O2 | Kauzy

O2 si podle dTestu koleduje o další pokutu. Aktivuje Předpladenku bez ptaní

  • Operátor mění zákazníkům tarif, aniž ti by k tomu dali souhlas
  • Garantuje jim výhodnost, ale jak a kdo prokazuje opak, neříká
  • Za jinou nekalou obchodní praktiku pokutoval ČTÚ O2 v červenci

O2 nedávno představilo svůj experimentální předplacený tarif Předpladenka, který aktivuje v pilotním provozu náhodně vybraným zákazníkům. Těm se tarif změní a pokud se aktivně nepřihlásí, že chtějí zůstat u původního tarifu, mohou tak například z nepozornosti používat nevyžádaný tarif s jinými parametry, než si původně pořídili. A právě tato skutečnost je podle spotřebitelského časopisu dTest problematická.

dTest tvrdí, že O2 po nedávné kauze automatického dokupu dat opět porušuje zákon tím, že zákazníkům bez jejich souhlasu aktivuje tarif „Předpladenka“ způsobem, který je v rozporu § 1 817 Občanského zákoníku. Ten ve zkratce říká, že podnikatel nesmí po spotřebiteli požadovat další platbu, než kterou je spotřebitel povinen uhradit na základě hlavního smluvního závazku, pokud spotřebitel nedal k této další platbě výslovný souhlas. Operátor se brání tím, že zákazníky o změně informuje a garantuje jim výhodnější cenu.

Garance spočívá v možnosti žádat o vrácení kreditu, který by zákazník za stejný objem služeb utratil s původním tarifem oproti Předpladence. Jinak řečeno, pokud s PředplaDENkou utratíte například 100 Kč a se starým tarifem by to bylo jen 80 Kč, operátor slibuje vrátit rozdíl v kreditu zpět. Jakým způsobem a kdo určí sumy za spotřebované služby a na čí straně je důkazní břemeno, ale tisková zpráva O2 neříká.

Počty vyžadují „vyšší dívčí“

Asi vás teď napadá, že ona garance může být v praxi takříkajíc na dlouhé lokte, protože dohadovat se operátorem, na to nemá každý žaludek a vůbec spočítat si náklady pro obě varianty by pro zákazníka očividně bylo dost nepohodlné. Takový zákazník by si musel nastudovat ceníky a vše si v průběhu času zaznamenat a propočítat pro starý tarif i Předpladenku. Teprve pak by mohl říct, že to nebylo výhodné a kolik požaduje zpět.

dTest připomíná, že i u předplacených karet má každý zákazník možnost službu reklamovat a to do dvou měsíců od jejího poskytnutí. Operátor by mu měl stržený kredit vrátit. A pokud jste se nedobrovolně stali uživatelem této služby, můžete zároveň podat podnět na ČTÚ. Návod najdete zde.

Tarif Předpladenka může být pro mnohé atraktivní, jelikož k ničemu nezavazuje a můžete s ním chatovat přes nejrůznější IM aplikace typu WhatsApp nebo Messenger (místo drahých SMS). Výhodnost v delším období je ovšem zrádná, za 30 dní by takové chatování vyšlo na 600 Kč. Nicméně o tu tady teď nejde, jde o způsob aktivace, kdy operátor mění a účtuje služby bez ptaní.

Témata článku: O2, Nákup a ceny, Kauzy, ČTÚ

16 komentářů

Nejnovější komentáře

  • ivan.v 3. 9. 2016 11:00:18
    ... pořád to je slabé, být členem to ho skvělého týmu co plodí vypečené...
  • Jaroslav V. 30. 8. 2016 9:24:29
    Lidi neblaznete, vazne je tu nekdo zakaznikem O2 ??
  • Jablečný Král 30. 8. 2016 0:55:09
    Sice se jedná "jen" o předplacenky. Ale stejně žasnu, co všechno může...

Určitě si přečtěte