Operátoři k rozhodnutí ÚS, otázky a odpovědi

Dnešní rozhodnutí Ústavního soudu vzbudilo mnoho otázek. Zeptali jsme se přímo u operátorů a přinášíme vám jejich vyjádření.

Dnešní rozhodnutí Ústavního soudu zrušit část zákona o elektronických komunikacích, která ukládala mobilním operátorům uchovávat informace o komunikaci svých uživatelů, vzbudilo mnoho otázek. Zeptali jsme se u operátorů, jak to vidí oni.

  • T-Mobile (Martina Kemrová, tisková mluvčí)

„Dnešním rozhodnutím soudu jsme zbaveni povinnosti uchovávat a poskytovat provozní a lokalizační údaje pro potřeby státu. Pokud stát rozhodne, že již tuto službu nepotřebuje, přestaneme ji zajišťovat. V konečném důsledku to pro nás bude znamenat úspory - času, práce, datového prostoru.“

  • Telefónica O2 (Martin Žabka, tiskový mluvčí)

„Zrušení šesti měsíční povinnosti uchovávat data o našich zákaznících vítáme. Zákazníci nebudou mít pocit, že je jejich operátor sleduje na každém kroku a společnost ušetří finanční prostředky, čas, ale i místo v datovém poli. Zákon budeme respektovat v souladu s budoucími změnami.“

  • Vodafone (Miroslav Čepický, tiskový mluvčí)

„Je to dobrá zpráva pro zákazníky. Pro operátory je to podstatná věc, a proto budeme nález Ústavního soudu komentovat až po jeho důkladném prostudování.“

…takže?

Ano, to bylo trochu obecné. Nicméně základní otázka zněla, jestli databázi již uchovávat nemusí, nebo dokonce nesmí. Ústavní soud se touto otázkou vlastně ani nezabýval, nicméně v okamžiku, kdy rozhodnutí nabude právní moci, mizí právní důvod k existenci databáze a operátoři nesmí archivovat data pro potřeby Policie. Konec konců, ani k tomu nemají důvod. Databáze totiž sloužila jedinému účelu, který zrušením zákona pominul. Nemohou databázi použít jinak (třeba pro marketingové účely), bylo by tedy zbytečné vynakládat peníze na její udržování.

Pak jste se také zajímali, jaké jsou vlastně rozdíly v datech uchovávaných pro stát a databází sloužící pro účely vyúčtování, reklamace apod. Rozdíly jsou významné. Klasická zákaznická databáze řeší zpoplatněné služby - hovory, služby, SMS, MMS, data atd. Výstupem je vyúčtování služeb, případně podrobný výpis. Údaje v databázi pro potřeby policie, zpravodajských služeb atd. jsou primárně archivována ve struktuře, která slouží pro strojové zpracování na straně státních autorit. Navíc tato databáze obsahuje mnohem více údajů, které jsou přesně definovány ve vyhlášce (485/2005 Sb. – viz. strana 9 v Nálezu ÚS). Např. nejen komu a jak dlouho bylo voláno, ale na jaké BTS hovor začal, včetně jejího čísla a přesného geografického určení atd.

Dnešní rozhodnutí a tedy zrušení příslušné části zákona začne platit dnem vyhlášení ve sbírce zákonů. Otázkou však je, kdy se tak stane…

Témata článku: Operátoři, Kauzy

28 komentářů

Nejnovější komentáře

  • lahvon 2. 4. 2011 17:17:55
    A kdo mluví o GPS souřadnicích? Polohu telefonu určuje operátor podle...
  • abe 1. 4. 2011 18:30:11
    O jakých "jiných prostředcích" státu tu mluvíte?
  • 1. 4. 2011 13:34:13
    To je ale přece už dávno uvedeno v Zákoně o ochraně soukromí. Skutečně je...
Určitě si přečtěte

Cynický Týden mobilně 360: Vánoce, operáci a Xiaomi Mi Note 2

Cynický Týden mobilně 360: Vánoce, operáci a Xiaomi Mi Note 2

** Zavádíme nový termit. Operák je nepříliš dobrý operátor ** Kritizujeme dárek pro vozíčkáře. Jsme cyničtí, nebo je chyba jinde? ** Představíme vám krásný Xiaomi Mi Note 2

19.  11.  2016 | Kůžel Filip, Láska Jan | 34