Playstation Vita: přenosný herní klenot [recenze]

Snad nám odpustíte, když tentokrát odbočíme od mobilů. Podíváme se na technologiemi našlapanou přenosnou herní konzoli Sony Vita.

Playstation Vita není zařízením, které by přineslo nějaký opravdu revoluční prvek. Dotykový displej má každý chytrý mobil, pohybové senzory udělaly z Nintenda Wii lídra současné generace konzolí, touch padem ovládáme počítače už pěkně dlouhou a hraní bez dvou analogových páček si na konzolích vůbec nedokážeme představit. Hlavní kouzlo Vity je v tom, že všechny tyhle ovládací prvky ukrývá v jedné trochu rozměrnější placce, která zároveň nabízí dostatečný hardwarový výkon pro grafiku, jenž dokáže vyrazit dech a přibližuje se kvalitou současným konzolím X360 a PS3.

Prakticky jakýkoliv herní žánr si dokážete představit, od prostých dotykových hříček po klasické first person střílečky, se dá na novém handheldu od Sony hrát bez jakéhokoliv kompromisu. A to je pro hráče naprosto vzrušující představa.

Klepněte pro větší obrázek
Než se dostanete k jádru věci...

Navíc inženýři v Sony sledují současné trendy, takže i když je Vita primárně herním zařízením, nabízí celou řádku dalších užitečných funkcí, od mapy (klasické podklady od Google), přes přehrávání multimédií, webový prohlížeč, až po klienty pro sociální platformy typu Facebook, Twitter a Foursquare (mají být zdarma k dispozici v době launche).

Elegantní Super Ovál

Vita svými rozměry (182,0 x 18,6 x 83,5 mm) zrovna nepatří mezi tintítka a jen tak do každé kapsy se nevejde, ale to bohatě vyvažuje veliký kapacitní OLED displej s úhlopříčkou 5 palců a rozlišením 960 x 544 pixelů. Designově handheld vychází z PSP, ovšem je ještě o něco zaoblenější, v Sony tomu tvaru říkají Super Ovál. Na první pohled se nejedná o návrhářsky průkopnický a extravagantní kus hardwaru, ale čistou funkční eleganci určitě oceníte a ta se navíc snoubí s fortelným dílenským zpracováním – nikde nic nevrže a nemáte pocit, že byste museli s Vitou jednat v rukavičkách (i když třískat s ní o zeď zrovna asi nemusíte). Přímo na Vitu a její rozložení tlačítek se můžete podívat na následujících videodojmech, které ještě trochu okomentuji v textu níže.

Na tak velkou placku je Vita překvapivě lehká, za což vděčí absenci UMD mechaniky (což zároveň omezuje zpětnou kompatibilitu pouze na stahovatelné hry), a drží se v rukách velmi pohodlně. Rozložení herních prvků je výborné, dotykový displej vynahrazuje chybějící tlačítka z konzolí (R2 a L2, páčky též nejsou stlačitelné). Klasická akční tlačítka známá z Playstationu sice nejsou analogová, ale to vůbec nevadí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Hodně totiž pomáhají další ovládací prvky, jako je touch pad a senzory náklonu. Jejich použití je čistě na kreativitě herních tvůrců, například v Uncharted lze poměrně elegantně jemně dolaďovat míření náklonem handheldu. Ve výsledku se herní zážitek jak vyrovnává hraní na konzolích, tak jej často i předčí.

Převážně pro hraní slouží i dvojice kamer, které se svým rozlišením 0,3 megapixelu moc kvalitní videa a fotky nevytváří, nicméně pro hry s rozšířenou realitou (jako herní plocha může sloužit například váš stůl, jak ukazuje bojovka Reality Fighters) slouží výborně. Navíc dokážou rozpoznávat obličeje a detekovat pohyb hlavy. Přidejte si zabudovaný mikrofon a máte skvělý potenciál pro opravdu nápadité hříčky. Plus pochopitelně ty samé prvky můžete používat pro komunikaci s přáteli (videohovory). Vita má pro podobné účely vyhrazeno jedno ze čtyř jader procesoru.

Přivítejte ikonky

Sony u Vity rezignovala na jejich uživatelské rozhraní Xross Media Bar, které znáte z PSP a PS3, místo toho tu je LiveArea. Ve své podstatě se jedná o několik ploch s ikonkami, jako to můžete znát třeba z iPhonu. Zdejší verze je stejně svižná a intuitivní, ovšem zároveň víc vizuálně nablýskaná a elegantnější. Výborným nápadem jsou jakési startovní stránky u jednotlivých aplikací, které vývojáři mohou používat dle potřeby. U prohlížeče zde například najdete poslední otevřené stránky. Ostatně uživatelské rozhraní v praxi můžete vidět v druhé části videa, které najdete výše.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Další silnou stránkou Vity je připojení k internetu a sociální prvky. Největší frajeřinou je aplikace Near, což je určitá varianta na StreetPass u Nintenda 3DS. Můžete zde vidět hráče ve vašem okolí, co hrají ze hry, lze si posílat dárky a tak dále. Vita vás navíc prakticky neustále zavaluje nějakými informacemi, o dosažených úspěších, připojených hráčích a tak podobně. Možná to zní otravně, ale opak je pravdou. Díky tomu máte opravdu pocit, že jste propojeni a něco se děje.

Pokud pro vás herní kamarádi zajímají hodně, hodí se přemýšlet o verzi s 3G (nedá se volat, slouží pouze pro data), díky které budete online neustále.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Bohužel jsem měl Vitu zatím k dispozici na pár dnů a navíc se speciálním profilem, kde byly nahrané hry, takže jsem nemohl vyzkoušet sociální prvky a další věci související s uživatelským účtem (například se nešlo připojit k PS3 a PS Store ještě neběžel), takže k tomu bych se vrátil podrobněji v budoucnosti.

Obrovský potenciál

Na to, co umí, je PlayStation Vita poměrně rozumně drahá – WiFi verze se prodává za částku lehce přes 6000 Kč, za 3G si připlatíte o 1000 Kč víc. Ovšem vyváženo to je skrytým nákladem v podobě paměťové karty, která je nestandardní a dost drahá (16GB verze za nějakých 1300 Kč). Další poměrně zásadní výtkou je výdrž baterie, kterou usilovným hraním vybijete za 4 až 5 hodin (v závislosti na podsvícení, aktivitě 3G a tak dále). Nicméně konkurenční Nintendo 3DS vydrží podobně dlouho a to platí i pro většinu chytrých telefonů. Ovšem to už je asi takové současné prokletí chytrých mašinek.

Klepněte pro větší obrázek

Pokud pominu tohle, jsem z Vity hodně nadšen. Zpracování i funkce jsou výborné, herní zážitek skvělý a potenciál obrovský. Ovšem jeho využití záleží už jen na herních tvůrcích a hrách, co přinesou. PSP slabší herní nabídka na západě lámala vaz, takže se snad situace nebude opakovat. První recenze launchových her hledejte na Doupěti v průběhu tohoto týdne.

Specifikace PlayStation Vita

  • Vnější rozměry: 182,0 x 18,6 x 83,5 mm
  • Procesor: ARM CortexTM - jádro A9 (4jádrový)
  • Grafický procesor: SGX543MP4+
  • Hlavní paměť: 512 MB
  • VRAM: 128 MB
  • Obrazovka: 5 palců (16:9), 960 x 544, přibl. 16 milionů barev, vícedotyková obrazovka OLED, kapacitní
  • Hmotnost: 279 g (model s podporou 3G/Wi-Fi), 260 g (model s podporou Wi-Fi)
  • Zadní dotykový panel: Vícedotykový dotykový panel, kapacitní
  • Kamery: přední i zadní kamera 0,3 Mpx
  • Zvuk: Vestavěné stereofonní reproduktory, vestavěný mikrofon
  • Snímače: Systém detekce pohybu podle šesti os (tříosý gyroskop, tříosý akcelerometr), tříosý elektronický kompas
  • Vyhledávání polohy: Vestavěný systém GPS, podpora služby bezdrátového vyhledání polohy
  • Bezdrátová komunikace: 3G modem (HSDPA/HSUPA, GSM/GPRS/EDGE), Wi-Fi, Bluetooth 2.1+EDR (A2DP/AVRCP/HSP)

Témata článku: Sony, Mobilní hry, Technologie

35 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Andy62 17. 2. 2012 9:31:54
    Dalšie PSP je zbytočne dakto ju hackne a zase Sony bude mat biednu...
  • dreamkiller 16. 2. 2012 7:46:53
    Výdrž 4-5 hodin tak to je opravdu úžasné3-[ Přístroj by určitě hrozně...
  • iqlogic 15. 2. 2012 23:58:04
    O rozumne nastavenej cene by sme sa mohli baviť vtedy, ak by tie hry stáli...
Určitě si přečtěte

Mobilem to nekončí. Vybrali jsme 13 nositelností a příslušenství, které udělají radost pod stromečkem

Mobilem to nekončí. Vybrali jsme 13 nositelností a příslušenství, které udělají radost pod stromečkem

** I malá drobnost může udělat velkou radost ** Redukce, kabely, sluchátka, powerbanky, náramky a chytré hodinky ** Ceny se pohybují od několika desítek korun po tisíce

Včera | Láska Jan | 17

Sony Xperia XZ: když se podaří, co se dařit má [recenze]

Sony Xperia XZ: když se podaří, co se dařit má [recenze]

** Xperia XZ láká na inovovaný „seříznutý“ design a kovová záda ** Výkonu má na rozdávání a už se nezahřívá ** Fotoaparát se zlepšil, zvuk je špička

4.  12.  2016 | Láska Jan | 76