Mobilní operátoři začínají nabízet virtuální desktopy

Mobilní operátoři, a vlastně všichni, kdo mají výkonná datová centra, zkoušejí nový obchodní model - virtualizované desktopy. V Česku začíná Telefónica.

Telekomunikační operátoři po celém světě si začínají pohrávat s myšlenkou, že svým zákazníkům začnou vedle svých klasických služeb, jako jsou třeba datové a hlasové tarify, nabízet také virtualizované počítače. Mají pro to vybudovanou infrastrukturu a tento druh služeb pro ně může znamenat nový a velice zajímavý zdroj příjmů.

„Je to nový trend. Operátoři potřebují nové obchodní příležitosti,“ vysvětluje téma virtualizovaných desktopů Miloš Hrnčár ze společnosti Citrix, která operátorům dodává software, jenž jim umožňuje nové služby stavět a nabízet. Poskytovatelům mobilních služeb neustále padají příjmy z klasického volání a komunikace přes SMS na úkor datové komunikace. Operátorům tak reálně hrozí, že se stanou pouhými poskytovateli internetového připojení a ztratí svůj byznys s vysokými maržemi. Desktopy jako služba mohou být jednou ze zajímavých cest, jak si byznys s přidanou hodnotou udržet.

Počítač jako doposud, ale v datacentru

Windows a jakýkoliv další operační systém dnes běží na lokálním pevném disku daného počítače, stejně jako množství aplikací a dat. Firmy tak musí řešit správu takových strojů, jejich zabezpečení, podporu a další problémy. Tzv. virtualizované desktopy ale z klasických počítačů dělají pouze příjemce a jednoduché terminály.

Koncepce je v tomto případě jednoduchá: to, co doposud běželo na fyzických strojích, je přeneseno na servery do datových center a uživatelé se ke svým Windows přihlašují na dálku z jakéhokoliv zařízení (nejenom počítače a notebooky, ale také chytré telefony nebo tablety) a odkudkoliv, kde je internetové připojení. Z uživatelského hlediska navíc nepoznají rozdíl – vše pro ně funguje tak, jako doposud.

Z pohledu firem je to ale rozdíl naprosto zásadní. Už není nutné se starat o hromadu přístrojů, ale stačí vše spravovat centrálně na serverech. Uživatelé mohou pracovat na svém počítači v práci a stejně tak se mohou ke své pracovní ploše připojit doma z notebooku nebo na cestách z iPadu. Žádná instalace počítače, stačí vytvořit účet a uživateli předat přihlašovací údaje.

A právě tady cítí operátoři příležitost. Disponují totiž obrovskými a výkonnými datovými centry a datovou kapacitou, takže mají ideální východisko proto, aby desktop jako službu mohli začít nabízet firmám. „Už je opravdu hodně telekomunikačních operátorů, kteří chtějí nabízet desktop jako službu pro malé a střední podniky,“ potvrzuje Hrnčár v rozhovoru pro Connect.cz.

Datový tarif a virtuální počítač, prosím

Operátor si tak na své infrastruktuře může zprovoznit platformu pro virtuální desktopy a zákazníkům pak tuto službu nabízet stejně, jako nyní nabízí datové nebo hlasové tarify. Zákazníci výměnou za pravidelně měsíční platby mohou využívat virtualizované počítače, bez toho, aniž by museli řešit nákup licencí, zálohování, správu, bezpečnost, ukládání dat a další aspekty.

Tento koncept je dál, než by se na první pohled mohlo zdát. „Podobné pilotní projekty vznikají už i ve východních zemích. Jeden operátor v bývalé Jugoslávii už desktop jako službu nabízí,“ popisuje Hrnčár, který v Citrixu šéfuje právě několika východním zemím v regionu EMEA. Také v Česku už se objevila první vlaštovka – nový typ služeb začala nabízet zdejší pobočka Telefónicy.

Nemusí to být ale pouze operátoři, kteří desktop jako službu mohou nabízet. „Tento typ byznysu je pro všechny subjekty, které mají datové centrum a infrastrukturu a potřebují nový obchodní model,“ říká Hrnčár. „Například v mém regionu toto nabízí jedna banka v Turecku.“ Samotný Citrix se do přímého poskytování služeb pouštět nechce a zůstává pouze dodavatelem technologií, díky kterým je možné virtualizované desktopy provozovat a nabízet.

Citrix představil projekt nazvaný Avalon, díky kterému může kdokoliv s provozováním virtualizovaných počítačů začít. Díky tomuto produktu je možné desktopy provozovat jako cloudovou službu nad prakticky jakýmikoliv technologiemi, i konkurenčními. Není nutné se tak omezovat pouze na virtualizační a cloudové nástroje přímo od Citrixu, ale je možné využít třeba technologie od Microsoftu nebo VMware.

Virtualizaci desktopů už podle Hrnčára nestojí v cestě příliš překážek. „Bezpečnost je v mnoha ohledech a případech v datových centrech poskytovatele mnohem vyšší, než ve vnitrofiremních.“ Také sítě, které jsou k provozování takového typu služeb potřeba, už dozrály do bezproblémového stavu. I když samozřejmě jak v kterých částech světa. Citrix, ale i další jeho konkurenti, se snaží vyvíjet síťové nástroje, které dokáží s toky dat pracovat a vše optimalizovat.

Veřejné cloudy na začátku, privátní už fungují

Poskytování desktopů jako služby operátory je ale teprve na začátku. Přes partnery a poskytovatele je v současné době provozováno pouze kolem 300 tisíc virtuálních desktopů. Mnohem větší množství se jich ale provozuje přímo v rámci firemních sítí. Koncepce je podobná, ovšem s tím rozdílem, že firmy nesvěřují svá data někomu cizímu, ale vše si provozují v rámci svých vlastních datových center.

V Česku tak činí například Česká pojišťovna, která provozuje kolem 200 poboček a musí se vypořádat s mnoha externími zaměstnanci, kteří používají vlastní počítače, ale zároveň potřebují přístup k firemním datům. „Virtualizace desktopů je krásná v tom, že snižuje složitost, s jakou se IT uživatelům doručuje,“ pochvaluje si v rozhovoru šéf IT v České pojišťovně Lukáš Klášterský. 
 

Klepněte pro větší obrázek
Virtuální desktopy je možné doručovat na počítače, chytré telefony, tablety a tenké klienty (na obrázku Dell Wyse Technology).

Pojišťovna má aktuálně virtualizovaných okolo 50 procent všech svých počítačů. „To má ohromný efekt z hlediska podpory uživatelů. Prostředí je extrémně stabilní, zavedli jsme vzdálenou podporu, významně klesl počet hlášených problémů a jednoduchý je také monitoring,“ vypočítává Klášterský pozitivní dopady. Díky tomuto kroku se navíc podařilo centralizovat data a více než 400 aplikací.

To, že uživatelé najednou nepoužívají operační systém a aplikace z vlastního počítače, ale z datového centra, pro ně žádný problém nepřináší, naopak. „Pro uživatele byl efekt takový, že mají zevnitř i zvenku firemní sítě pořád to samé prostředí. Přihlásí se kdokoliv odkudkoliv a pořád jsou na tom samém.“ Jinými slovy není problém se přihlásit jak v práci v kanceláři na stolním počítači, tak na notebooku doma nebo na iPadu na cestách.

Brzda v podobě licencí

Jakmile společnosti takový systém rozchodí, je možné slýchat podobné pozitivní ohlasy. Větší problémy ale vznikají při samotném zavádění virtualizace desktopů. „Nejsložitější je vyladit licenční model. Dívali jsme se na to, kolik utratíme za licence, a tomu jsme pak přizpůsobili techniku,“ říká Klášterský.

Na počátku je samozřejmě nutné nakoupit software, který virtualizaci počítačů a aplikací zvládá, typicky tedy nástroje například od Citrixu nebo VMware. Jenže nákupem licencí za tento software to nekončí. Konkrétně Česká pojišťovna zvolila technologie od Citrixu, platby ale nešly pouze této společnosti. „V rámci tohoto projektu se neplatilo pouze za licence Citrixu, ale také Microsoftu.“ Redmond si stále bere tzv. virtual access poplatky za virtualizaci Windows a dalších aplikací, které mohou celý přechod prodražit.

Klepněte pro větší obrázek
Česká pobočka Telefónicy začala službu virtuálních desktopů propagovat také přes inzerci v tisku.

„Pokud nám mají klesat náklady, museli jsme to tak udělat. Součástí projektu bylo dívat se na to, jaký to bude mít pozdější dopad,“ vysvětluje rozhodnutí Klášterský. Virtualizace desktopů se nakonec dle jeho slov vyplatila. Mimo jiné proto, že dokáže ušetřit náklady na správu.

Také samotný Citrix věří, že se přechod vyplatí. „Cena pořízení samozřejmě zahrnuje také další položky jako storage systémy, software a další, ale cena samotného Citrixu není brzda v rozvoji a návratnost je jasná,“ vysvětluje Miloš Hrnčár.

Citrix a celý trh s virtualizovanými desktopy těží ze současného trendu přechodu na mobilní zařízení. „Nám je jedno, jaké zařízení zákazníci mají, jsme schopní dodat aplikaci kamkoliv,“ říká Hrnčár. Už i značná část tuzemských firem umožňuje zaměstnancům nosit si do zaměstnání vlastní přístroje (tzv. bring your own device koncept), což podle Hrnčára jeho společnosti hraje do karet.

Citrixu je proto v podstatě jedno, zda si firmy virtualizované desktopy budou provozovat sami, nebo k tomu zvolí operátora. Světová desktopová virtualizační jednička prodá svůj software oběma stranám. Otázkou však je, zda tento současný koncept v budoucnu nakonec nebude vytlačen nativními aplikacemi pro mobilní platformy, nebo službami běžícími ve webovém prohlížeči.

Témata článku: Operátoři, Hospodaření a finance

4 komentářů

Nejnovější komentáře

  • 2jery 13. 6. 2012 18:28:29
    Takže už jste vlastně veřejné osoby, bo o Vás budou všichni vědět všechno...
  • MetalDragoness 13. 6. 2012 15:07:07
    Muzu se zeptat, z jakeho tisku presne je ten nascanovany clanecek od O2?...
  • Sodja 13. 6. 2012 12:41:51
    Proc se vlastne mluvi o virtualizovanych "desktopech", kdyz vubec nemusi...
Určitě si přečtěte