Pozor na smluvní automatiku, varuje ČTÚ

Trocha nepozornosti a operátor vás má v hrsti další dva roky. Automatické prodloužení můžete odmítnout, ale ne vždy hrají operátoři fér...

Automatické prodlužování smluv patří ke stálicím operátorského nebe. Na tento nešvar jsme několikrát upozorňovali i na MobilManii, naštěstí stále platí, že operátor vám musí dát o prodloužení avízo a vy ho můžete odmítnout. Teorie a praxe se ale někdy rozchází, což potvrzuje Český telekomunikační úřad (ČTÚ), který se automatickému prodlužování operátorských smluv věnuje v aktuální monitorovací zprávě. Regulátor konstatuje, že se mu množí stížnosti na prodloužení, aniž by k němu zákazník dal souhlas. Pokud by se vám to také stalo, máte zastání v legislativě.

Zákon mluví jasně, konkrétně jde o § 63, odst. 10 zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích:

Podnikatel poskytující veřejně dostupnou službu elektronických komunikací nebo zajišťující veřejnou komunikační síť je povinen informovat spotřebitele způsobem, který si zvolil pro zasílání vyúčtování, a to nejdříve 3 měsíce a nejpozději 1 měsíc před uplynutím účinnosti smlouvy obsahující ujednání o automatickém prodloužení smlouvy, o možnosti a způsobu, jak ukončit smlouvu.

Přeloženo do češtiny: operátor má povinnost vás upozornit nejdříve 3 měsíce a nejpozději 1 měsíc před uplynutím účinnosti smlouvy, pokud se v ní nachází ujednaní o automatickém prodloužení, o tom, že k prodloužení smlouvy dojde a o možnosti a způsobu, jak smlouvu ukončit. Informace musí být poskytnuta způsobem, který jste si zvolili pro zasílání vyúčtování.

Operátoři mohou platit miliony

Podle ČTÚ se velmi často tato informace nachází utopena v textu vyúčtování. Ojedinělé nejsou ani případy, kdy je informace vytištěna nikoliv na první straně vyúčtování, ale až na některé z následujících stran, například u specifikace služby, které se prodloužení závazku týká. Je proto na místě věnovat vyúčtování náležitou pozornost. Zejména tomu drobnému písmu někde na třetí straně dole... Neměla by chybět ani přesná informace o datu, kdy končí původní závazek a kdy dojde k prodloužení závazku včetně poučení, jak prodloužení odmítnout.

V případě, kdy došlo k automatickému prodloužení smlouvy a jako spotřebitelé si nejste vědomi toho, že by vaše smlouva obsahovala ujednání o možnosti automaticky prodloužit závazek, nebo máte za to, že ze strany operátora nebyla dodržena informační povinnost, máte možnost obrátit se na ČTÚ se stížností či žádostí o prošetření věci. Neposkytnutí informací o automatickém prodloužení smlouvy spotřebiteli je správním deliktem, za který v případě prokázání hrozí uložení sankce ve výši až deset milionů korun.

Témata článku: Operátoři, Ostatní, Hospodaření a finance, ČTÚ, Lobby

42 komentářů

Nejnovější komentáře

  • nemesis10 17. 5. 2016 17:03:04
    Tak dnes jsem se "pobavila" - před rokem jsem od O2 objednala internet s...
  • Jozef Cmar 16. 5. 2016 19:20:23
    Jakub Kocůrek to tady hezky popsal a právem dostane spoustu mínusů... Kdy...
  • trojanbyms 16. 5. 2016 15:36:55
    Češi radi kupujú to čo by Nemci nekúpili ani bez viazanosti. 😃
Určitě si přečtěte