O2 chce blokovat reklamu. Zdarma. Kde je motiv?

Schyluje se k válce o peníze z mediálního trhu? Chce O2 vzít vydavatele závislé na příjmech z reklamy za rukojmí? Zablokuje O2 reklamu? Jaká bude reakce vydavatelů?

Generální ředitel českého O2 Tomáš Budník nedávno nadnesl téma blokování reklamy – na úrovni sítě a za poplatek. Reakce české mediální scény byla natolik ostrá a negativní, že se zdálo, že tím téma končí.

Nikoliv. Tomáš Budník na webu O2 zveřejnil prohlášení, podle kterého firma o blokování reklamy na úrovni sítě stále uvažuje. Hlavním motivem není další příjem, O2 by službu nabídlo zdarma a volitelně (tzn. uživatel by si ji mohl a nemusel aktivovat). Cílem podle Budníka je uživatelský komfort a bezpečnost, taková služba by měla nahradit reklamu blokující software, který si uživatelé instalují sami a často jim působí komplikace.

Velké vydavatelské domy plán poskytovatele internetu zasahovat do obsahu webových stránek třetích stran označují za bezprecedentní. Ale ani to není pravda – precedent existuje, technologii vyvinula izraelská společnost Shine a jako první v Evropě ji před několika dny nasadil operátor Three v Itálii a ve Velké Británii. Pokud se stejně rozhodne i české O2, v nabídce by mohla být už během několika týdnů.

O2 zajišťuje asi třetinu všech internetových přípojek v zemi, takže by nová služba poznamenala až třetinu internetového trhu s reklamou. Samozřejmě s důrazem na částici „až“, ale vzhledem k tomu, že by služba byla zdarma, pravděpodobně by si ji aktivovala značná část zákaznické báze.

Kde je motiv?

Nebudu se pouštět do úvah o tom, že média by vinou rozhodnutí O2 přišla o značnou část příjmů. Jestli o něco takového máte zájem, přečtěte si rozumně sepsaný příspěvek na rallyovém portálu eWRC.cz. Já se zaměřím na jiný aspekt. Nechápu, co O2 k blokování reklamy motivuje.

Budníkovy lednové úvahy počítaly s placenou službou, dnes je řeč o službě bezplatné. Přitom je zřejmé, že za technologii bude muset O2 zaplatit – ať už půjde o zmíněný Shine, jiný komerční produkt, nebo vlastní vývoj. Takže kde doopravdy je motivace O2? Ohánět se komfortem a bezpečností zákazníků je sice milé, ale jedním dechem vám vyjmenuji deset problémů, jejichž řešení by zákazníci O2 ocenili více a O2 je nechává bez povšimnutí.

Takže proč jedna firma plánuje omezit byznys jiných firem? Nenapadá mě jiné vysvětlení, než že O2 plánuje vzít mediální domy za rukojmí a přjem nějakým způsobem realizovat na nich. Budník se o toto téma ve svém prohlášení otírá a snaží se hrozbu zvláštním způsobem překroutit v příležitost. Dává následující vyjádření vůbec nějaký smysl? Jak zablokováním reklamy získá vydavatel lepší pozici pro zavedení placeného obsahu? Co zákazníka, který se právě bez námahy a zdarma zbavil reklamy, motivuje k tomu, aby začal platit za obsah?

Uvědomujeme si, že žádný obsah nevzniká zdarma, a že reklama je formou, jak za něj platit. V případném zavedení služby blokování reklamy tak vidíme příležitost i pro vydavatele - mohou začít zpoplatňovat videa a články, které doposud zpřístupňovali zdarma. Uživatel, který si zvolí, že nechce být obtěžován reklamou, musí akceptovat to, že za obsah zaplatí tímto způsobem. Já osobně si myslím, že každý by měl mít možnost vybrat si mezi obsahem zdarma, ale s reklamou, a placenými články a videy, u kterých se s reklamou nesetká. To je podle mě ideální scénář.

Místo toho mediální domy slibují jinou reakci – na oplátku za zablokovanou reklamu zákazníkům O2 zablokují i obsah. Schyluje se k mediální válce? Kdo bude mít silnější zbraně?

Diskuze (43) Další článek: Týden mobilně 322: Barcelonský speciál z MWC

Témata článku: , , Komerční produkt, Uživatelský komfort, Značná část, Motiv, Žďár, Blok, Rukojmí, Poskytovatel internetu, Izraelská společnost, Motivace, Tomáš Budník