Nespalte se při volání na linky s extra sazbou

Může vás to stát stovky nebo i tisíce, což jistě nechcete. Poznejte která linka je která a buďte nad věcí. Uvnitř najdete grafiku od ČTÚ.

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) myslí na vaše dobro, a tak v posledních týdnech aktivně propaguje informační materiály a brožury, které mají zákazníkům pomoci, pokud se dostanou do křížku s operátorem či jsou nějak ohrožena jejich práva. Třeba v případě reklamací, ale samozřejmě je lepší vědět co a jak a problémům předcházet. Zkrátka řešit raději příčiny než důsledky se rozhodně vyplatí, zejména pokud budete volat na čísla začínající osmičkou nebo devítkou.

Uživatelsky přívětivou grafiku propaguje úřad na sociálních sítích, komplet příručku v PDF si můžete stáhnout zde.

Situace na poli tzv. barevných a audiotextovéch linek je totiž pořádně zamotaná a každý majitel mobilu se dostane dříve či později do situace, kdy bude nějaké takové číslo vytáčet. Linek se sdílenými náklady, jak se jim souhrnně říká, totiž přibývá, přecházejí na ně banky, pojišťovny, dodavatelé energií a vůbec řada dalších společností, které hledají způsoby, jak snížit náklady. Příklady ale najdeme i ve státní správě, například úřady práce mají předčíslí 950.

V informacích je síla

Ale i operátoři nejsou v tomto úplně stacionární a mohou měnit zaběhlé pořádky. Tak jako O2, který loni začal účtovat barevné linky jinak, změnu uvedl jen v ceníku a nejen zákazník byl po obdržení faktury nemile překvapen:

Tyto linky jsou v zásadě zpoplatněny jako běžný hovor ve smyslu, že neprotelefonujete kalhoty, ale i tak vás například volání na klientskou linku Komerční banky (přečíslí 955) může při desetiminutovém hovoru vyjít třeba na 30 Kč, což při větší četnosti hovorů není zanedbatelné. Vše ale záleží na ceníku vašeho operátora a zvoleném tarifu.

Samostatnou kapitolou jsou prémiové linky (poznáte je podle předčíslí 90X), které vám se sazbou až 95 Kč/min. opravdu mohou udělat průvan v peněžence. Zejména pokud máte paušální tarif a za služby platíte až zpětně. Tyto čísla však lze blokovat přímo u operátora, což může být moudré opatření, zejména pokud na ně volat prostě nechcete, nebo jste telefon svěřili do rukou potomka.

O těchto linkách jsme psali i my, ale malé opakování v tomto případě jistě nebude na škodu:

22 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Slonik 13. 8. 2015 8:23:29
    Tak jsem koukal, že další firma se chytla za nos a zrušila zlodějskou...
  • o4204 11. 8. 2015 16:33:30
    Autor zrovna nezkoumal číslovací plán, že? 955 (resp. 95*, 97*), jsou...
  • Petr Šraier 11. 8. 2015 14:12:45
    Minimálně by měl mít zákazník možnost nastavit si hlášku o cenách u svého...

Určitě si přečtěte