Má Vodafone problém? Chce peníze bez ptaní

Účtovat další poplatky za data bez výslovného souhlasu zákazníka se zdá být v rozporu se zákonem. Zeptali jsme se Vodafonu i na ČTÚ.

Vodafone oznámil, že v rámci „modernizace portfolia služeb“ chystá na září novou politiku uplatňovaní FUP limitu na mobilní internet. Namísto běžné praxe (zpomalení na řádově desítky kB/s) naúčtuje 49 Kč za dalšíporci dat plnou rychlostí. Problém je v tom, že tato novinka (operátor ji pojmenoval „Data nad rámec balíčku“) bude od 13. září platit pro všechny automaticky, nikoli s výslovným souhlasem zákazníka.

 

Zákazník může projevit vůli a požádat o návrat do aktuálního stavu: zpomalení dat po dosažení FUP a žádné poplatky navíc. Nový občanský zákoník (úplné znění zákona najdete zde) však říká v § 1817 následující:

Podnikatel nesmí po spotřebiteli požadovat další platbu, než kterou je spotřebitel povinen uhradit na základě hlavního smluvního závazku, pokud spotřebitel nedal k této další platbě výslovný souhlas.“

Právníci bez prémií?

I když má operátor právo smluvní podmínky jednostranně měnit (když zákazníka vyrozumí alespoň měsíc dopředu, nejde v tomto případě o změnu s výslovným souhlasem zákazníka. Jde o změnu podmínek, se kterou zákazník defaultně souhlasí, pokud se neozve s opačným stanoviskem. Jinak řečeno jde o změnu podmínek s nevysloveným souhlasem. Ještě jinak: zaplatíte i za to, co jste nechtěli.

Pokud se po 13. září bude zákazník cítit poškozen, že operátor účtuje poplatky za služby, které si neobjednal, může poplatek reklamovat. V případě neuznání reklamace je zde arbitr v podobě Českého telekomunikačního úřadu, který by spor rozhodoval. Můžeme si klást otázku, jak je možné, že nové podmínky prošly právním oddělením Vodafonu, resp. zda má operátor jasno v tom, zda změny, které chystá, nejsou v rozporu se zákonem.

Co na to Vodafone a ČTÚ

Vodafone však trvá na svém, jeho mluvčí Markéta Kuklová nám poslala následující vyjádření: 

„Nabídka Vodafonu ohledně účtování datových služeb v souladu s novým občanským zákoníkem je. Datové služby a způsob jejich účtování jsou součástí hlavní smlouvy o poskytování služeb elektronických komunikací. Konstrukce smlouvy vyplývá ze zákona o elektronických komunikacích a změna podmínek účtování datových služeb je s ním v souladu také. V rozporu s § 1817 občanského zákoníku by byl hypotetický případ, kdy by plnění požadované po zákazníkovi spočívalo v úhradě jiných služeb nebo zboží nad rámec poskytování služeb elektronických komunikací. To však tento případ není, jedná se pouze o změnu účtování stejné služby.“

„Změnu děláme proto, že víme, že zákazník, který vyčerpá datový objem, chce používat víc mobilního internetu, než kolik dostal v rámci svého balíčku. A chce ho používat v nejlepší možné kvalitě. Zákazníky o tomto kroku předem informujeme. Informační kampaň začala, další fází bude v dohledné době microsite s kompletními informacemi souvisejícími s toutou změnou. Každý zákazník si může vybrat, zda se chce vrátit ke staršímu způsobu zpomalování a my budeme tuto jeho volbu repektovat.“

Kde jsou dva názory, je potřeba „soudce“, a tím by měl v tomto případě být Český telekomunikační úřad. Od jeho mluvčího Martina Drtiny jsme dostali následující vyjádření:

ČTÚ tuto záležitost momentálně prošetřuje, a to ze dvou pohledů:

1) zda operátor vyrozuměním o změně smlouvy rozesílaným jako příloha k vyúčtování splňuje své informační povinnosti podle § 63 odst. 6 ZEK a

2) zda se nemůže jednat o agresivní obchodní praktiku s poukazem na Přílohu č. 2 písm. f) zákona o ochraně spotřebitele, podle které je agresivní obchodní praktikou, pokud podnikatel požaduje na spotřebiteli okamžitou nebo odloženou platbu za výrobky nebo služby, které mu dodal, ačkoli si je spotřebitel neobjednal.

Do ukončení tohoto šetření nelze předjímat, k jakému závěru ČTÚ dospěje.

Kauzu budeme i nadále sledovat.


Na možný rozpor nových podmínek Vodafonu s občanským zákoníkem upozornil spotřebitelský rádce dTest.

Témata článku: Internet v mobilu, Nákup a ceny, Vodafone, Kauzy, ČTÚ, Peníze, Problém

105 komentářů

Nejnovější komentáře

  • jirihuf 29. 7. 2014 15:30:29
    Já od nich z tohoto důvodu po 14 letech odešel a ihned jsem převedl i...
  • xray0045 29. 7. 2014 14:53:38
    Arbitr v podobe CTU, opravdu? Jeden z nejlepsich vtipu letosniho roku.
  • Alex Colombo 29. 7. 2014 12:25:29
    Mám na tuto problematiku trochu jiný názor, než většina lidí zde, tak snad...
Určitě si přečtěte

Jsme zase tam, kde jsme byli. Operátoři v ČR jsou pekelně drazí

Jsme zase tam, kde jsme byli. Operátoři v ČR jsou pekelně drazí

** Telekomunikační trh v ČR stagnuje, ceny se roky nepohnuly ** Podobně draho je v Rumunsku, Bulharsku, Řecku a na Maltě ** Na západ od našich hranic jsou ceny nižší, dokazuje „euroanalýza“

Včera | Pospíšil Aleš | 50

Vybrali jsme 11 nejlepších levných smartphonů do 5 tisíc. Který si nadělíte?

Vybrali jsme 11 nejlepších levných smartphonů do 5 tisíc. Který si nadělíte?

** I když je cena limitem, dá se vybrat rozumný smartphone ** Levný smartphone umí víc než obyčejný mobil ** Připravte si minimálně 2 tisíce korun

1.  12.  2016 | Láska Jan | 11

Šéf DPP: E-mail si v metru vyřídíte už na jaře 2017

Šéf DPP: E-mail si v metru vyřídíte už na jaře 2017

** Kdy si z metra zavoláme nebo si v tramvaji nabijeme telefon? ** Zeptali jsme se Martina Gillara, generálního ředitele DPP ** Gillar řídí 10 000 zaměstnanců, funkce se ujal 18. května 2016

29.  11.  2016 | .cz Blesk, Neckářová Martina | 25