Mobilní reklama: jedna z mála věcí, která Applu příliš nejde

Mobilní internetová reklama je prozatím trh malý, minimálně oproti běžné webové reklamě. Zatímco přímo zobrazovaná reklama na webech a reklama ve vyhledávání za první polovinu roku 2011 vynesly téměř 15 miliard dolarů, mobilní statistiky hovoří o mnohem menších číslech. Podle dostupných údajů společnosti IDC letos mobilní reklama ve Spojených státech vydělá zhruba 630 milionů dolarů.

Není překvapením, že stejně jako klasické internetové reklamě, tak i té mobilní vévodí Google se svým systémem AdMob. Ještě před rokem měla firma Larryho Page podíl 19 procent, stejný, jako měl konkurenční Apple s iAd. V Googlu se ale začínají na mobilní byznys stále více orientovat a vidí v něm obrovskou příležitost do budoucna. Ne pouze díky prodeji reklamy do mobilů a mobilních služeb, ale zejména díky sběru různých dat (díky geolokačním službám, mapám, vyhledávání, nakupování atp.), které pak budou moci využít skrze celé své portfolio. I proto v Mountain View vsadili na Android a tak silně ho podporují.

Padající Apple

Zatímco Google od loňského roku povyrostl, Apple se propadl na 15 procent a předehnala ho dokonce společnost Millennial Media. Cupertino se potýká s klesajícím zájmem o prodej reklamy přes iAd. Inzerenti si stěžují, že má Apple příliš přísné schvalovací procesy zveřejňovaných reklam, což odráží přísnou politiku schvalování aplikací a časopisů, má příliš vysoké ceny a reklama se zobrazuje pouze v produktech s iOS, kdežto Google a jiní konkurenti (včetně Microsoftu) umožňují reklamu dostat do všech platforem.

Klepněte pro větší obrázek
V mobilní reklamě se letos protočí okolo 630 milionů dolarů. Apple se propadl z loňského prvního místa na třetí (z 19 na 15 procent). Příští rok mu navíc přibyde další silný konkurent v podobě Facebooku.

Pokud si v současné době chcete pořídit mobilní reklamu od Applu, za každých tisíc zobrazení zaplatíte 10 dolarů, přičemž další 2 dolary navíc zaplatíte v případě, že uživatel na reklamu klepne. Ne zcela výhodné podmínky doprovází také minimální vklad, který v rámci jedné kampaně musíte utratit, který sice spadl z původního milionu dolarů na 500 tisíc dolarů, přesto zůstával hodně vysoký.

V Applu se proto rozhodli tuto částku snížit na 400 tisíc dolarů a zároveň s tím ve spolupráci s reklamní agenturou OMD spustil vzdělávací program, který má inzerenty naučit, jak s mobilní reklamou správně zacházet. Možná by to ale chtělo lépe stanovit ceny, protože konkurence je má nižší a reklamu dostane do více zařízení, než pouze do aplikací v iOS.

Applu, Googlu, Microsoftu a dalším mobilním reklamním platformám v příštím roce přibyde nový výrazný konkurent, který se bude chtít na rostoucí vlně svést – Facebook. Ten podle dostupných informací spustí své Sponsored Stories (Sponzorované odkazy) v mobilních aplikacích už v březnu příštího roku, aby stihl uvolnění akcií na burzu a posílil byznys model. Placená reklama by se měla čas od času objevovat přímo v „News feedu“ mezi ostatními příspěvky. Facebook má v současnosti kolem 350 milionů mobilních uživatelů a odhaduje, že toto číslo v budoucnosti velice rychle poroste. Stejně, jako poroste důležitost mobilních služeb a mobilní reklamy.

Témata článku: Apple, Hospodaření a finance, Reklama

7 komentářů

Nejnovější komentáře

  • hellwet 15. 12. 2011 17:59:57
    apple nemusi robit reklamu do TV applu staci ked je ta reklama na nete :-D...
  • ananta 15. 12. 2011 9:46:32
    No vzhledem k tomu, že mu Appstore generuje o řády jiné příjmy než všem...
  • martin79 15. 12. 2011 9:14:59
    Celkove je reklama humus a Apple je fajn, ze alespon nekdo kontroluje co...
Určitě si přečtěte

Češi se učí nakupovat mobilem, pomalu dohánějí Evropu

Češi se učí nakupovat mobilem, pomalu dohánějí Evropu

14.  4.  2017 | Pavlovič Radek, E15.cz | 6

Dítě s paušálem může být neřízená střela, za dluhy odpovídají rodiče

Dítě s paušálem může být neřízená střela, za dluhy odpovídají rodiče

** Raději pořiďte dítěti předplacenou kartu, nebo nastavte limity útraty ** Ušetříte si infarkt až zjistíte, že potomek probendil balík ** ČTÚ řešil případ, kdy operátor vymáhal po dítěti dluh 60 tisíc

13.  4.  2017 | Pospíšil Aleš | 35

E-shopy po konci intervencí: Zlevníme, ale až vyprázdníme sklady

E-shopy po konci intervencí: Zlevníme, ale až vyprázdníme sklady

12.  4.  2017 | E15.cz , Lazarevič Arsen | 14

V září přijde SuperiPhone. Začne se nabíjet, jen vejdete do místnosti [spekulace]

V září přijde SuperiPhone. Začne se nabíjet, jen vejdete do místnosti [spekulace]

**Není velké tajemství, že Apple testuje bezdrátové nabíjení ** Chce se dostat před konkurenci, iPhone se nabije až 5 metrů od nabíječky ** Na potvrzení budeme čekat do září 2017

8.  4.  2017 | Kůžel Filip | 168