Mobil ve škole: od tabu k učební pomůcce

Dnes jsou mobilní telefony přísně zakázané. Situace by se ale brzy mohla otočit, učitelé mají konkrétní představu, jak by mobil při vyučování využili.

Mobilní technologie je už mezi námi natolik rozšířená, že se s ní setkáváme prakticky neustále. Ráno když jdete do práce či do školy, automaticky už si ke klíčům a peněžence berete i mobil, když jste bez mobilu, cítíte se tak trochu nesví.

Jedním z míst, kde jsou mobily prozatím tabu, je škola. Tam jsou tyto přístroje brány jako rušivé elementy, které snižují pozornost žáků, a rozptylují je od učiva. Co byste ale řekli integraci mobilních telefonů do výuky? V Jižní Koreji jsou napřed a rozhodli přejít během několika let z učebnic na tablety.

V USA byl proveden mezi učiteli menší průzkum, zdali by měli nějaké konkrétní představy o tom, jak by mobilní telefon či tablet mohl pomoci při výuce. Z průzkumu vzešly tři základní koncepty využití.

  • Zpětná vazba

Při pokládání otázek třídě už nebude učitel čekat, kdo se přihlásí, zareagují všichni prostřednictvím speciální aplikace v mobilu, zmiňována byla i možnost odpovědi přes Twitter. Učitel bude mít přehled o znalostech všech žáků, tím pádem i od těch, kteří by svůj názor před třídou neřekli.

  • Individuální přístup

V několika školách v USA mají ve třídě interaktivní tabule, kde mohou žákům prezentovat informace z internetu. Chtěli by ale od žáků i zpětnou vazbu, prostřednictvím tabulí by mohli každému žáku individuálně zadávat úkoly přímo do jeho telefonu či tabletu. Nemusel by být jeden úkol pro celou třídu, k žákům by učitel přistupoval více individuálně na základě úrovně jejich znalostí.

  • Podpora kreativity

Učitelé by chtěli, aby ve školních projektech žáci ukázali více kreativity, a využili k tomu kamery v mobilních telefonech. Představují si to tak, že by natáčeli videa na konkrétní zadaná témata, a pak je sdíleli se svými spolužáky, či je prezentovali před celou třídou.

Po žácích a studentech samozřejmě nemůžeme chtít, aby telefon používali celý den v každém předmětu. Jde o to jen nastavit ty správné hranice, kdy to bude skutečným přínosem. To už je ale věcí učitelů, uvidíme v horizontu několika let, zdali se používání telefonů ve výuce alespoň někde v USA prosadí.

Myslíte si, že tahle idea má šanci uchytit se i v České republice? Pokud máte děti, uvítali byste v budoucnu, aby aktivně mobil ve školách používali? Máte rozumné argumenty proč ano, a proč ne?

Via conversations.nokia.com

Témata článku: Koncepty

31 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Rodič 1. 8. 2011 15:12:31
    Jen tak mimochodem: Moje dcera chodí do druhé třídy ZŠ v obci s asi 700...
  • Smolík 29. 7. 2011 21:38:13
    Je smutné, kam nás ta slavná "amerikanizace" školství dostala. Kde jsou ty...
  • Tomas 29. 7. 2011 9:16:33
    Podle mě tablet není evolucí tužky a papíru. Pokud bych chtěl dát do škol...
Určitě si přečtěte

Zrůdičky, podivnosti a jiné mobily, které se úplně nepovedly

Zrůdičky, podivnosti a jiné mobily, které se úplně nepovedly

** Jsou to exoti, kterým není rovno. Byla to hodně pestrá doba… ** Někdy chtěl designér šokovat, jindy prostě neměl talent ** Vzpomněli jste si na zrůdu, která ve sbírce chybí? Pište do diskuze

Dnes | Kůžel Filip, Miksa Martin | 30

Týden mobilně 369: O zahnuté budoucnosti a budoucím bestselleru od Xiaomi

Týden mobilně 369: O zahnuté budoucnosti a budoucím bestselleru od Xiaomi

** Ohebné telefony nás patrně neminou. Chceme je vůbec? ** Představíme vám 4. řadu legendárních Xiaomi Redmi ** Po Mobilní pavlači dostanete malý ještě bezdrátový bonus

28.  1.  2017 | Kůžel Filip, Láska Jan | 28

TAP. Klávesnice, jakou jste ještě neviděli

TAP. Klávesnice, jakou jste ještě neviděli

22.  1.  2017 | Kůžel Filip | 5