manažerských mobilů BlackBerry, která nedávno odstartovala svůj tablet PlayBook. Bernstein vidí perspektivu 7“ modelů jasně – špatně. Dokazuje to také vlažné přijetí modelu Galaxy Tab od Samsungu.

O tom, že Apple je na poli tabletů, jak se lidově říká silný v kramflecích, svědčí následující grafy. Ten říká, že nakousnuté jablíčko je zhruba čtyřikrát silnější než kterákoli jiná značka. Otázka je jasná – jakou značku zvolíte při koupi tabletu?

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Zdroj: Bernstein, průzkum byl proveden na reprezentativním vzorku 200 respondentů v USA a UK

Bernstein dále uvádí, že konkurovat Applu a jeho perfektnímu hardwaru, softwaru, ekosystému aplikací a v neposlední řadě síle značky jako takové nebudou mít jeho konkurenti vůbec snadné. Průzkum přiřknul Applu jak v USA, tak ve Velké Británii padesátiprocentní přízeň nebo chcete-li poptávku, což je ohromný náskok a číslo, které konkurenti Applu nedají dohromady ani společně.

Klepněte pro větší obrázek
Další důkaz dominance Applu na poli tabletů přinesl report ComScore. Ukazuje, že datový provoz tabletů vedou jednoznačně iPady. Zdroj: AppAdvice

Přitom značky jako BlackBerry, HTC, Nokia, Samsung a Motorola patří v příbuzných segmentech trhu jako jsou chytré mobily mezi velmi zvučné značky. Dle Bernsteinu je až zarážející, že na trhu tabletů mají sotva pár procent.

Scénář pro rok 2012

A co do budoucna? Bernstein vidí dva scénáře vývoje, v obou zůstává Apple v sedle a pevně drží otěže. Ten první počítá s tím, že tablety zůstanou prémiovým zbožím a s Applem jako dominující firmou. Druhý pak počítá s tím, že Apple vévodí high-end segmentu a low-end segment si rozdělí zbylí výrobci.

  1. možný scénář je následující:
    • Apple kontroluje přes 60 % trhu
    • Zbytek trhu je roztříštěn, rozdělen mezi ostatní výrobce
    • Hrubá marže v odvětví se pohybuje v rozmezí 25 – 35 %
    • Průměrná prodejní cena (ukazatel ASP) se převyšuje 500 dolarů
    • Prodeje nových přístrojů v roce 2012 nepřekročí 100 milionů kusů
  2. scénář vypadá následovně:
    • Apple zůstává největším hráčem
    • Naroste počet OEM výrobců v low-end segmentu
    • Hrubá marže v odvětví se pohybuje v rozmezí 10 – 35 %
    • Cena tabletů začíná na úrovni 200 dolarů
    • Prodeje nových přístrojů mezi 120 a 150 miliony v roce 2012

A co vy? Vlastníte nějaký tablet? Plánujete či uvažujete o jeho koupi? Produkt kterého výrobce je nejbližší vám a proč?

Zdroj: AllThingsD

Témata článku: Tablety, iPad

279 komentářů

Nejnovější komentáře

  • wyfff 15. 11. 2011 17:15:06
    Az na to ze v tomto pripade vsetci chcu Bentley(iPad) a o Fabie nikto ani...
  • Ondřej Suk 16. 7. 2011 10:05:09
    Nechápu tvůj konfrontační dovětek... za svoje jméno ani názory se...
  • František Novák 16. 7. 2011 7:58:24
    Ale samozřejmě že jde, stačí se jen zaregistrovat a povolit zobrazování...
Určitě si přečtěte

Týden mobilně 362: Huawei s Harmanem a Samsung bez Notu

Týden mobilně 362: Huawei s Harmanem a Samsung bez Notu

** Nepovedený Note se povedlo ukočírovat, přesto Samsung čekají zásadní změny ** MediaPad M3 je luxusní tablet, který Huawei nekazí cenou ** Na Mobilní pavlači okomentujeme nejzajímavější zprávy uplynulého týdne

3.  12.  2016 | Kůžel Filip, Láska Jan | 11

Vybrali jsme 11 tabletů, které udělají největší radost pod stromečkem

Vybrali jsme 11 tabletů, které udělají největší radost pod stromečkem

** Jak se zorientovat v široké nabídce tabletů a proč tablet vůbec chtít? ** Vybíráme 11 nejlepších napříč cenovým spektrem ** Cena použitelných modelů začíná na dvou tisících

29.  11.  2016 | Láska Jan | 22