Nahlédli jsme do zázemí virtuálního operátora

Jak vlastně funguje virtuální operátor? Podobně jako ten klasický. Jen je všechno mnohem menší, včetně provozu, počtu zaměstnanců i zákazníků.

Definice virtuálního operátora je jednoduchá. Jedná se o subjekt, který využívá existující sítě klasického operátora a v ní poskytuje vlastní nabídku mobilních služeb. V současnosti na českém trhu funguje nebo se k zahájení provozu připravuje zhruba dvacítka virtuálních operátorů. Jak ale vlastně takový virtuál funguje? Je to běžná firma jako každá jiná, nebo je virtuální prakticky všechno a k obsloužení provozu stačí pár lidí?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Sídlo společnosti Maxprogres provozující operátora 99mobile leží na okraji Brna v rekonstruovaných prostorách

To hodně záleží na tom, jestli je firma skutečným virtuálním operátorem (tzv. MVNO), anebo jen přeprodává služby velkého operátora, případně jiného virtuála (tzv. Brand Reseller). V druhém případě opravdu stačí, aby se projektu věnovalo jen několik lidí. My jsme ale navštívili pobočku jednoho z řádných virtuálů, operátora 99mobile. Provozovatelem je brněnská společnost Maxprogres, která v telekomunikacích podniká už více než 15 let. Dosud se ale soustřeďovala na infrastrukturu, hosting a poskytování pevného připojení. Služby mobilního operátora jsou pro ni tak trochu krokem na neprobádané území.

Klepněte pro větší obrázek
S fungováním i cíli operátora 99mobile seznámil novináře ředitel společnosti Maxprogres Jiří Suchánek

99mobile je operátorem, který působí v mobilní síti T-Mobile a do této sítě se napojuje přes společnost GTS Czech. To je mezičlánek (tzv. MVNE), který v podstatě zpřístupňuje síť velkého operátora menším subjektům a z této činnosti si poté bere určitou část provize. Její výše je součástí obchodního tajemství a pro různé subjekty může být různá. Zásadní výhodou pro menší firmy pak je, že MVNE dokáže svou infrastrukturou zajistit prakticky celý provoz a virtuál se může soustředit na činnosti kolem zákaznické báze.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Obchodní oddělení a centrum, kde se vyřizují zákaznické požadavky

To ale není případ 99mobile, který má díky dlouholetému působení v oblasti slaboproudu a optiky z velké části vlastní infrastrukturu a tu od GTS Czech využívá prakticky jako zálohu. Takové řešení samozřejmě představuje výhodu v případě různých poruch a výpadků. Operátor 99mobile by byl dokonce technicky schopen přímého napojení na T-Mobile bez účasti MVNE, ale firma z obchodních důvodů a kvůli synergiím s dalšími svými aktivitami zvolila způsob přes „zpřístupňovatele“.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Dohledové centrum: na čtyřech velkých obrazovkách pracovníci monitorují provoz v síti

Na webu i v kamenné pobočce

Centrála operátora 99mobile se nachází na okraji Brna v areálu mateřské firmy Maxprogres. Operátor zde sídlí v nově zrekonstruované budově a poskytuje zázemí zhruba 80 zaměstnancům. Ti se starají o zajištění služeb, servis a dohled nad technologiemi, sestavují obchodní model nabídky, řeší marketing a samozřejmě plní i zákaznické požadavky. Část činností zákaznické péče operátor outsourcuje ve specializovaném call centru v Hradci Králové. Operátor provozuje vlastní datovou i hlasovou bránu, má svůj fakturační i logistický systém, to vše na vlastních serverech a ICT technologiích.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Technologické centrum operátora zabírá celé přízemí jedné budovy. Dohromady jsou tu v klimatizovaném prostředí instalovány síťové technologie pro pevné internetové připojení i pro mobilní služby

V obchodním modelu má 99mobile možnost dalšího přeprodávání svých služeb prostřednictvím tzv. brand resellerů. To jsou obchodní partneři, pro které je 99mobile dalším z mezičlánků na trase MNO-MVNE-MVNO (tedy T-Mobile – GTS Czech – Maxprogres). Takovým přeprodejcem je Komutel, který má na základě smlouvy s Maxprogresem možnost vytvořit vlastní nabídku tarifů s vlastním účtováním a s tím, že může kromě části infrastruktury virtuála využít i jeho systémů pro spravování zákaznické databáze atd. Z toho vyplývá, že každá firma nabízející mobilní služby nemusí být virtuálem v pravém slova smyslu, může jít právě o přeprodejce, tedy brand resellera.

Klepněte pro větší obrázek
99mobile je jedním z prvních virtuálů, který otevřel vlastní kamennou pobočku – nachází se přímo v sídle společnosti

99mobile je jedním z prvních virtuálních operátorů, který pro zákazníky připravil i „kamenné“ zákaznické centrum. To se nachází přímo v areálu centrály společnosti v brněnské městské části Bohunice. Mimo to operátor spouští síť kontaktních míst po celé republice. Zde bude možné objednávat služby a získat SIM kartu. V průběhu prázdnin vzniknou tato kontaktní místa např. v Praze, Brně, Hradci Králové, Ostravě a Plzni. Jinak ale podobně jako pro většinu virtuálních operátorů zůstávají stěžejním prodejním kanálem webové stránky a infolinka. Aktuálně eviduje 99mobile zhruba tisícovku zákazníků, příští rok by chtěl toto číslo padesátkrát navýšit.

Témata článku: Virtuální operátoři

15 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Atomz 12. 7. 2013 9:18:37
    Jak dlouho je bude bavit platit vypalny firme GTS, kdyz jsou schopni...
  • Dyrka 10. 7. 2013 17:09:33
    Moc pěkné fotografie - předpokládám že většina technologie která je...
  • Tigu 10. 7. 2013 13:56:25
    Jo to je ten virtuál, co si neváží soukromí a důvěry zákazníků. Víc jak...
Určitě si přečtěte

Před 25 lety se začaly psát tuzemské mobilní dějiny. Eurotel spustil analogovou síť na třech vysílačích

Před 25 lety se začaly psát tuzemské mobilní dějiny. Eurotel spustil analogovou síť na třech vysílačích

** Mobilní volání v Česku slaví čtvrt století ** Služby byly zpočátku velmi drahé a pro většinu lidí nedostupné ** V současnosti u nás používáme více než 14 milionů mobilních čísel

12.  9.  2016 | Láska Jan | 30