Opera: Mobilní web bude důležitější než ten klasický

Ballot screet pro mobilní systémy nehrozí, tvrdí zástupci Opera Software. Právě mobilní zařízení jsou pro norskou firmu novou živou vodou.

Masivní nástup chytrých mobilních zařízení všeho druhu některým zavedeným společnostem sebral vítr z plachet a tradiční postavení na trhu, jiným naopak umožnil vyniknout a na trhu se chytit. Norská Opera Software, zdá se, spadá do té druhé kategorie. V posledních měsících díky dotykovým plackám zaznamenává výrazný růst a z šedé myšky se naopak stává firma v popředí nově se formujícího byznysu.

„Opera pro operační systém Android má několik funkcí, které prozatím nemá ani klasická desktopová verze,“ popisuje v rozhovoru pro Connect.cz mobilní byznys norské společnosti její zástupce Slawomir Sochaj. Poslední verze prohlížeče Opera Mobile umí pracovat například s pokročilými webovými technologiemi, jako jsou WebSockets, Flexbox či SPDY a výsledná podoba zobrazené stránky je tak často totožná s klasickým zobrazením.

Opera překročila svůj stín

„Není to tak, že by pro nás byla mobilní verze o tolik důležitější, než je ta klasická, ale v přístupu na internet přes mobily vidíme jasný trend,“ doplňuje svého kolegu Maciej Kocemba, který ve vývojovém centru Opery v polské Vratislavi šéfuje vývoji prohlížeče pro systém iOS. Tento trend se projevuje právě zejména v Opeře. I když společnost léta nabízela v mnoha ohledech vyspělý webový prohlížeč pro Windows, Mac a Linux, nikdy nedokázala překročit svůj stín a i dnes se celosvětový tržní podíl desktopové Opery pohybuje pod hranicí 2 %. V oblasti mobilních prohlížečů si naopak drží třetí pozici za nativními prohlížeči pro Android a iOS a na oba ztrácí pouze jednotky procent.

Klepněte pro větší obrázek
V první trojce s výhledem na další růst. To u Opery nebývalo zvykem. Zdroj: StatCounter

Opera v současné době registruje téměř 210 milionů uživatelů všech svých prohlížečů, přičemž pouhých 55 milionů z nich využívá desktopovou variantu a zbytek pak verzi pro různá mobilní zařízení. „Na klasických počítačích stagnujeme, ale na mobilech rosteme velice rychle a počítáme, že rychlý růst bude pokračovat i v budoucnu,“ věří Sochaj. Evidentně spokojení jsou i uživatelé. Opera Mobile má například na Google Play hodnocení 4,5 bodu z pěti, přičemž mobilní Firefox má tamtéž 3,9 bodu a Chrome 4,1 bodu. Najdou se každopádně i lepší – Maxthonu uživatelé dali hodnocení 4,7.

Mobilním verzím Opery výrazně pomáhá funkce nazvaná Turbo, která převádí webové stránky do komprimované podoby a díky tomu tak doručí uživateli plnohodnotný web, ovšem s výrazně menším datovým objemem (a tedy logicky i rychleji). To je v době nízkých datových limitů u mobilních tarifů zásadní funkce. Opera navíc umí postupně vykreslovat web – nejdříve načte jeho rozvržení, poté texty a až nakonec samotné obrázky.

Turbo je hodně oblíbené především v rozvojových zemích, kde chybí moderní internetová a mobilní infrastruktura a kromě tzv. FUPu jsou omezené také rychlosti přenosu dat. Navíc právě v těchto zemích si zákazníci často jako své první zařízení připojené k celosvětové síti pořídí mobilní přístroj namísto počítače nebo notebooku a Opera tak rychle získává uživatele a tržní podíl.

Klepněte pro větší obrázek
V případě klasických prohlížečů se Norové z pohledu tržního podílu nedostali daleko. Zdroj: StatCounter

Význam mobilního webu roste. Zatímco ještě v říjnu loňského roku se podle statistik StatCounter na celkovém objemu zobrazených stránek podílel 6,5 procenty, v říjnu tohoto roku už to bylo přes 12 procent. „Navíc sledujeme trend, že uživatelé díky tabletům a chytrým telefonům s velkým displejem používají mobilní internet i doma, kde jinak mají klasický počítač,“ upozorňuje Sochaj.

V současné době je největším trhem norské společnosti Indie a výrazně roste také v Rusku nebo Latinské Americe. „Tyto země právě zažívají boom chytrých zařízení a nám se daří k novým uživatelům pronikat,“ libuje si Sochaj. To je dáno mimo jiné tím, že Opera Mini nebo Mobile jsou k dispozici jako výchozí prohlížeče v telefonech zakoupených u tamních mobilních operátorů a také u samotných výrobců. I když je partnerství s operátory a OEM výrobci pro Operu stále silným zdrojem příjmů a přívalu fanoušků, za poslední čtvrtletí se tyto položky propadly o 24, resp. 45 procent.

Zatím žádný ballot screen pro mobily

Meziroční propad příjmů z mobilních OEM zařízení o téměř polovinu je způsoben zejména růstem vyspělosti systémů, které jsou s těmito stroji dodávány. Zatímco u funkčně slabších modelů dávalo pro výrobce smysl uzavřít s Operou smlouvu a její prohlížeč do telefonu integrovat, v případě modelů s Androidem už mají schopný prohlížeč v základu a od třetí strany už nic pořizovat nemusí. Pokud uživatelé Operu chtějí, naleznou ji v obchodě s aplikacemi.

Klepněte pro větší obrázek
Mobilní Opera obsahuje některé funkce, která nemá ani ta desktopová.

Tato skutečnost je ostatně vidět také statistikách – nativní prohlížeče v Androidu a iOS nad Operou co do tržního podílu těsně vedou. Nabízí se tak otázka, zda zabudované nástroje nemají výhodu, jako v případě Internet Exploreru vestavěného do Windows. Právě Opera podala na tento údajný monopol stížnost k Evropské komisi a ta Microsoftu nařídila, aby součástí jeho operačního systému byla možnost prohlížeč si zvolit dle preferencí uživatele. V mobilním světě s k tomu podle zástupců Opery prozatím neschyluje. „V tomto případě neexistuje žádný dominantní prohlížeč a situace na trhu je poněkud jiná,“ vysvětluje Kocemba.

Silná mobilní čísla se začínají projevovat také ve finančních výsledcích. Celkové příjmy norské firmy meziročně narostly o 32 procent na 52,1 milionu dolaru, přičemž příjmy z desktopu se na nich podílely zhruba 23 miliony dolarů. Zbytek pak spadá na různé formy příjmu z přenosných přístrojů. Například příjmy z mobilních uživatelů narostly o 168 procent a příjmy od vydavatelů obsahu a inzerentů o celých 450 procent.

Velkou část příjmů tvoří peníze získané z vyhledávání. Opera letos v srpnu prodloužila partnerství s Googlem a další dva roky bude nabízet jeho hledání jako výchozí. Spolupracuje ale i s některými lokálními společnostmi a například s ruský Yandex nabízí mobilní Operu pod vlastním jménem.

Cenná data od uživatelů

Jako skutečně cenné se ale jeví cílení reklam. Opera třeba v rámci Opera Mini nabízí inzerentům prostor na úvodní stránce a takovou reklamu umí velice dobře cílit. Norové webové stránky zobrazují přes vlastní proxy servery a díky tomu získávají značné množství uživatelských dat a návyků, podobně jako Google nebo Facebook. I to je ostatně důvod toho, proč se před několika měsíci spekulovalo o tom, že Operu koupí právě Facebook, který by se tak dostal k dalším mobilním datům a prostředkům, jak zpeněžit mobilní uživatele. V současné době už se o akvizici nemluví, spekulovalo se nicméně o odkupní ceně až 1,3 miliardy dolaru.

Klepněte pro větší obrázek
Vyvíjet pro Android je někdy jako kráčet po minovém poli, říká šéf vývoje Opery pro iOS Maciej Kocemba.

Opera hledá další zdroje příjmů a web chce zobrazovat i na chytrých televizích. V současné době už má uzavřená partnerství například s firmami Sony a Philips a vývojářům dokonce nabízí aplikační prostředí, díky kterému mohou psát vlastní aplikace a prodávat je přes Opera TV Store. „Web na televizi je stále přívětivější a tento byznys má velikou budoucnost. Kromě televizí už jsme také v mnoha set-top-boxech a plánujeme další expanzi,“ poodkrývá Slawomir Sochaj plány.

I když tedy Norové budují i vlastní „App Store“, jejich hlavním úkolem je podle nich zobrazovat web. Toho chtějí dosáhnout zejména díky podpoře standardů jakým je HTML5. „Weby a webové aplikace je rozhodně lepší budovat pomocí HTML5 a otevřených standardů než třeba na Flashi. Už jenom z toho důvodu, že roste význam mobilních zařízení a na nich Flash není,“ říká Maciej Kocemba. „HTML5 se lépe hodí také namísto psaní nativní aplikace. V mnoha ohledech je to výhodné, nepodléháte například schvalovacímu procesu a pravidlům na App Store a nepřicházíte o část příjmů,“ pokračuje. „Je možné, že HTML5 aplikace budou jednou důležitější, než aplikace nativní.“

Samotný vývoj mnoha verzí Opery je podle šéfa verze pro iOS poměrně dobře sjednocený. „Jednotlivé verze spolu sdílí velkou část kódu,“ říká. Problémy jsou ale podle jeho slov s Androidem, který trpí na roztříštěnost verzí a zařízení. „Máme šuplíky plné zařízení s Androidem,“ popisuje, „a je to hodně testování.“ Některé funkce údajně na jednom zařízení fungují a na druhém naopak ne. „Občas je to jako kráčet po minovém poli,“ směje se. Naopak s přizpůsobením mobilní Opery pro nový displej iPhonu 5 problém nebyl. „Jsme zvyklí se displejům přizpůsobovat, takže paradoxně déle trval schvalovací proces v App Store.“

Diskuze (9) Další článek: Sony Xperia Go: k podvodním hrátkám [recenze]

Témata článku: , , , , , Rychlý růst, MOBI, Hlavní úkol, Yandex, Vratislav, Otevřený standard, Proxy, Zásadní funkce, Roztříštěnost, Socha, Klasický počítač, Aplikační prostředí, Meziroční propad, Web, Značné množství, Mobil Web, Statcounter, Důl, Desktopová verze, Mobil,