Reklamace 2014. Zkracuje se záruční doba na půl roku?

Nový občanský zákoník se dotýká i reklamace. Co se od ledna změnilo? Na co máte nárok? Odpovědi přináší Peníze.cz ve spolupráci s dTestem.

O tom, jak přesně nový občanský zákoník pravidla reklamací mění, se vedly bouřlivé debaty. Shodnout se nedokážou ani právníci. Zkracuje se délka záruční lhůty, nebo ne? S čím spotřebitel vlastně může počítat? Zeptali jsme se vedoucího právní poradny dTestu Lukáše Zeleného.

Záruka: šest měsíců, nebo dva roky?

Hned na úvod si zodpovíme otázku nejpalčivější: mění se od roku 2014 délka záruční doby? Podle výkladu některých právníků se už záruka (respektive nově: odpovědnost za vady prodané věci) nevztahuje na vady, které vzniknou do dvou let od koupě, ale jen na vady, které měla věc od začátku, případně na vady, které se vyskytly v prvních šesti měsících po koupi.

Jinými slovy by to mohlo znamenat, že na reklamaci sice stále máte dva roky, ovšem když se vada projeví až po uplynutí prvních šesti měsíců, budete muset prokazovat, že věc byla vadná od počátku.

Lukáš Zelený z dTestu ovšem obavy spotřebitelů mírní. „Právníci dTestu se shodují, že tomu tak není a že u spotřebního zboží stále můžete reklamovat i vady, které se projeví kdykoli v prvních dvou letech. Tento názor potvrdilo i Ministerstvo spravedlnosti a Ministerstvo průmyslu a obchodu,“ uvádí. A dodává, že právníci dTestu jsou připraveni za toto právo spotřebitelů v praxi bojovat.

Stejný pohled na věc má také Česká obchodní inspekce. Není však vyloučeno, že konečné slovo bude mít v případných sporech o interpretaci zákona až soud.

S prodávajícím si každopádně podle nového občanského zákoníku můžete smluvně sjednat, že bude záruční doba delší než dva roky. Pokud je například na obalu zboží (nebo v reklamě na něj) uvedená delší záruční lhůta než zákonná dvouletá, platí údaj na obale. Když se liší informace o délce záruční lhůty v různých dokumentech, platí ta delší. Když se ale liší informace na obalu zboží a ve smlouvě, platí lhůta uvedená ve smlouvě.

Zkrátit lze záruční dobu maximálně na polovinu zákonné lhůty, tedy na jeden rok, a to výhradně při koupi již použitého zboží.

Není vada jako vada

Základní pravidlo říká: když si koupíte zboží, prodejce odpovídá za to, že nemá vady. Co přesně to znamená? „Věc nesmí být při převzetí kupujícím vadná a má mít vlastnosti, jaké si strany mezi sebou ujednaly, které jsou pro danou věc obvyklé nebo je prodejce uvádí například v reklamě,“ říká Lukáš Zelený. Dřív se jednalo o institut shody s kupní smlouvou, nový občanský zákoník hovoří o jakosti při převzetí. Smysl zůstává zachován.

Stále také platí, že není vada jako vada. Některé vady vám prodejce zkrátka uznat nemusí. „Nelze uplatnit vady, které vzniknou běžným opotřebením nebo takové, které sami způsobíte nesprávným použitím. Použitou věc nelze reklamovat proto, že je opotřebená. A neuspějete ani s reklamací, ve které byste reklamovali kaz, o němž jste věděli před koupí nebo na který jste dostali předem slevu,“ upozorňuje Lukáš Zelený.

Nový občanský zákoník rozlišuje také, zda je vada, která se u zboží v záruční době vyskytla, podstatným či pouze nepodstatným porušením kupní smlouvy.

„Podstatné porušení smlouvy je takové, že kdyby o něm kupující věděl dopředu, smlouvu by neuzavřel. Ostatní porušení jsou nepodstatná,“ objasňuje Lukáš Zelený.

Celý článek je k dispozici na serveru Peníze.cz.

Témata článku: Ostatní, Bezpečnost, Reklama

7 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Josef Pokorný 19. 3. 2014 6:02:51
    Cože? Já slyšel že to dosud bylo tak, že se záruka protahovala o dobu co...
  • Redmarx 18. 3. 2014 21:56:38
    Vicemene je to cele nesmysl, protoze dvouletou zaruku resi evropska...
  • Hawkey1234 18. 3. 2014 12:25:31
    Nj, zákonodárci v tom umí vždy udělat bordel..
Určitě si přečtěte

BlackBerry DTEK60: s vlastním softwarem, v cizím pokoji  [recenze]

BlackBerry DTEK60: s vlastním softwarem, v cizím pokoji [recenze]

** Má jít o nezabezpečenější telefon s Androidem na trhu ** Oproti modelům od Vodafone či Alcatel nabízí Snapdragon 820 ** S cenovkou atakující 15 tisíc Kč to však nebude mít lehké

15.  1.  2017 | Měchura Milan | 12

Máte nový dron? Pozor, váží se k němu složitá pravidla

Máte nový dron? Pozor, váží se k němu složitá pravidla

** Drony jsou hit mezi profesionály i nadšenými amatéry. ** K létání s civilními drony se vztahuje složitá legislavita. ** Potřebujete licenci? Víte, kde můžete létat?

14.  1.  2017 | .cz Blesk | 9

V mrazu váš mobil trpí. Pomoc je jednoduchá...

V mrazu váš mobil trpí. Pomoc je jednoduchá...

** V mrazu netrpíte jen vy, ale i váš chytrý telefon. ** Baterie ztrácí kapacitu a hrozí kondenzace. ** Pomoc je jednoduchá, dopřejte mu tělesné teplo.

10.  1.  2017 | Kůžel Filip | 36

Odposlech je hračka. O chybě v mobilních sítích se ví roky

Odposlech je hračka. O chybě v mobilních sítích se ví roky

Karsten Nohl předvedl, že umí odposlouchávat prakticky jakýkoli hovor v mobilní síti, přečte SMS a určí polohu. Stačí znát telefonní číslo.

28.  12.  2016 | Žofčin Maroš | 46

Aplikace Můj Vodafone je spyware. Podívejte se, co všechno sleduje a odesílá

Aplikace Můj Vodafone je spyware. Podívejte se, co všechno sleduje a odesílá

** Nevykrade vám bankovní konto, ale dělá víc, než Vodafone deklaruje ** Aplikace sleduje lokaci, konektivitu, používanost aplikací a další ** Data jsou anonymizovaná, přesto se Vodafone pohybuje v „šedé zóně“

19.  12.  2016 | Kůžel Filip | 43