Operátoři se naučili šetřit, v 1Q 2015 navyšují tržby

O2 a T-Mobile vydávají pravidelné kvartální výsledky hospodaření. Firmy pracují efektivněji a i s nižší průměrnou útratou zákazníků navyšují tržby.

Operátoři O2 a T-Mobile dnes ve stejný den zveřejnili provozní výsledky za první čtvrtletí 2015. Díky úsporám a efektivnějšímu hospodaření se oběma firmám podařilo navýšit zisk. Společný je také rostoucí trend spotřeby hlasových, ale zejména datových služeb u zákazníků obou operátorů. T-Mobile zůstává s 5,993 miliony zákazníků českou mobilní jedničkou, O2 je na druhém místě s 5,013 miliony klientů.

T-Mobile: více zákazníků, nižší tržby z mobilů

K 31. březnu 2015 se počet mobilních zákazníků T-Mobile přiblížil 6 milionům. Více než 3,5 milionu zákazníků (59 % z celkového počtu) používalo některý z paušálních tarifů, zbytek stále volá s předplacenou kartou. Zákazníci T-Mobilu provolali v mobilní síti v průměru 154 minut měsíčně, což je o 4,8 % více ve srovnání s loňským rokem. Rostl počet provolaných minut i textových zpráv, nejvíce (o 37,5 %) vzrostl objem přenesených dat, který dosáhl v úhrnu téměř 3 209 TB.

V tisících  Q1/2014 Q1/2015 Meziroční změna
Počet zákazníků – mobilní služby 5 912 5 993 1,4%
Tarifní zákazníci 3 393 3 519 3,7%
Zákazníci s předplacenou kartou 2 520 2 474 -1,8%
Noví zákazníci 81 -7 n/a
Tarifní zákazníci 64 19 -70,3%
Zákazníci s předplacenou kartou 18 -26 n/a
Průměrný měsíční churn – mobilní služby 1,30% 1,50% 0,2 p. b.

Celkové tržby z mobilních a fixních služeb vzrostly na 6,6 miliardy Kč, z toho tržby z mobilních služeb dosáhly 4,4 miliardy a meziročně tak mírně klesly. Průměrný příjem na zákazníka (ARPU) meziročně klesl o 7,2 % na 245 Kč. Paušální zákazníci přitom utratili v průměru 356 Kč měsíčně, předplacenkáři pouze 89 Kč. Podíl útraty za datové služby na ARPU poskočil o 4 procentní body na 41 %.

V Kč Q1/2014 Q1/2015 Meziroční změna
Celkové tržby (mil.) 5931 6 563 10,70%
Tržby ze služeb (mil.) – mobilní služby 4709 4411 -6,30%
EBITDA (mil.) – integrované služby 2 533 2 546 0,50%
EBITDA marže (EBITDA/celkové tržby) 42,70% 38,80% -3,9 p. b.
ARPU - mobilní služby 264 245 -7,20%
Tarifní zákazníci 390 356 -8,70%
Zákazníci s předplacenou kartou 96 89 -7,30%
Podíl nehlasových služeb na ARPU - mobilní služby 37% 41% 4 p. b.

O2: mírný úbytek zákazníků, růst zisku i tržeb

Celkový počet mobilních zákazníků O2 dosáhl k 31. březnu 2015 počtu 5,013 milionu. Počet paušálních zákazníků narostl meziročně o 1 % na 3,296 milionu. V oblasti předplacených karet došlo k meziročnímu poklesu o 4,7 % na 1,744 milionu lidí. Celkový mobilní hlasový provoz se v prvním čtvrtletí meziročně zvýšil o 2,1 % na 2,876 miliardy provolaných minut.

Počet zákazníků mobilních služeb Q1 2015 Q1 2014 Meziroční změna
Tarifní zákazníci 3 269 tis. 3 236 tis. 1%
Zákazníci s předplacenou kartou 1 744 tis. 1 830 tis. -4,7%
Celkem 5 013 tis. 5 065 tis. -1%

Podíl chytrých telefonů v síti O2 se meziročně zvýšil o 8 procentních bodů na 41,6 %, přičemž každý pátý smartphone podporuje LTE. Internet v mobilu používalo u O2 k 31. březnu 2015 téměř 1,4 milionu zákazníků, což představuje meziroční nárůst o 14,3 %. Výnosy z mobilních datových služeb meziročně vzrostly o 6,1 %.

Finanční ukazatele Q1 2015 Q1 2014 Meziroční změna
Provozní výnosy 11 160 mil. Kč 10 764 mil. Kč 3,7%
Celkové provozní náklady 6 765 mil. Kč 7 120 mil. Kč -5,0%
EBITDA 4 332 mil. Kč 3 448 mil. Kč 25,6%
EBITDA marže 38,8% 32,0% + 6,8 p.b.

Celkové konsolidované provozní výnosy dosáhly v prvním čtvrtletí 11,16 miliardy Kč, meziročně o 3,7 % více. Z toho služby z pevných linek vygenerovaly 4,916 miliardy Kč a mobilní služby 4,732 miliardy Kč. Výrazně (o 26,5 %) narostl provozní zisk, a to na 4,332 miliardy Kč. EBITDA marže dosáhla stejné hodnoty jako u konkurečního T-Mobilu, tedy 38,8 %. Operátor v prvním kvartálu 2015 realizoval investice ve výši 771 milionů Kč.

8 komentářů

Nejnovější komentáře

  • vlkodlaq 14. 5. 2015 12:01:57
    Před pár lety, zrovna kolem doby tzv. telefonní revoluce, jsem pracoval...
  • TrueStory 14. 5. 2015 8:51:03
    Spíš se naučili okrádat zaměstnance! V O2 nemají problém lidem na...
  • olousek 13. 5. 2015 18:01:11
    "Díky úsporám a efektivnějšímu hospodaření se oběma firmám podařilo...

Určitě si přečtěte